Merk & Strategie

‘Hema kan weinig tegen Chinese Hema doen’

Redactie | 9 oktober 2017, 10:59

Hema onderzocht eerder dit jaar of het stappen kan nemen tegen de winkelketen van Alibaba in China die dezelfde naam draagt.

De grote e-commercespeler Alibaba heeft in Peking en Sjanghai inmiddels 13 supermarkten geopend die de naam ‘Hema’ dragen, dit tot ongenoegen van de Nederlandse winkelketen.

Bas Kist van merkenbureau Chiever zegt tegen RTL Z dat Hema waarschijnlijk weinig kans heeft het om het gebruik van de naam Hema door de Chinese retailreus te stoppen.

Hema heeft de merknaam in China in 2008 vastgelegd, maar niet gebruikt. Drie jaar na registratie kan een ander bedrijf dan de naam gaan gebruiken.

Olaf van Haperen, intellectueel eigendomsadvocaat en partner bij Kneppelhout zegt tegen RTL Z dat als Hema kans van slagen wil hebben, de retailer moet bewijzen dat Alibaba opzettelijk probeerde aan te haken bij de bekendheid van Hema.

Daar komt nog bij dat het in de praktijk lastig zal zijn om een groot concern als Alibaba in zijn thuismarkt aan te pakken, meent hij.

Bron: RTL Z

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Martin de Munnik

(10 oktober 2017, 9:10)
Ja zo gaat dat daar; wij hebben copy rights, zij hebben rights to copy. En niemand die zich vraagt waarom Alibaba, Alibaba heet.
Avatar

Calvin

(13 oktober 2017, 17:16)
Wat een lachertje...Hema NL is als een scheet in China.

Gerelateerde items Hema

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events