door DVJ Insights, partner | 26 september 2017, 11:08 in Merk & Strategie
Dorkas Koenen Rabobank Brand Growth Event

“De gereedschapskist van marketeers is aan vervanging toe”

DVJ Insights, partner | 26 september 2017, 11:08

Er is veel te doen rondom merkgroei. Maar hoe gaan marketeers er in de praktijk mee om?

Om daar inzicht in te krijgen, startte onderzoeksbureau DVJ Insights ‘The Ingredients for Brand Growth’. Medewerkers voerden meer dan 25 visiegesprekken met Nederlandse topmarketeers en deden grootschalig kwantitatief onderzoek. De resultaten worden tijdens het Brand Growth Event op 5 oktober gepresenteerd, waarbij ook diverse topmarketeers aan het woord komen.

Te gast is onder andere Dorkas Koenen (CMO Rabobank). Roderik Sorbi (senior consultant DVJ Insights) interviewde hem tijdens een van de visiegesprekken. Als eerste vroeg hij naar Koenen zijn visie op merkgroei. “Ik denk echt dat we op een cruciale tipping point staan in de historie van marketing. Als het gaat om merkbouw voldoet de huidige set aan capabilities niet meer.”

De belangrijkste factoren voor succes
Volgens Koenen zijn er een drietal aandachtspunten die belangrijk zijn als je merkgroei wilt realiseren. Als allereerste noemt hij de 9+ klantbeleving. Volgens Koenen een cliché, “maar ik denk echt dat merken die met name die overtuiging hebben, en dat op heel veel plekken laten zien, dat dat merken zijn die in de toekomst gaan overleven, en dus niet de merken die een goed creatief platform weten te bouwen. Zeker wanneer die 9+ klantbeleving gecombineerd wordt met marketing gebaseerd op een maatschappelijke doelstelling.”

“Het tweede wat me opvalt aan merkgroei is dat er niet onderschat moet worden hoe belangrijk, in een dienstverlenende markt, de aansluiting van je klantfilosofie en merkpositionering op je interne organisatie is.” Volgens Koenen wordt dit aspect vaak vergeten of te weinig tijd voor uitgetrokken.

Het derde aandachtspunt zijn iconische merkelementen, een aspect wat ook in het werk van Byron Sharp naar voren komt. “Ik denk dat je een revival krijgt van de aandacht aan echte merkvormgeving. Omdat ik denk dat merkdesign steeds belangrijker wordt voor de merkbouw.” Dit heeft volgens Koenen met name te maken met de hoeveelheid boodschappen die consumenten tegenwoordig over zich heen krijgen. Door je visueel te onderscheiden heb je een krachtig instrument in handen voor merkgroei.

Er zijn ook dingen die averechts werken. “Een fout die ik voorheen nog weleens gemaakt heb, is het oppompen van de production value van campagnes om het gebrek aan echte, complete klantbelofte en inhoud van de content te compenseren.” Koenen zou dit tegenwoordig niet meer toepassen, maar in plaats daarvan de stekker uit de campagne trekken. Ondanks alle moeite en budgetten die er al aan gespendeerd zijn.

Volgens Koenen blijven de elementen voor merkgroei in beweging. “In de toekomst wordt de mens achter het merk steeds belangrijker, dan dat die op dit moment nog is. Dat mensen zelf ook iets met een merk kunnen en voelen, dat is nog wel een interessant punt.”

Op 5 oktober 2017 vond het Brand Growth Event plaats, een sfeerimpressie vind je hier: . DVJ Insights is een van de snelstgroeiende onderzoeksbureaus met research- en data-oplossingen die gericht zijn op groei.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

DVJ Insights

Partner

Meer van deze partner