Merk & Strategie

Deze brands maken kans om uitgeroepen te worden tot Merk van het Jaar 2017

Roderick Mirande, redactie | 10 oktober 2017, 10:38

De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2017 zijn bekend gemaakt.

Hieronder vindt u de genomineerden van de FNLI Merk van het Jaar awards 2017.

Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s
Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick
Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter, Lays, LU
Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
Zuivel, geelvetten en sojaproducten: Campina, Chocomel, Mona
Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker, HAK, Ola
Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn

* In cursief de nieuwkomers (de merken die in 2016 niet genomineerd waren)

Net als ieder jaar baseert de FNLI de genomineerden (en uiteindelijk de winnaars) voor de FNLI Merk van het Jaar awards op een grootschalig consumentenonderzoek. GfK, dat het onderzoek uitvoerde, ondervroeg ruim 11.500 shoppers. In totaal werden 89 merken beoordeeld op de attributen kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Winnaars
De merken maken niet alleen kans op een categorieprijs, de FNLI roep ook dé titel Merk van het Jaar 2017 uit. (Vorig jaar was dat Koopmans.) FNLI: 'Het merk met absoluut de hoogste score op zowel merkkracht als merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2016, wordt bekroond de award Merk van het Jaar 2017.' De winnaars worden op donderdag 19 oktober bekend gemaakt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

De Merk van het Jaar winnaars de voorgaande jaren waren:
2007: Hertog
2008: Verkade
2009: Mona
2010: Verkade
2011: Verkade
2012: Douwe Egberts
2013: HAK
2014: Campina
2015: Bolletje
2016: Koopmans

 

Merkkracht
Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat voor het merk dat het sterkst is gestegen in wat de FNLI 'merkkracht' noemt. De initiatiefnemer: 'De mentale kracht van een A-merk wordt bepaald door MerkKwaliteit, de gepercipieerde "waarde" van het productassortiment, en de MerkVitaliteit, de extrinsieke, meer emotionele elementen van een merk. Het merk dat zich in de periode 2016-2017 op deze elementen het meest positief heeft ontwikkeld, ontvangt de bijzondere prestatie award.' De genomineerden voor deze speciale award zijn: Nestlé, Pepsi en Red Bull.

 

Danny van den Burg van GfK voegt toe: 'Sinds de 2013-editie speelt de ontwikkeling van het merk ten opzichte van het voorgaande jaar al een rol bij de vaststelling van de Merk van het Jaar award. We hebben er dit jaar voor gekozen om de bijzondere prestatie award toe te kennen aan het merk dat zich in het bijzonder het sterkst verbeterd heeft in merkkracht. Deze award is daarmee een beloning voor de korte termijn prestatie van het merk.'

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Fnli Merk van het Jaar 2017

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events