Merk & Strategie

‘Menstruatiebloed is rood’, Libresse stopt met blauwe vloeistof in maandverbandreclame

Redactie | 17 oktober 2017, 17:32

‘Weg met de blauwe inkt’, zegt Libresse, ‘menstruatie is bloednormaal’.

Libresse, het maandverbandmerk dat – net als alle andere maandverbandmerken – ‘bloed’ altijd blauw liet zijn in reclame-uitingen, doorbreekt het taboe. In een commercial (lange versie hieronder) wil het merk de boodschap overbrengen dat menstruatie niets is om je voor te schamen.

Blauw bloed
Libresse zegt over de film: ‘We tonen verschillende scenario’s uit het leven van menstruerende meisjes. Tijdens het vrijen, op een feestje of aan tafel met vriendinnen. De campagne moet menstruatie beter bespreekbaar maken op school, werk en in de kleedkamer van de sportschool.’

De campagne heeft de Engelstalige hashtag #BLOODNORMAL meegekregen.

 

Hoezo taboe?
Taboe? Hoezo taboe? ‘Nou’, zegt Libresse, ‘uit onderzoek blijkt dat het taboe rond menstruatie nog verrassend groot is.’ De fabrikant baseert zich daarbij op een wereldwijd onderzoek onder 10 duizend respondenten waaruit blijkt dat 50 procent van hen vindt dat er een stigma heerst op menstruatie. Libresse: ‘Ook in ons land valt er nog veel te winnen. Maar liefst 57 procent van de Nederlandse vrouwen verstopt hygiëneproducten in hun handtas of beha. 39 procent van de 1.000 Nederlandse ondervraagden is het erover eens dat het zelfvertrouwen van meisjes in het geding komt als het onderwerp menstruatie niet openlijk besproken wordt. Daarnaast geeft 48 procent van hen aan in mainstream media (denk aan televisie, films, boeken en series) nooit een vrouw openlijk te zien praten over haar ongesteldheid, tampons of maandverband. Dit zorgt ervoor dat het stigma standhoudt en menstruatie een ongemakkelijk onderwerp blijft. Onder tieners is het taboe het grootst: de helft (52%) van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar oud wordt nog liever gepest op school dan dat ze over menstruatie moeten praten.

 

Credits
Klant:Libresse/Essity
Project #Bloodnormal
Verantwoordelijk Libresse: Marian Bron
Reclamebureau: FHV BBDO
Media bureau: ZenithOptimedia
PR & influencer management: Het PR Bureau & MAAK Amsterdam
Digital marketing: Isobar
 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Paula Wolfswinkel

(18 oktober 2017, 12:27)
Okay, voor een deel snap ik dit. Maar voor een ander deel echt niet.
Ik ben het ermee eens: taboe mag eraf. Als ik me rot voel omdat ik ongesteld ben, dan geef ik dat rustig aan als ik in een overleg zit. En ook verberg ik mijn tampon niet als ik op het werk ben bijvoorbeeld.

Maar om nou te zeggen dat je het maar letterlijk moet laten zien? Als vrouw word ik er niet echt persé gelukkig van om mijn eigen 'bloeding' te zien, laat staan dat ik hem plastisch in een filmpje wil ervaren...

Er zit een grens aan hoor Libresse...
Avatar

Luuk Simonse

(19 oktober 2017, 9:28)
FHV?
Avatar

Anne

(19 oktober 2017, 17:56)
Nu nog stoppen met alle chemicaliën in hun producten. Dat lijkt me net zo of nog belangrijker dan het taboe rondom menstruatie doorbreken.

Gerelateerde items Libresse Taboe #BLOODNORMAL

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events