Merk & Strategie

Kinderen moeten meer (echt) spelen van Ikea, Lego en Unilever

Elsbeth Eilander, redactie | 26 januari 2018, 10:46

De 3 bedrijven gaan samenwerken in 'Real Play Coalition'

Er moet een halt toegeroepen aan de wereldwijde speelcrisis! Want die is er volgens de ceo’s van Ikea, Lego en Unilever. Kinderen hebben volgens hen steeds minder vrije tijd en opvoeders laten kinderen steeds minder vrij spelen.
 
De 'Real Play Coalition' werd vandaag aangekondigd in speelwalhalla Davos. De beweging bereidt een ambitieus actieprogramma voor dat zich richt ‘op het creëren van meer en nieuwe speelmogelijkheden op scholen en in grote steden’.
 
De ceo’s maken zich zorgen over de toenemende nadruk op traditionele leervormen en prestaties, die ten koste zou gaan van de creatieve ontwikkeling door bijvoorbeeld sport en spel.
Ze halen de Creativity Test van George Land aan, waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de tienjarige kinderen een hoge score haalt, terwijl dat nog bij 98 procent van de vijfjarigen het geval is.
 
Ook de veranderde vorm van spelen, met name gaming en ipad-gebruik, baart de ceo's zorgen. Uit eigen onderzoek van Unilever blijkt dat 61 procent van de kinderen niet meer kan spelen zonder 'technologische hulpmiddelen'. En dat is natuurlijk niet echt spelen.
 
Actie geboden dus. De coalitie start dit jaar nog met pilots in samenwerking met onderwijsinstellingen en gemeentebesturen. En in verschillende grote steden gaat onderzoek lopen naar de sociale en economische impact van spelen. De coalitie doet een beroep op de politiek, het bedrijfsleven en de academische wereld om zich aan te sluiten bij deze beweging.
 
In Nederland startte IKEA al vorig jaar met een eerste, verkennende stap door met diverse kinderorganisaties, experts en academici de status van spelen in Nederland te onderzoeken.
 
De belangrijkste conclusie: Nederlandse organisaties en experts willen graag samenwerken om speelomstandigheden te verbeteren, maar er is behoefte aan een overkoepelende agenda en ‘goed’ onderzoek.
 
Kennelijk miste dat nog.
 
Op www.openeinstein.com is meer informatie over de ‘Real Play Coalition’ te vinden.
 
Beeld: 123rf
 

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Buiten spelen Unilever Ikea

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events