Merk & Strategie

Het 'Ik kies bewust'-vinkje is dood, leve de voedingswaarde-app!

Redactie | 19 oktober 2016, 14:02

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) heeft besloten dat het 'Ik kies bewust'-vinkje wordt vervangen door een app. 'Een verkeerd begin van een nieuwe kans', volgens de Consumentenbond.

Het &;Ik kies bewust&;-vinkje op voedingsmiddelen in de supermarkt wordt vervangen door een app. Dat heeft minister Edith Schippers (Volksgezondheid) besloten.

De minister laat woensdag weten dat zij een app laat ontwikkelen die informatie levert over samenstelling en voedingswaarde. Dat moet mensen helpen zelf een gezonde keuze te maken. Wat voor de een namelijk gezond is, kan voor de ander ongezond zijn, bijvoorbeeld vanwege een allergie, aldus Schippers. Volgens haar zijn dat soort verschillen tussen mensen niet te vatten met één standaardlogo.

Onder meer de Consumentenbond heeft bezwaar tegen het Vinkje. Een van de problemen is volgens de Consumentenbond dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Een ander probleem is dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet het logo kunnen krijgen.

Er zijn twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw Vinkje in een groene cirkel staat voor &;een gezondere keuze&; bij gezondere basisproducten en een blauw Vinkje in een blauwe cirkel staat voor &;een bewuste keuze&; bij producten die toch al niet zo gezond zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om snacks met minder calorieën of frisdranken met minder suiker.

Het Vinkje is een initiatief van grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns. Bedrijven die het Vinkje gebruiken op hun verpakkingen krijgen 12 maanden de tijd om het eraf te halen.

De Consumentenbond laat weten dat juridisch bezwaar van de organisatie tegen het Vinkje door de bestuursadviescommissie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegrond is verklaard. Directeur Bart Combée: &;Minister Schippers kon er niet langer omheen: het Vinkje kan wettelijk helemaal niet omdat het onbegrijpelijk is.&;

Hij is het er echter niet mee eens dat de minister meteen een app heeft aangekondigd. &;Voor de Consumentenbond is dit een verkeerd begin van een nieuwe kans om duidelijkheid te scheppen. Steek geld en energie liever in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk zet of er veel of weinig zout, suiker of vet inzit.&;

Bron: ANP

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Het Vinkje App Voedingswaarde

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events