Marketing Technology

De winnaar van P&G's Startup Hatch en meer nieuwe ideeën voor online marketing

Claartje Vogel, redactie | 15 september 2017, 11:49

Dmexco 2017: Van customer engagement tot cappuccinoprinters

Foto: Opinary wint Startup Hatch

Mediabedrijven, marketeers en digitale experts komen op 13 en 14 september samen in Keulen om te netwerken en nieuwe ideeen op te doen. Adformatie doet verslag en ging op zoek naar innovatie op de beurs.

Opinary wint de Startup Pitch van Procter & Gamble
Donderdagochtend begon met de finale van Startup Hatch, een pitchwedstrijd van Procter & Gamble voor startende ondernemers. Procter & Gamble (P&G, o.a. Pampers en Head & Shoulders) wil effectiever omgaan met digitale marketing en vraagt daarom hulp aan startende ondernemers.

Vier bedrijven met een dienst of product rondom digitale marketing of het Internet of Things streden om de hoofdprijs van 20.000 euro. Uit 150 inzendingen werd ook het Bilthovense Storyteq geselecteerd. Dit bedrijf maakt gepersonaliseerde films voor merken als De Efteling, Mysteryland en Samsung. In de video vertelt Rogier Ros van Storyteq hoe het was om mee te doen aan de ‘Shark Tank’-achtige finale.

De jury koos het Duitse Opinary tot winnaar. Dit bedrijf ontwikkelt techniek om branded content meer interactief te maken.

Meer innovatie uit het buitenland
Op de beurs presenteerden zowel startups als grote merken als Facebook, Spotify en Google hun nieuwste snufjes. Net als op het afgelopen Mobile World Congress, lieten veel bedrijven virtualreality-toepassingen zien. Zo kon je Googles virtualreality-platform uittesten en presenteerde het innovatielab van vliegmaatschappij Lufthansa een VR-apparaat waarmee je ervaart hoe het is om te vliegen.

Veel VR, maar weinig nieuws op dit gebied
Zulke gimmicks trekken bezoekers naar je stand op de beurs, maar tijdens Dmexco was weinig echt nieuws te zien op het gebied van VR. De toepassingen waren vooral meer van hetzelfde. Interessanter waren technieken om klantervaring te verbeteren. Een voorbeeld is e-Spirit, een bedrijf in 'digital experience platforms'. e-Spirit opende de 'winkel van de toekomst', waar je technieken zag waarmee retailers een brug kunnen slaan tussen de digitale en fysieke wereld.

 

 

Winkel van de toekomst
De 'winkel' stond vol touchscreens, sensoren en digitale billboards. Matthias Meijer van e-Spirit: 'Consumenten ontdekken en vergelijken producten op meerdere apparaten en kanalen voordat ze besluiten iets te kopen.Wij zorgen dat al die kanalen op elkaar aansluiten.'

Via e-Spirit kun je bijvoorbeeld makkelijk tekst, video en afbeeldingen over mode koppelen aan je webwinkel. Als je klant bijvoorbeeld een kledingstuk van een beroemdheid wil hebben, kan hij erop klikken en wordt hij doorverwezen naar een zelfde of soortgelijk artikel in de webshop.

Een andere innovatie zijn slimme billboards met touchscreens. Als je klant voor een interactief scherm in je winkel staat, wordt hij gescant op eigenschappen: man/vrouw, leeftijd, kledingsstijl. Op basis daarvan laat het bord een advertentie zien. Een chique geklede man ziet bijvoorbeeld een advertentie voor een maatpak, een jonge vrouw ziet een model van haar leeftijd in de nieuwste herfstmode. Vervolgens kan de klant via het touchscreen meer informatie krijgen over de artikelen en ze rechtstreeks bestellen.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Dmexco Marketing marketing technology

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events