(Campagne) Diageo`s `Think How You Drink`

Kari-Anne Fygi, redactie | 15 juli 2013, 12:17

Drinkers van vandaag lijden aan digitale katers, aldus drankmerkeneigenaar Diageo: 47 procent van de drinkers in de leeftijd van 18 tot 21 jaar schaamt zich voor foto’s en filmpjes waarop ze dronken te zien zijn.

Diageo (producent van onder andere Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan en Guinness) liet onderzoek doen in het kader van de nieuwe Europese online campagne over verantwoord drinken, ‘Think How You Drink’.

Het blijkt dat 40 procent van de drinkers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar vrienden heeft moeten vragen om foto’s en filmpjes waar zij op staan van sociale media te verwijderen omdat ze zich ervoor schaamden. Het probleem wordt verergerd doordat 65 procent van deze leeftijdsgroep toegeeft vrienden of collega’s te beoordelen op grond van foto’s en filmpjes van hun avondjes uit met veel drank.

Diageo: ‘Door de campagne worden jonge volwassenen aangemoedigd om over hun alcoholconsumptie na te denken, door ze te waarschuwen hoe belachelijk ze eruit kunnen zien op een avond met veel alcohol en hoe hun capriolen veel grotere gevolgen kunnen hebben dan de schaamte op het moment zelf.’ Om de boodschap duidelijk te maken, heeft Diageo een ruim een minuut durend filmpje gemaakt om te laten zien hoe gênant dronkenschap kan zijn die op cameratelefoon en beveiligingscamera’s is vastgelegd.

De waarschuwing: als mensen niet de volgende internetsensatie willen worden door hun dronken gedrag, moeten ze verstandig drinken.

Enkele resultaten uit het onderzoek:
• Schaamte door dronkenschap:
40 procent van de vrouwen geeft toe zich te schamen voor dronken foto’s/filmpjes van zichzelf terwijl dat 30 procent van de mannen het zich aantrekt. Mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 schamen zich het meest, 47 procent. Slechts 21 procent van de 55-plussers geeft toe zich te schamen.

• Verzoeken tot verwijderen van materiaal:
16 procent van alle respondenten heeft andere mensen gevraagd om gênant materiaal waarop ze dronken te zien zijn, te verwijderen. Veruit de grootste groep die vraagt om het verwijderen van content wordt gevormd door de 18- tot 24-jarigen, met 40 procent.

• Sociale oordelen:
Vrouwen zijn het meest geneigd (47 procent) om mensen te beoordelen op grond van foto’s of filmpjes op social media waar ze dronken op staan, tegenover 38 procent van de mannen. Drinkers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar vormen de leeftijdsgroep met het strengste oordeel, met 65 procent.

Met deze filmpjes gebruikt Diageo ‘expres humor’ om de aandacht van jonge mensen te trekken, met een serieuze boodschap.

De campagne is onderdeel van een groter aantal initiatieven op het gebied van verantwoord drinken die Diageo in de komende anderhalf jaar zal ontplooien via de alcoholcalculator waarmee je kunt zien hoeveel je gedronken hebt.

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Diageo ‘Think How You Drink’ Vraag Het Aan David