Merk & Strategie

Jupiler delft onderspit in beeldrechtzaak tegen Aldi-pils

Roderick Mirande, redactie | 5 januari 2018, 16:55

Het rode blikje van Buval, een pilsmerk van discounter Aldi, zou te veel lijken op dat van Jupiler. Maar Aldi ging met succes in hoger beroep.

Begin 2016 moest Aldi België op last van de rechter al het pils dat verkocht werd onder het merk Buval uit de schappen worden genomen. De verpakkingen zou teveel lijken die van Jupiler. Buval voert weliswaar een paard als beeldmerk, en geen stier zoals bij Jupiler het geval is, maar door de rode steunkleur verwarring kunnen ontstaan bij de consument, vond AB Inbev (Jupiler) en de rechter ging daarin mee.

Steunkleur
Aldi veranderde de steunkleur vliegensvlug in goud, maar ging ook in hoger beroep. Nu beslist de Belgische beroepsrechter anders. Niet het uiterlijk, maar de naam is doorslaggevend, zegt hij. Bovendien is Jupiler niet te koop in de winkels van Aldi. Daardoor kan ook geen verwarring ontstaan. AB Inbev kan nog in cassatie gaan, maar het is niet bekend of dat ook gaat gebeuren.

Buvel? Duval?
Eerder dit jaar toog ook Duvel Moortgat al naar de rechter vanwege Buval. De merknamen Buval en Duvel zouden teveel op elkaar lijken en elkaar zo in het vaarwater zitten. Dat vond de rechter wel meevallen. Bovendien, zo overwoog hij, is Buval een pilsener en Duvel een speciaalbier. Duvel Moortgat ving bot.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Jupiler Buval Aldi

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events