Mensen & Carrière

Bekend reclameman Hans Ferrée (87) overleden

Claartje Vogel, redactie | 22 september 2017, 13:54

Hij was in de jaren vijftig een van de eerste reclamemakers in Nederland die pleitte voor meer creativiteit in reclame.

De bekende reclamemaker, schrijver en trendwatcher Hans Ferrée is op 19 september overleden. Ferrée werd 87 jaar.

Carrière
Ferrée was naar eigen zeggen eerst scheepskok, sneltekenaar, kameeldrijver, classificeerder, lompensorteerder, warenhuisverkoper, shipchandler, tolk, verslaggever en fotograaf voordat hij zijn draai vond in de reclame. Hij begon zijn carrière in de reclame op zijn tweeëntwintigste bij Unilever-bureau Lintas. Als copywriter/tekstschrijver maakte hij vanaf 1952 reclamecampagnes voor vele klanten en reclamebureaus.

Eigen bureau
In 1955 richtte Ferrée met Dimitri Frenkel Frank en Herman Pieter de Boer het reclame- en ideeënbureau Ferrée, Frenkel Frank en De Boer (FFB) op. FFB geldt als een van de eerste bureaus in Nederland waar creativiteit voorop stond.

Lelijke eend
Hij maakte onder andere campagnes voor automerk Citroën, waarvan de meest bekende de introductie van de Citroën 2CV was. Ferrée kwam met het idee om de deux chevaux een lelijke eend te noemen. Een andere bekende slogan bedacht hij voor het wasmiddelmerk Dash: 'Dash wast zó wit!'

De reclameman schreef columns in diverse tijdschriften. In het reclamevakblad Revue der Reclame had Ferrée begin jaren zestig een rubriek met de titel 'Creativiteit', waarin hij als een van de eerste reclamemakers in Nederland pleitte voor meer creativiteit.

Trendwatcher en schrijver
Ferrée introduceerde de begrippen In & Uit in Nederland waarna hij bekend werd als trendwatcher. Hij sprak op congressen over consumentengedrag, creativiteit en trends. Verder was gaf hij zelf het blad Marketing Mix Digest uit, dat later werd overgenomen door Kluwer. Behalve over reclame en marketing schreef Ferrée boeken over de namen die mensen aan hun huizen geven (Nooitgedacht maar Welgelegen) en over mensen met de naam Hans (Groot Wetenswaardighedenboek Hans). Hij publiceerde ook een roman: Langs deze mij onsympathieke weg (1983).

Na een mislukt avontuur in Salou, waar hij een Spaans restaurant runde, opende Ferrée in 1980 het privémuseum Art & Velvet Gallery De Stierestal in Montfoort. Daar leidde hij een teruggetrokken bestaan op het platteland.

Biografie en documentaire
In 2013 schreef zijn vrouw Edith Ferrée-Donck een biografie over haar man: Kleine Biografie van een Groot Reclameman. Ferrée speelt ook een rol in de documentaire ‘De kunst van het verleiden’, die op 10 oktober wordt vertoond bij het honderjarig bestaan van de VEA. Lees meer.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Hylke Sierksma

(25 september 2017, 9:14)
Edith,
Van harte gecondoleerd met het overlijden van Hans. Ik heb nog steeds goede herinneringen aan jullie en zat daar laatst ook nog over te denken. Sterkte met dit verlies. En groeten uit Volcán - Panama.
Hylke
Avatar

Alfred Knorr

(26 september 2017, 0:12)
Hans Ferrée was baanbrekend en trendsettend actief. Opdat hij en zijn werk niet worden vergeten, hoop ik dat er ergens in het landschap van Reclameprijzen een Hans Ferrée trofee wordt in gesteld zodat wij dankbaar aan hem blijven denken.
Avatar

petra deelen

(30 september 2017, 8:52)
lieve Edith, gecondoleerd met het verlies van Hans.
Ik bel je volgende week als we terug zijn van Kreta.
Liefs, ook voor Vibeke en Anita
petra en miel

Meer in channel Mensen & Carrière

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events