ZomerMol: Ducati als Italiaanse verleider

Jan-Willem van Beek, auteur | 30 juli 2009, 10:29

Italianen zijn verleiders en dat zit ingebakken in hun cultuur. Op straat zie je de Italianen (met name mannen) tot in de puntjes gekleed en gestyled. Je ziet het terug in de bouwwijze met een groot gevoel voor karakter en design. Ook vind je het terug in het drama en theater waar Italië altijd zo goed in is geweest. Zo ook de Italiaanse merken;

Als consument is het bijzonder gemakkelijk om verleid en verliefd te worden op een Italiaans merk. Denk aan merken zoals Ferrari, Alfa Romeo, Gucci, Dolce & Gabbana, Vespa, maar ook in mindere mate fastmovers zoals Barilla, Bertolli of San Pellegrino, Allemaal merken met een groot gevoel voor design, emozione en een grote verleidfactor. Plak deze kenmerken maar op een willekeurig italiaans merk, het is voor bijna elk merk toepasbaar. Je kunt zeggen dat dit soort merken je als consument meer dan alleen een product of dienst bieden; ze onderscheiden zich door de beleving die ze bieden rondom merken en soms dragen ze bij aan de persoonlijke identiteit van mensen, ook wel edificatie genoemd.

Bron:

Het Italiaanse motormerk Ducati, ooit begonnen met het maken van radio's, scheerapparaten en camera's, is zo’n merk. Het uitgesproken design, karakteristieke geluid, racehistorie en een eigenzinnige visie (denk aan de Ducati 916 die in 1994 een nieuwe standaard zette of de Ducati Monster die 16 jaar lang onveranderd in het assortiment bleef) is iets dat mensen aantrekt. Ducati liefhebbers, waaronder ikzelf, worden Ducatisten genoemd, een voorbeeld van de bijdrage die het merk levert aan de persoonlijke identiteit. Merkloyaliteit is hoog, ducatirijders zullen niet snel van motormerk wisselen. Maar het merk is ook een kwetsbaar merk, in het verleden heeft het successen maar ook faillisementen meegemaakt, en juist dat kwestbare maakt het merk authentiek, althans voor mij persoonlijk.

Ook in haar merkstrategie faciliteert Ducati de sterke relatie met haar consumenten. Vanaf de jaren 90 ondersteunt het merk in regionale communities, wereldwijd zijn er meer dan 400 Ducati clubs. De Nederlandse Ducaticlub telt meer dan 4.000 leden, absoluut gezien niet een groot aantal, maar wel gezien het feit dat het een vrij exclusieve motorfiets is. Online durft het merk zich open op te stellen t.o.v. haar doelgroep. Zo vroeg Ducati haar fans of het merk aan de MotorGP moest meedoen en besloot mede hierop gebaseerd om deel te nemen.

Ducati museum

Tijdens mijn vakantie heb ik in Bologna de fabriek en het museum bezocht. Voor mij een bijzondere plek en de moeite waard om de vakantieplanning op aan te passen. Zo ook voor andere fans, uit heel de wereld waren fans aanwezig om meer van het merk te beleven. De fabriek was bijzonder om te zien, de volledige productielijn was te bekijken en in het museum stonden alle modellen door de jaren heen tentoongesteld. Het bezoek zorgt ervoor dat je als fan nog meer wordt verleid en verliefd wordt op het merk, wat nog meer bijdraagt aan de merkloyaliteit.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar