Merk & Strategie

KLM maakt betaling via Chinees socialmediaplatform mogelijk

Redactie | 24 augustus 2017, 10:11

De luchtvaartmaatschappij ziet in de WeChat Pay-betaalmethode ‘een perfecte volgende stap’ in zijn sociale mediastrategie.

KLM biedt als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij WeChat Pay aan. Daarmee kunnen (Chinese) KLM-klanten tickets en diensten te betalen via de online betaaldienst WeChat Pay op KLM.com en WeChat. Dat maakt KLM donderdag bekend. (Uitlegvideo onderaan dit bericht.)

'Perfect'
Pieter Elbers, KLM president-directeur & ceo, stelt dat de WeChat Pay-betaalmethode een ‘perfecte volgende stap’ is in onze sociale mediastrategie. Elbers: ‘Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn; in China is dat op WeChat. Dit land heeft zich ontwikkeld tot een zeer belangrijke markt voor KLM. Met WeChat Pay kunnen klanten van KLM een ticket boeken en via WeChat betalen, daarna ontvangen ze relevante vluchtinformatie en kunnen ze 24/7 vragen stellen via hetzelfde platform.’

Elbers denkt dat WeChat Pay KLM waardevolle inzichten geeft waarmee het in de toekomst ook op andere sociale mediaplatforms betaalmethoden kan implementeren. Elbers: ‘Met deze volgende stap bevestigen we wederom onze rol als luchtvaartpionier.’

KLM op WeChat
KLM opende in 2014 een WeChat-account om haar Chinese passagiers diensten, brand content en commerciële aanbiedingen via het platform te kunnen bieden. Sinds mei 2017 kunnen klanten van KLM ervoor kiezen via WeChat hun boekingsbevestiging, incheckmeldingen, boarding pass en vluchtupdates te ontvangen. Bijna 25 procent van alle Chinese KLM-klanten die online boeken, ontvangt nu vluchtinformatie via WeChat. KLM ontvangt per week meer dan 8 duizend vragen over haar dienstverlening, die voor het grootste deel in het Chinees worden gesteld.

Over WeChat
WeChat telt ruim 963 miljoen actieve gebruikers per maand, waarvan er 600 miljoen WeChat Pay hebben geactiveerd. Met deze in de WeChat-app geïntegreerde betaalfunctie kunnen gebruikers snel hun betaling via hun smartphone afronden zonder het platform te hoeven verlaten. WeChat Pay wordt vrijwel overal in China geaccepteerd. Meer dan 40% van alle mobiele transacties wordt op deze manier uitgevoerd. De service is beschikbaar voor alle gebruikers met een Chinese bankrekening.

 

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Klm Social Media Wechat

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events