Merk & Strategie

T-Mobile en Samsung schenken 1000 Haagse brugklassers een gratis smartphone

Redactie | 21 augustus 2017, 12:22

Initiatief van Leergeld Den Haag om sociaal isolement te voorkomen van jongeren uit gezinnen met weinig geld

Duizend aankomende brugklassers uit gezinnen met beperkte financiële mogelijkheden krijgen een smartphone met toegang tot internet. Met dit initiatief wil Leergeld Den Haag het probleem van digitaal sociaal isolement bij jongeren aanpakken.

Smartphone is noodzaak
Volgens de stichting is een smartphone voor leerlingen op de middelbare school noodzakelijk om goed te kunnen functioneren.

‘De meeste middelbare scholen maken gebruik van digitale middelen, waaronder applicaties op smartphones om te communiceren met leerlingen’, zegt Anita Schwab van Leergeld Den Haag. ‘Huiswerk en lesroosters gaan tegenwoordig allemaal via een app. Wanneer jongeren niet over een smartphone beschikken, missen ze cruciale informatie. Daarnaast is de smartphone een middel om in contact te blijven met andere scholieren. Door dit initiatief willen we er samen met T-Mobile en Samsung voor zorgen dat deze jongeren goed kunnen presteren op school en niet in een sociaal isolement belanden.’

Jaarabonnement en smartphone
De duizend brugklassers ontvangen een jaarabonnement vanuit het T-Mobile Social Simprogramma en een smartphone van Samsung. Het project wordt medegefinancieerd door het Haags Kindpakket van de Gemeente Den Haag, Leergeld Den Haag, het armoedebestrijdingsbudget van het Ministerie van Sociale Zaken, T-Mobile en Samsung.

T-Mobile Social Sim
Social Sim is een programma van T-mobile voor non-profitorganisaties en overheden. Zij kunnen via dit programma een sim-kaart verstrekken aan mensen die daar geen geld voor hebben. De organisaties krijgen één factuur met een vast laag tarief per aansluiting.

Marieke Snoep, directeur zakelijke markt bij T-Mobile: ‘Digitaal isolement wordt een steeds groter probleem. Mobiele verbondenheid is een voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Contacten met scholen, sociale diensten, arbeidsbureaus, bedrijven, banken en overheden verlopen steeds vaker alleen digitaal. Mensen die in financiële problemen verkeren kunnen zich niet altijd een mobieltje of internet veroorloven. Dat is niet alleen vervelend voor de mensen die het probleem betreft, ook instanties hebben er last van dat ze hun cliënten niet meer kunnen bereiken.’

Voorlichting
De brugklassers krijgen vandaag in het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag hun mobieltje. De Haagse kinderen die een smartphone ontvangen, krijgen eerst voorlichting over de risico's, zoals sexting en gebruik van de telefoon op de fiets. Bellen naar het buitenland en betaalde sms-diensten zijn geblokkeerd, om de gebruikskosten zo laag mogelijk te houden.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Anouar azhoum elyahiaoui

(5 oktober 2017, 8:20)
Mijn mobiel geeft aan dat io geen simkaart heb

Gerelateerde items T-Mobile Samsung leergeld

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events