Merk & Strategie

Mannenmodemerk SKOT claimt 'meest duurzame overhemd ter wereld' te bieden

Roderick Mirande, redactie | 12 september 2017, 10:46

Ondanks de duurzame claim, is SKOT geen lid van Fair Wear Foundation.

Het nieuwe Nederlandse mannenmodemerk SKOT introduceert een collectie overhemden. Het merk claimt dat kwaliteit, hoogwaardig design en duurzaamheid bij de productie hand in hand gaan. SKOT: 'De overhemden zijn gemaakt van natuurlijke materialen en worden duurzaam en eerlijk geproduceerd in een circulair proces.'

Fair Wear
Ondanks de duurzame claim, is SKOT geen lid van het onafhankelijke Fair Wear Foundation, dat merken die de stap naar duurzaamheid en fairness willen maken volgens strenge normen monitort*. (Onder meer Nudie Jeans en de Nederlandse merken Claudia Sträter en Kings of Indigo (jeans) zijn lid van FWF.) Het merk is daar nog te klein voor want FWF stelt het bedrag van 2,5 miljoen als minimum jaaromzet voor aanmelding. Oprichter Ruben van Veen (37) heeft wel contact gehad met de Fair Wear Foundation, laat een woordvoerder weten. 'SKOT fashion kan niet wachten tot de dag dat het bedrijf er inderdaad lid van kan worden.' Welk zegt SKOT samen te werken met een Turkse fabriek die BSCI-gecertificeerd is.

Turkije duurzame arbeidsomstandigheden?
Over de keuze voor uitgerekend een Turkse productiefaciliteit, zegt SKOT op de eigen site het volgende: 'Turkije is negatief in het nieuws over onderdrukking van (pers) vrijheid en minderheden, en de diplomatieke betrekkingen met Nederland zijn slecht. Moet dit een reden zijn om de productie naar andere landen te verplaatsen? Het is een lastige discussie.' (Aanvullende toelichting van SKOT hier.)

 

Doelgroep SKOT
SKOT zegt zich te richten op 'de bewuste man die er goed uit wil zien tijdens zijn werk of in zijn vrije tijd, maar die ook meer wil weten over de oorsprong van zijn kleding'.

 

Prijsstelling
De overhemden zijn online verkrijgbaar vanaf 79 euro. 'Deze prijs is mogelijk', zegt SKOT, 'doordat we direct met de fabrieken samenwerken en rechtstreeks aan de consument leveren.

Schat
SKOT is een Fries woord en betekent schat. Deze naam is volgens de oprichter, Ruben van Veen (37), gekozen om te benadrukken dat je mooie dingen moet koesteren als een schat. 'Mooie kleding is geen wegwerpartikel, maar iets om lang van te genieten. De kledingindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld en hier brengen wij verandering in.' Van Veen heeft ervaring als organisatieadviseur en was onder meer CFO van tech-startup The Ocean Cleanup. Met hulp van experts en groene ondernemers besloot hij een nieuwe stap te zetten en werd SKOT geboren. Van Veen: ‘Ik geloof dat we het meest duurzame overhemd op aarde hebben ontwikkeld. En we willen steeds verder verbeteren. Het doel is 100% duurzame mode en onze reis is net begonnen.'

 

* Fair Wear Foundation doet niet aan certificering. Een woordvoerder legt uit hoe dat zit: 'Dat heeft te maken met het feit dat textielketens zo globaal en complex zijn. Op dit moment kunnen we helaas nog niet legitiem claimen dat een keten perfect is, dat er geen problemen zijn. Elk merk heeft verbeterpunten in de keten, zelfs FWF merken. En daar stellen we, inderdaad, hoge eisen aan. Zij moeten elk jaar laten zien dat ze aanzienlijke stappen hebben gezet op weg naar betere arbeidsomstandigheden. Elk jaar nemen we hun inkooppraktijken onder de loep, door een dag op hun hoofdkantoor door te brengen, personeel te interviewen en in de boeken te kijken. De merken krijgen punten voor onder andere hoe lang ze al samenwerken met fabrieken en wat ze bijvoorbeeld gedaan hebben om hogere lonen te realiseren. Wij rapporteren hier vervolgens publiekelijk over op onze website.'

 

 

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events