Merk & Strategie

De nieuwe slogan van Rabobank is ‘growing a better world together'

Redactie | 17 oktober 2017, 16:34

De campagne komt voort uit de veelbesproken Rabopitch.

Rabobank stelt zich vandaag opnieuw voor als bank die staat voor een betere wereld. Dat doet de bank met een nieuwe, internationale merkcampagne, die voortkomt uit de Rabopitch van afgelopen voorjaar. De belofte is ‘growing a better world together’.

Lees hier meer uitgebreide verslaggeving over de nieuwe campagne van Rabobank

 

Ogen dicht
De campagne (bureau: Havas Lemz) is onder andere te zien op tv en in de krant. Je ziet verschillende mensen met hun ogen dicht. In de krant lees je een gedicht (hieronder), dat je ook hoort als voice-over in de video. De tekst eindigt met:

‘Stel je eens voor…
Dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen en dat je ons aan deze belofte mag houden.’

Kickstart Food
Op de website legt Rabobank uit hoe de bank dit probleem aanpakt. De bank presenteert Kickstart Food: een driejarig programma om de food & agrisector te helpen verduurzamen.

Op de site staat: ‘Met Kickstart Food zullen wij onze kennis, netwerken en financiële oplossingen inzetten om klanten en partners nog beter te ondersteunen bij het ecologisch en sociaal verduurzamen van de food & agrisector.’

Vier sleutelgebieden
Het bedrijf wil wereldwijd de kwaliteit van de landbouwgrond herstellen, voedselverspilling in de productieketen terugdringen, een stabielere en robuustere voedselmarkt stimuleren en de voedingswaarde van diëten uitbalanceren. Hoe ze dat gaan doen, staat omschreven op de website.

Rabopitch
Rabobank hield begin april een ‘pitch nieuwe stijl’ om het merk wereldwijd opnieuw voor te stellen aan de samenleving. Uitgangspunt was dat het disruptief en spraakmakend zou zijn. Allerlei coalities van creatieve partijen deden mee. Uiteindelijk wonnen twee groepen die Rabobank samen voegde onder de noemer ‘Rabo Envision Tribe’. De groep bestaat uit 11 partijen, die onder leiding van het marketing- en communicatieteam van Rabo werkten aan de nieuwe positionering.

Bureau Havas Lemz is verantwoordelijk voor de uitingen rondom Kickstart Food. Hazazah Film & Photography verzorgde de productie, regie was in handen van Krijn van Noordwijk.

De twee winnende partijen waren Planet Bank en DoenDenkers. Planet Bank bestaat uit Havas Lemz, Justdiggit, Universiteit Wageningen en Universal Music Group. DoenDenkers is een samenwerking van Ogilvy & Mather, Blazhoffski, Styn Claessens (Kipster Farm), Capitola, Jacques Koeweiden & Paul Postma.

 

'Met onze omvang kunnen we het verschil maken'
Volgens marketingdirecteur Dorkas Koenen presenteert de bank zich met de campagne als wereldbank, als bank die staat voor een betere wereld en als excellente dienstverlener. Het belangrijkste is nog wel de maatschappelijke betekenis van Rabobank. Hij zei eerder in Adformatie: ‘De crux is dat we met onze omvang het verschil kunnen maken voor Nederland en de wereld. Dat onderwerp willen prominent in het merkbeeld terug laten komen.’

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (27)

Comment author avatar
Avatar

Jan-Willem Wits

(17 oktober 2017, 19:32)
Dit moet wel het duurste spotje ever zijn geweest...
Avatar

Bartus

(17 oktober 2017, 20:03)
Wat een arrogantie van de Rabobank, alsof ze ook maar iets met de boeren hebben... Al jarenlang alleen maar ellende veroorzaakt in deze branche met verkeerde adviezen.... De Raboabnk is wel de laatste ban die zich mag conformeren met duurzaamheid. Ze weten niet eens hoe je het moet schrijcen, wat een arrogantie
Avatar

Gerben Busch

(18 oktober 2017, 8:48)
http://www.thevalley.nl
Wat ik graag zou willen weten, is of CEO Wiebe Draijer in deze campagne zijn ambitie herkent (quote/unquote):

