Merk & Strategie

Verlies van Tesco drukt Heinekens bierverkoop in Groot-Brittannië

Elsbeth Eilander, redactie | 25 oktober 2017, 10:49

Tegenvallend zomerweer in Nederland en Frankrijk deed de bierverkoop ook geen goed.

Toch boekte de fabrikant in de eerste negen maanden van 2017 een winst van 1,5 miljard euro. Vorig jaar stond de teller na dezelfde periode op 1,2 miljard euro. Topman Jean-François van Boxmeer spreekt in een toelichting van "solide" prestaties, te danken aan een versnelling van organische groei in Azië Pacific en Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa.

In Vietnam schoot de verkoop van het merk Tiger omhoog. Heineken deed het ook goed in Mexico en Brazilië, in het laatste land dankzij de verkoop van premium (duurdere) merken.

Alles bij elkaar bracht Heineken 2,5 procent meer bier aan de man en vrouw.

De volumes in Europa gingen echter met 2,8 procent omlaag. Dat komt deels door slecht zomerweer in de belangrijke markten Frankrijk en Nederland. Het besluit van het Britse Tesco om vanaf eind maart een stuk minder Heineken-merken in de schappen te zetten, deed de verkoop ook geen goed.

Ook in Polen wist Heineken minder bier te slijten, door minder promotieactiviteiten.

Voor heel 2017 verwacht de brouwer verdere autonome groei van de omzet en winst.

 

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Heineken Tesco Tiger

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events