Merk & Strategie

Greenpeace: 'Coca-Cola verkoopt groene illusies'

Roderick Mirande, redactie | 21 november 2017, 9:44

De milieu-organisatie dient een klacht in tegen Coca-Cola bij de Reclame Code Commissie.

Greenpeace heeft een klacht ingediend tegen Coca-Cola bij de Reclame Code Commissie. De milieuorganisatie vindt dat het frisdrankbedrijf 'groene illusies' verkoopt door in een advertentie goede sier te maken met het feit dat alle verpakkingen van het bedrijf '100 procent recyclebaar' zijn.

Sigaar uit eigen doos
Dat betwist Greenpeace niet, maar de organisatie vindt dat 'helemaal geen prestatie' alle PET-flessen zijn namelijk recyclebaar. Greenpeace wijst erop dat in de praktijk echter veel flessen in de verbrandingsoven belanden, of in het milieu terechtkomen.

Terug naar hervulbaar?
Coca-Cola meldt in de advertentie dat de eigen colaflessen van 1,5 liter voor 50 procent uit gerecycled plastic bestaan. Bij kleine flesjes is dit 25 procent. Daarnaast claimt het bedrijf dat het verpakkingen steeds lichter maakt, waardoor minder energie en grondstoffen nodig zijn. Greenpeace merkt daarbij op dat Coca-Cola het alleen heeft over de wegwerpflessen die het bedrijf sinds 2006 maakt. Daarvoor gebruikte het bedrijf hervulbare flessen waar volgens Greenpeace minder energie en grondstoffen voor nodig waren.

Coca-Cola is stevig aan het adverteren met de 'duurzame boodschap'. Onderstaande advertentie werd 21 november geplaatst in de landelijke dagbladen.


'Wist je dat ook al onze flessen gerecycled kunnen worden, inclusief de doppen?'

Statiegeld enige optie
Als onderdeel van de Duurzame ‘2025-doelstellingen’, die Coca-Cola begin november publiek maakte onder de noemer 'This is Forward'. Coca-Cola belooft om zich ‘in te zetten’ zodat in 2025 100 procent van de gebruikte verpakkingen worden teruggehaald, op de keper beschouwd is dat een veilige belofte. Een deskundige op dat gebied, Piet Vink, vroeger CFO van Aldi en altijd nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen op het gebied van recycling, zegt dat dat voornemen alleen maar te realiseren is als op álle plastic flessen, dus ook de kleine flesjes, statiegeld wordt geheven. Vink: 'Doe je dat niet? Dan krijg je dat nooit voor elkaar.'

'In gesprek'
Maar Coca-Cola zegt niets toe in die richting. Wel doet het nog een belofte die makkelijk ingelost kan worden. Een woordvoerder van Coca-Cola: 'Als blijkt dat statiegeld de oplossing is, dan gaan we daarover in gesprek.’

Klacht niet binnen
De formele klacht is nog niet bij Coca-Cola op de mat geploft. Vooruitlopend daarop zegt Coca-Cola alvast dat de keuze voor 100 procent recyclebaar PET een bewuste keuze is, en niet een automatische optie. Coca-Cola: 'Er zijn allerlei drankverpakkingen met andere kenmerken die niet recyclebaar zijn.' De volledige reactie van Coca-Cola staat hier.

 

Bron: ANP
Beeld: Afkomstig van de actie #BacktoSender, waarbij de drankenindustrie tot meer verantwoordelijkheid wordt opgeroepen. Hoe? Door een foto van verzameld afval ‘terug te sturen’ door een foto daarvan te delen op social media.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

peter r.

(21 november 2017, 12:10)
"geplofd". Beheersing van de Nederlandse taal is zeker ook geen vereiste meer hier?
Avatar

Roderick Mirande

(21 november 2017, 12:30)
Het is aangepast Peter R., dank voor het melden!
Avatar

Henk Janssen

(21 november 2017, 13:20)
https://landkaartenindex.nl
Als toonaangevend bedrijf binnen deze industrie zal Coca-Cola ongetwijfeld niet de enige (grote) speler zijn neem ik aan met dergelijke uitlatingen? Al is het natuurlijk ook voor Greenpeace het interessantst om achter de grootste namen aan te gaan.

Gerelateerde items Coca-Cola Statiegeld Recycling

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events