Insights & Trends

Mediabedrijven gaan samen fake nieuws bestrijden

Elsbeth Eilander, redactie | 17 november 2017, 13:57

Onder meer Google, Facebook en Twitter werken samen met grote nieuwsuitgevers.

In totaal hebben 75 partijen zich verenigd in The Trust Project, met als thuisbasis de Santa Clara universiteit in Californië.

Het consortium introduceert 8 technische ‘transparantie-indicatoren’ om consumenten te helpen met het vinden van content die klopt. Denk aan informatie over de auteur, geraadpleegde bronnen, of een artikel nieuws is of opinie, dan wel gesponsorde content. Maar ook of in een artikel verschillende meningen aan het woord komen, of de uitgeverij zich committeert aan ethische voorwaarden, of de inhoud accuraat is.

Verschillende grote uitgevers hebben beloofd de indicatoren te implementeren op hun sites. De eerste die dit zullen doen, zijn The Economist, The Washington Post en de Italiaanse kranten La Repubblica  en La Stampa.

Ook Facebook, Google en Twitter zullen de indicatoren vermelden in hun newsfeeds. Facebook bijvoorbeeld biedt een nieuwe feature aan uitgevers om aanvullende informatie te geven bij hun artikelen in de newsfeed.

En Google zegt dat de indicatoren hun algoritmes helpen om nog beter te kunnen bepalen of artikelen juist zijn, of niet.

Journalist Sally Lehrman startte in 2014 met het project, om lezers meer handvatten te geven om betrouwbaar nieuws te vinden online.

Beeld: 123rf

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Fake news The Trust Project

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events