Merk & Strategie

Semi-prijsvechter Joon moet als proeftuin dienen voor Air France

Redactie | 1 december 2017, 11:39

Bij de ‘hippe’ dochtermaatschappij worden dingen uitgeprobeerd om het reisproduct van Air France zelf te vernieuwen.

Joon, de dochtermaatschappij die in september werd aangekondigd, moet Air France de komende jaren helpen aan winstgevende groei en een groter marktaandeel. Daarnaast gaat Joon, een airline die het midden houdt tussen discounter en traditionele airline, ook als proeftuin dienen voor vernieuwingen aan het reisproduct. Dat zei topman Jean-Michel Mathieu bij de presentatie van Joon, dat vrijdag zijn eerste vlucht maakt.

Brandstof
Joon werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie, aldus Mathieu. Dat scheelt volgens de topman zo'n 15 procent in vliegkosten met moederbedrijf Air France, brandstof niet meegerekend.

Paar tientjes
Daardoor kan Joon een deel van de tickets verkopen voor een paar tientjes per stuk. Voor het eten en voor veel drankjes moet dan wel apart worden betaald. Maar in tegenstelling tot echte prijsvechters heeft Joon ook een businessclass met een uitgebreide service, waar wel het volle pond voor moet worden betaald.

Nieuwe ideeën toepassen bij Air France
Met een modernere aankleding en een eigentijds aanbod aan bijvoorbeeld entertainment en hapjes en drankjes aan boord mikt Joon op de wat jongere reiziger. Als nieuwe ideeën aanslaan, kunnen ze op termijn ook bij Air France worden toegepast, zei Mathieu.

Porto
Voorlopig biedt Joon met zes toestellen alleen Europese vluchten aan, naar Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto. Die bestemmingen neemt het bedrijf over van Air France, waarbij de capaciteit omhoog gaat. De vraag is volgens Mathieu zo groot, dat hij op die routes komend jaar een dubbelcijferige passagiersgroei verwacht.

Caïro
Ook de belangstelling voor de verre bestemmingen die komend voorjaar aan het programma worden toegevoegd, Mahé op de Seychellen en Fortaleza in Brazilië, noemt Mathieu ‘bemoedigend’. Andere nieuwe reisdoelen worden Rome, Napels, Oslo, Istanbul, Caïro, Kaapstad en Teheran.

Seulement De Gaulle
Uitvalsbasis voor al deze vluchten is de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Plannen om ook vanaf andere Franse luchthavens te gaan vliegen zijn er volgens Mathieu niet. Het is namelijk de bedoeling dat reizigers in Parijs ook over kunnen stappen op vluchten van Air France.

Geen belemmering voor KLM
Joon moet helpen de balans in groei tussen Air France en zusterbedrijf KLM te herstellen. Dat mag niet ten koste gaan van de groeimogelijkheden bij KLM, is daarbij steeds de afspraak geweest.

 

Bron: ANP
Beeld: website Joon

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Joon Air France Klm

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events