“We gaan de bank nog meer richting klant draaien. Wij willen dichtbij de klant zijn, zowel met onze virtuele bank als met onze fysieke dienstverlening van onze lokale Rabobanken”

“We gaan voor wat wij noemen een 9+ klantbeleving. Goed is niet goed genoeg, wij willen hierin uitstekend zijn. Daarbij kijken we ook naar onze producten en diensten; die moeten beter aansluiten op wat de klant wil”

En ... gaan de klanten van Rabobank hier merkbaar beter van worden?
Avatar

Gijs Advokaat

(18 oktober 2017, 10:07)
Dit zal zeker hun ambitie zijn, voor zover ik de Rabobank ken.
Het is wel een héél mooi verhaal en deed me sterk denken aan deze; https://youtu.be/D_xDW_aGbbA
Avatar

Wim Ubachs

(18 oktober 2017, 13:50)
http://heteivanubachs.nl
Stel je eens voor dat je ons aan deze belofte mag houden (..)
Avatar

Jos Vis

(18 oktober 2017, 14:16)
Laat ik nu een Rabobank klant zijn. Al heel mijn leven. En laat ik nu net op het punt staan een nieuwe hypotheek af te sluiten. Goed te weten dat ik dat dus doe bij een wereldverbeteraar. Maar waarom is dat mij niet verteld? En in welke mate draag ik als (her)nieuwde klant bij aan deze betere wereld?. We hebben het toch echt alleen over rentepercentages, aflossingen en een overlijdensrisicoverzekering gehad (die overigens nogal aan de prijs is). En natuurlijk de hartelijke felicitaties met de aankoop van het huis.

Misschien zit de drang om de wereld verbeteren niet direct in het DNA van een bank. En misschien is het daarom beter om iets te beloven dat je ook kunt waarmaken. Ik houd jullie liever aan de belofte om eerlijk zaken te doen. Dat is trouwens een mooie eerste stap naar een betere wereld.
Avatar

Jeroen Hüpscher

(18 oktober 2017, 16:43)
Dit is een trap in het gezicht van iedereen die honger heeft in deze wereld. Tenzij Rabobank zich natuurlijk aan de belofte houdt het wereldvoedselvraagstuk op te lossen. Wanneer?
Avatar

Adriaan van Stek

(18 oktober 2017, 17:34)
Stel je eens voor dat er nou iemand was geweest die in dat collectief (wat volgens mij bij dit vak hoort) zich had verdiept in de banken die al jaren zich bezig houden met echt maatschappelijk ondernemen had kunnen tonen: heren dit concept heeft ASN al gemaakt. Dit is echt niet te geloven na alle ophef na deze pitch.
Avatar

Jan

(18 oktober 2017, 21:06)
Omg. Dit klinkt hetzelfde als iedere miss die 'world peace' nastreeft.
Beetje 'boven je petje' Rabo, netjes uitgedrukt.
Avatar

Anonymous

(19 oktober 2017, 9:26)
Verbeter de wereld, begin met het reclame-blok.
Avatar

Martijn de Beijer

(20 oktober 2017, 12:21)
http://Chunk.nl
Waarom niet een meer concrete campagne over de grandioze producten en diensten van de Rabobank. Als je dichtbij je hart blijft (wat kun je goed en waar ligt je passie bij bankieren), dan moet daar kloppend werk uitkomen.
Avatar

Bert Rorije

(20 oktober 2017, 12:45)
http://www.bertrorije.com
Verandering van een organisatie begint niet met een massa-mediale reclamecampagne, het eindigt ermee. Eerst' living the brand' en dan pas 'selling the brand'. Oftewel je moet waar kunnen maken wat je zegt. Anders werkt het tegen je.

Ondanks dat deze campagne prachtig uitgewerkt is, is het pure windowdressing en past wat dat betreft bij Aegon van een paar jaar geleden die plotseling ging roepen dat ze eerlijk waren.

Volksverlakkerij dus. En grove onderschatting van de doelgroep.
Avatar

Stijn Hazen

(20 oktober 2017, 13:27)
Deze missie sluit uitstekend aan op de kern van de Rabobank. De bank is opgericht voor en door boeren en is vandaag de dag de grootste internationale food en agribank. Op www.rabobank.com vindt je uitgebreide informatie over bestaande en nieuwe initiatieven die Rabobank samen met partners en klanten neemt om invulling aan deze missie te geven.

