Merk & Strategie

Chargetrip wint samenwerking met Essent en reis naar SXSW

Claartje Vogel, redactie | 9 februari 2018, 15:42

Marketingdirecteur Stella Brenninkmeijer vertelt hoe en waarom Essent samenwerkt met startups.

Pieter Waller van Chargetrip wint de ‘Innogy Mobility & Energy Track’, een wedstrijd waarbij energiebedrijf Innogy (moederbedrijf van Essent) op zoek ging naar innovatieve energie- en mobiliteits-startups. De wedstrijd vond vrijdag plaats op het hoofdkantoor van Essent in Den Bosch.

Chargetrip is een intelligent softwareplatform voor de elektrische mobiliteitsbranche. Het platform ontwikkelt leermodellen met behulp van rij- en laadgegevens voor energie- en wagenparkbeheerders wereldwijd.

Ticket naar Texas
De winnaar krijgt een zakenreis naar South by Southwest (SXSW), het grootste digitale festival ter wereld dat jaarlijks wordt gehouden in Austin, Texas. Innogy werkt samen met New Dutch Wave, een organisatie van Nederlandse ondernemers rondom SXSW. De winnende ondernemer mag op 12 maart opnieuw pitchen in het New Dutch Wave huis, maar dan aan internationale investeerders.

Hero Balancer en FlexSol Solutions eindigden op de tweede en derde plaats en krijgen samen met de winnaar ondersteuning om hun product daadwerkelijk op de markt te brengen.

Belang van startups voor Innogy/Essent
Marketingdirecteur Stella Brenninkmeijer van Essent: ‘Essent en moederbedrijf Innogy vinden het belangrijk om samen te werken met startups. Innogy richt zich op duurzaamheid en daarvoor is vernieuwing van de energiemarkt nodig. We hebben zelf innovatieteams, maar we kunnen de transitie versnellen door vernieuwing van buiten naar binnen te brengen.’

Vernieuwing op alle punten
Haar doel is vernieuwing in alles waar het energiebedrijf zich mee bezighoudt: van elektrisch rijden tot zonne-energieopslag en slimme energiebesparing in huis (smarthome). Daarom werkt Innogy wereldwijd al langer samen met veel verschillende startups. Brenninkmeijer: ‘We hebben hubs in bijvoorbeeld Berlijn, Londen en Sillicon Valley. Ook in Nederland werkten we eerder met slimme ondernemers samen. Vanaf nu gaan we dat meer structureel aanpakken.’

Deze startupcompetitie is de eerste stap. De drie startups met de beste pitch mogen meedoen aan de "Essent E+ product development funnel". Dat is een speciaal programma waarbij Essent ondernemers helpt hun product op de markt te brengen. Dit is hetzelfde proces dat nieuwe producten en diensten van Essent doormaken, voordat ze op de markt komen.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items innogy Essent new dutch wave

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events