MobileMarketing.nl

Luisteren naar digitale radio doen we vooral via tv

Rob Beemster, redactie | 21 december 2015, 13:12

Digitale luisteraars zijn vooral jongeren en hoogopgeleiden.

 

Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat is uitgevoerd  door GfK.

Het meest gebruikte platform om digitale radio te beluisteren, is de televisie. In een gemiddeld huishouden staat de tv anderhalf uur per week aan om alleen radio te luisteren. Dit is iets meer dan luisteren via de pc (88 minuten), terwijl streaming network players (zoals Sonos) goed zijn voor 43 minuten per week. Smartphone en tablet volgen met 23 minuten en 13 minuten.

Sinds 2011 meet GfK de trend in ‘digitaal radio luistergedrag’. In die tijd is een duidelijke stijging te zien van het gebruik van mobiele apparaten en een daling van de pc. 

Het onderzoek toont een sterke groei van het mensen dat wel eens naar radio luistert, door Gfk de ‘audio-ecologie’ genoemd. 16% van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar meer te zijn gaan luisteren. Vanuit eerder onderzoek weten we dat radio 82% van de totale audiotijd beslaat. Van alle Nederlanders luistert 42% weleens radio via internet ().

Het profiel van de digitale luisteraar bestaat vooral jongeren en hoogopgeleiden. Het meest luisteren zijn naar radiozenders die ook op FM populair zijn. 

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau (RAB): &;Het is mooi dat door de toegenomen mogelijkheden de audio-ecologie groeiende is. Alles is een radio. Dit biedt nóg meer mogelijkheden voor adverteerders om het luisterend oor te bereiken en de kracht van radio te gebruiken.&;

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Rab digitale radio