Een voorbeeld hiervan is het fonds dat samen met UN Environment is opgericht om duurzame voedselproductie te versnellen:
https://www.rabobank.com/nl/press/search/2017/20171016-kickstart-food.html

Avatar

Paul de Jongh

(20 oktober 2017, 15:27)
Wel bijzonder dat de eerste zin van de pitch oproep van de Rabo dezelfde is als de eerste zin van de nieuwe campagne.
Avatar

Hanneke

(20 oktober 2017, 22:30)
Prachtige commercial, maar echt een misfit met het Rabobank brand, op dit moment absoluut niet geloofwaardig. Ambitieniveau is goed, maar dit gap is echt onrealistisch.
Avatar

De Wit

(20 oktober 2017, 23:09)
Jochem de Bruin 2.0..... established by farmers :-)
Avatar

C.H. de Kort

(20 oktober 2017, 23:21)
Commercial kon zo in het voorprogramma van de nieuwe film... MISFIT
Avatar

Gerard

(22 oktober 2017, 21:48)
Ik erger me niet snel aan reclames, maar nu wel.
De Rabobank is een bank, geen super super overdreven wereldverbeteraar.
Avatar

Harld Berendsen

(23 oktober 2017, 10:21)
Een mooie ambitie van de Rabobank. Fantastisch als een organisatie haar bedrijfsdoel kan koppelen aan een maatschappelijke betekenis. Een voorbeeld van waardevol leiderschap.

Daarbij wel een kritische kanttekening. Waardevol leiderschap is geen marketingcampagne. Persoonlijk had ik er voor gekozen eerst het verschil te maken. Waarschijnlijk was deze campagne dan overbodig geweest.

Toch geef ik de Rabobank graag het voordeel van de twijfel.
Avatar

tim bremmers

(25 oktober 2017, 20:09)
volstrekt wansmakelijk, idioot pretentieus en nog beneven de waarheid ook: leugenachtig dus !!
te veel gesomemieter met Rabo gehad om dit nog maar 1 seconde te zien als een oprechte game changer van en door Rabo
Avatar

Henriette S

(28 oktober 2017, 21:34)
Ze zouden deze spot moeten verbieden. Ze verkopen een utopie. Ik vind het zelfs pure oplichterij. Alsof een bank alle ellende in de wereld kan oplossen. Als dat al zo zou zijn waarom hebben ze dat dan niet jaren eerder al gedaan? Sterker nog, de banken staan aan de bron van alle ellende, oorlogen en milieuvervuiling in de wereld. Reclame doet me nooit veel, maar deze spot vind ik meer dan irritant. Deze reclame is ronduit schandalig!!
Avatar

Daniël van der Waals

(1 november 2017, 17:35)
https://www.fruitzaam.nl/
De manier waarop ze dit in de markt brengen is inderdaad behoorlijk pretentieus, maar het initiatief zelf lijkt me alleen maar mooi. Ik ben wel benieuwd naar wat ze gaan bereiken in de verduurzaming van de food & agrisector de komende drie jaar.
Avatar

Dhr. Sion

(17 november 2017, 16:06)
Wat ik niet lees als men over 135% meer vlees spreekt is hoe we gaan zorgen dat we ons vee nu eens eindelijk dierwaardig gaan behandelen. En hoe we deze industrie die de nummer 2 opwarmer van de aarde is, de nummer 1 ontbosser is etc dan sustainable gaan maken.
Avatar

Teun

(17 november 2017, 21:36)
Tjonge, hoe bedenk je zoiets. Zorg er eerst maar eens voor dat je klanten tevreden zijn. En je eigen personeel. Want die worden volstrekt in de steek gelaten. Bah!! O o die managers van tegenwoordig denken dat ze God zijn of zo. Luister eens naar de mensen die al jarenlang klant zijn of in dienst. Gek hè dat zoveel mensen naar de Regiobank gaan. Waarom zouden zoveel mensen dat toch doen??!!

Gerelateerde items Rabobank rabopitch Havas Lemz

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events