door Ipsos, partner | 13 november 2017, 14:52 in Insights & Trends
Ipsos Market Research Marktonderzoek

Nep nieuws als marketing truc - hoe pak je dat aan?

Ipsos, partner | 13 november 2017, 14:52

Nep nieuws: het komt steeds vaker voor. De term, bedacht door president Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne, wordt niet alleen gebruikt door politici. Steeds meer mensen wagen zich eraan, voor eigen gewin of om de lachers op de hand te halen met zogenaamde ‘memes’. Ook adverteerders ontdekken het voordeel van het buigen van de werkelijkheid. Maar hoe gebruik je fake news op een juiste manier?

Bij fake news draait het om het aanpassen van feiten, in het voordeel van jouw merk. Burger King is er een ster in: ze lieten in een commercial platgebrande Burger King restaurants zien om hun grilspecialiteiten te onderstrepen. Hiermee vallen ze op en creëren een touchpoint voor het merk. Hetzelfde geldt voor Heinz, die neppe advertenties uit de populaire tv-show Mad Men gebruikte op billboards.

Bij adverteren draait het om aandacht te vestigen op jouw merk en waar het voor staat. En waarom zou je trends niet gebruiken voor jouw advertentie? Key daarbij is wel om de trend op een positieve manier te gebruiken en ervoor te zorgen dat er geen misverstanden over ontstaan. Dove ging namelijk de fout in bij een advertentie waarin een donkere vrouw na gebruik van de zeep transformeerde in een blanke vrouw.

Zolang je speelt met de werkelijkheid en de onderliggende frictie tussen waarheid en fictie, kun je met nep nieuws jouw merk prima onder de aandacht brengen.
Meer weten over nep nieuws in advertenties en hoe merken dit (on)succesvol gebruiken? Lees het paper .

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Ipsos

Partner

Meer van deze partner