Nissan focust op storytelling

Elsbeth Eilander, redactie | 3 september 2012, 9:00

Nissan was altijd goed in monozukuri (Japans voor ‘de kunst van dingen maken’), maar gaat zich nu toeleggen op kotozukuri: de kunst van verhalen vertellen.

Andy Palmer, executive vice-president bij Nissan, heeft de taak om marketing en storytelling tussen de oren van de Japanse autobouwer te krijgen. Hij vertelt erover in Marketing Week. Volgens Palmer gaat de marketing van de meeste Japanse bedrijven vooral over slim zijn (mensen), maar kunnen ze heel slecht een merk echt tot leven brengen.

Nissan zal zich dus meer moeten toeleggen op storytelling. De structuur van het bedrijf is daarom omgegooid: dankzij een reorganisatie staat marketing nu dichterbij product planning. Palmer is hier overigens ook de baas.
‘Alles wat te maken heeft met cerativiteit valt onder mijn verantwoordelijkheid’, aldus Palmer. ‘Marketing was hier altijd sales en marketing. Een gecombineerde functie, met pr ergens weggestopt.’

Marketing en communicatie zijn nu samen gebracht en worden geleid door vice-president Simon Sproule, die aan Palmer rapporteert. De marketingdivisie heeft volledige vrijheid gekregen om verhalen te ontwikkelen.

Een resultaat is dat het bedrijf een eigen mediacentrum heeft gekregen in Japan, waar wordt gefilmd en waar ook wordt uitgezonden. Online automotive nieuwsprogramma’s bijvoorbeeld. Nissan nam Roland Buerk hiervoor aan, die eerder voor de BBC in Japan werkte.

Door de verbeterde interne samenwerking heeft marketing beter zicht op nieuwe ontwikkelingen en trends. Andersom krijgt de afdeling product planning & ontwikkeling inzicht in consumentenwensen, en weet men waar het merk nu precies voor staat.

De nieuwe merkboodschap: ‘innovation and excitement for everyone’, komt nu al tot uiting in de campagnes rond de Qashqai, maar moet vooral gaan werken voor het nieuwste Leaf-model: een volledig elektrische auto bestemd voor de massa.

Nissan plant 40.000 verkopen van deze auto in 2012 en 150.000 in 2013… Groot-Brittannië is een grote afzetmarkt (ondanks het feit dat de meeste Britten bij een elektrische auto nog denken aan iets ‘waarmee de melk wordt geleverd’), dus is men inmiddels begonnen met direct marketingacties naar bestaande klanten. Volgend jaar moet een grote consumentencampagne de Britse perceptie rond elektrische auto’s voorgoed veranderen.

Bron: Marketing Week

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Nissan Storytelling

Volg ons


Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events