door Mensch creative agency, partner | 22 december 2017, 10:18 in Merk & Strategie
Mensch dolce farniente wu-wei

Doe vaker niets

Mensch Creative Agency, partner | 22 december 2017, 10:18

Het Taoïsme kent het begrip wu-wei: handelen door niet te handelen. Ofwel: strategische non-actie. Dat betekent niet letterlijk niets doen. Het betekent niet: lummelen, lanterfanten, lamballen.

Het betekent wél dat je de tijd neemt om bewust niets te doen. Loze momenten inruimt voor contemplatie, inspiratie en dagdromen.

Dat kan heel nuttig zijn. Uit wetenschappelijk blijkt bijvoorbeeld dat als je elke dag even bewust de tijd neemt voor niets, een deel in je hersenen wordt geactiveerd dat wordt uitgezet als je druk bent met dagelijkse dingen.

Met als gevolg dat je creatiever wordt. Nieuwe ideeën krijgt. Oplossingen voor problemen verzint.

Oscar Wilde zei ooit: ‘To do nothing at all is the most difficult thing in the world, the most difficult and the most intellectual'.

Niets doen is niet makkelijk, zeker niet voor mensen die always on zijn. Maar probeer het eens. Ruim dit jaar eens vaker bewust tijd in om niets te doen.

Want niets leidt tot iets.

Mensch | creative agency
www.mensch-amsterdam.com

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Mensch creative agency

Partner

Meer van deze partner