Merk & Strategie

Dit is de hartverwarmende John Lewis-kerstreclame van 2017, Moz the Monster

Claartje Vogel, redactie | 10 november 2017, 9:49

De commercial doet denken aan Monty the Pinguin (2014) en Buster the Boxer (2016).

Warenhuisketen John Lewis onthult de jaarlijkse kerstcampagne met dit jaar monster Moz in de hoofdrol. De warenhuisketen is wereldwijd beroemd om zijn ontroerende kerstcampagnes, die traditiegetrouw in november online verschijnen en viraal gaan.

Vriendelijk monster
In de video van dit jaar wordt het jongetje Joe vrienden met een monster onder zijn bed. De aandoenlijke vriendschap heeft één probleem: Joe is 's nachts zoveel aan het spelen, dat hij overdag moe is.

Moz het monster besluit er iets aan te doen. Op kerstochtend vindt Joe een rommelig ingepakt cadeau onder de boom. Het blijkt een nachtlampje dat hem helpt in slaap te komen. Maar dat betekent wel dat Moz verdwijnt...

Adam&Eve en Michel Gondry
Craig Inglis van John Lewis: 'De kerstcampagne van dit jaar gaat over vriendschap en brengt de verbeeldingskracht van kinderen tot leven. Het verhaal van Moz en Joe is hartverwarmend en ik weet zeker dat al onze klanten van ze zullen houden.'

De campagne is net als vorig jaar gemaakt door adam&eveDDB. De regisseur is Michel Gondry, bekend van bioscoophit Eternal Sunshine of the Spotless Mind. De Franse regisseur maakte eerder deze fantasierijke reclamefilm voor Apple.

De nieuwe John Lewis-commercial is sinds vrijdagochtend 8:00 uur te zien op de John Lewis-website, social media en in de winkel. Het nummer is een cover 'Golden Slumbers' van the Beatles, uitgevoerd door de Britse band Elbow.

Niet meer zo baanbrekend
Eerder dit jaar zei de retailer in Marketing Week dat de kerstreclames 'niet meer zo baanbrekend zijn als vroeger'. De warenhuisketen suggereerde dat de aanpak van reclamebureau adam&eveDDB wel wat 'verandering kan gebruiken'. Van die verandering is weinig te zien. De campagne doet denken aan eerdere successen. Qua thema lijkt 'Moz the Monster' op Monty the Pinguin uit 2014 en net zoals in 2016 zorgt deze reclame eerder voor een glimlach dan tranen.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items John Lewis moz the monster Kerstcampagne

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events