3 gouden adviezen om gedrag te veranderen met een game

Communicatie | 29 oktober 2015, 11:59

Zo maak je van gedragsverandering een lolletje

Serious games en gamification kunnen verrassend effectieve interventies zijn voor het realiseren van gedragsverandering.

Serious games zijn complete speltoepassingen zoals managementgames en spelsimulaties. Bij gamification gebruik je spelelementen en spelontwerpen in een niet-gameomgeving.

Drie tips die handig zijn als je een van beide wilt toepassen:

1. Maak het leuk.

Kijk hoe je saaie zaken leuk en uitdagend kunt maken. Hoe kun je mensen op een leuke manier stimuleren meer de trap te nemen? Een communicatiecampagne over de voordelen van bewegen helpt soms. Maar je kunt ook vertellen dat mensen de kans lopen miljonair te worden. Want eens in de zoveel tijd ligt er een staatslot op een van de traptreden. Of je maakt echt werkende pianotoetsen van de traptreden.

Een ander voorbeeld: als je mensen wilt stimuleren dat ze hun fiets op de juiste manier in de fietsrekken plaatsen, kun je ze op een creatieve manier belonen. Laat mensen bijvoorbeeld een foto maken van hun eigen goed geparkeerde fiets en die uploaden naar een site. Onder degenen die dit doen, verloot je een leuke prijs.

Een competitie-element inbouwen is een veel gebruikte vorm van gamification. Nog een voorbeeld: een bank wil dat collega’s op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op hypotheekgebied. Daarom is een app ontwikkeld. Spelers ontvangen eens per maand prikkelende uitdagingen in de vorm van meerkeuzevragen, polls en stellingen. Op competitieve wijze (gamification) verdienen ze zo punten door het goed beantwoorden van vragen. Met die punten kunnen ze een virtueel huis bouwen. Hoe meer punten, hoe uitgebreider het huis. Ook dagen spelers elkaar in een battle uit om te zien wie de kennis het beste beheerst. Een gewonnen battle levert een accessoire voor het huis op. Wie de meeste battles wint, komt in de battle top-10, wat weer extra stimuleert.

2. Ga na wat de ontvanger of speler motiveert en speel daarop in.

Een mooi voorbeeld is Holle Bolle Gijs in de Efteling. Kinderen in de Efteling houden van sprookjes en willen verwonderd worden. Het park speelt daarop in met de eigen wens dat het park schoon blijft. Holle Bolle Gijs is een succes: kinderen willen maar al te graag afval in zijn mond gooien omdat ze dan als beloning een ‘Dank u wel’ krijgen.

3. Houd het simpel.

De kracht van een spel zit in de eenvoud. Het spel is uitdagend maar het doel en de regels zijn helder. Denk aan het spel Pacman of Tetris. Ga dus niet iets heel nieuws bedenken, maar sluit aan bij spellen die er al zijn en hun succes al hebben bewezen.

Ander leuk voorbeeld: Duyvis, dat van een simpel borrelnootje een loterij wist te maken. In de zakken worden extra pittige nootjes gestopt. Iedere hap kan dus gevaarlijk zijn. Daarbij hoort een iPhone App waarin je steeds een digitaal nootje kiest en vervolgens een vraag moet beantwoorden of een uitdaging moet aangaan. Idee en uitwerking zijn simpel, het effect is heel groot.

Deze drie tips zijn ontleend aan het boek , geschreven door Vincie van Gils, uitgegeven door Adfo Books.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Hans Ermers

(29 oktober 2015, 13:24)
Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een communicatiegame/ervaring/uitdaging met een knipoog naar geocaching. Af en toe denk ik: gaat het wel lukken, wordt het wel wat? Dit artikel heeft me weer even in de goede richting geduwd. Dank daarvoor!

Gerelateerde items Gedragsverandering Serious Games Gamification

Volg ons


Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events