Merk & Strategie

Ikea stapt in televisieformat dat het midden houdt tussen ‘Extreme home make-over’ en een talentenshow

Roderick Mirande, redactie | 31 augustus 2017, 11:52

Het woonwarenhuis zet de volgende stap op het gebied van branded content.

Ikea werkt samen met SBS en Talpa om het zesdelige televisieprogramma ‘Designdroom’ te verwezenlijken. Het gaat om een soort talentenshow waarin interieurdesigners het tegen elkaar opnemen, waarbij elke aflevering een ‘woondilemma’ moet worden opgelost. Zij moeten met ‘inspirerende woonoplossingen’ komen om niet af te vallen. Het programma wordt gepresenteerd door muzikant en televisiepresentator Jeroen van der Boom.

‘Zo eenvoudig is het om een keuken te kopen’
Het is niet de eerste keer dat Ikea Nederland in branded content op televisie stapt. Vanaf 2012 werd ook al een keer gepartnerd met SBS om het programma Fix This Kitchen op de buis te brengen. In dit programma werden hobbykoks van wie de keuken echt niet meer kan, verrast met een nieuwe keuken. Het doel van dát televisieprogramma, was volgens de uitleg van Nico de Jong, destijds country marketing manager bij Ikea Nederland, om te laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om een keuken te kopen.

 

Talenten die afvallen
Van der Boom gaat elke week het land in, op zoek naar ‘woonproblemen’ die door de kandidaten designers moeten worden opgelost. Volgens Ikea wordt de inspiratie gevormd door echte verhalen over veranderende leefsituaties. Een vakjury, bestaande uit woonstylist, journalist en trendwatcher Monique van der Reijden (rechts op de foto hieronder) en Interior Designer van Ikea, Kim Wolthof (rechts), kiest wie er afvalt en wie uiteindelijk uitgeroepen wordt tot de ‘Beste interieurdesigner van Nederland’ (hoofdprijs: 10 duizend euro).

Woondilemma's
Het idee van het oplossen van woondilemma’s is niet nieuw. In de eigen online omgeving maakt Ikea al een tijdje korte video’s waarin gestalte wordt gegeven aan dat concept. (Lees hier een interview met Ikea-contentmarketeer Debbie Wester van maart dit jaar.)

Consistent doorgevoerde boodschap
Wooninspiratie bieden aan een breed publiek, dat is volgens Ikea het hoofddoel van Designdroom. ‘En om mensen te helpen met praktische tips die het dagelijks leven thuis nog beter maken.’ Eerder maakte het woonwarenhuis bekend dat het thema van dit jaar luidt: ‘Geef je leven de ruimte.’ Een thema dat terugkomt in winkels, catalogus, online en social media. Ook in Designdroom is ‘Geef je leven de ruimte’ het leitmotiv.

Meedenken
Ikea gaat er prat op een grote stem te hebben gehad in de productie van Designdroom. Ikea: ‘Het is de eerste keer dat er een tv-format is gecreëerd waarbij mediabedrijven Talpa en SBS zo nauw samenwerken met de partner.’

Mediahuis
Het – reeds bestaande – online wooninspiratieplatform van Ikea (en ook de social media-kanalen van Ikea) is een aanvulling op de content in het televisieprogramma. Ikea zegt daar wekelijks expertvideo’s ‘boordevol tips & tricks’ te delen en er is een zogeheten ‘shop-de-look’ te vinden. Om het programma breed onder de aandacht te brengen, zetten SBS en Ikea een promotiecampagne in bij media die vallen onder Sanoma, SBS en Talpa (print, online, radio en tv).

De eerste aflevering van Designdroom (30 augustus) is hier terug te zien.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Ikea Branded Content Contentmarketing

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events