Wat is Content Marketing?

Ward van Beek, blogger | 24 oktober 2011, 12:46

Content is King. Al een tijdje, zou je zeggen. Toch lijkt de aandacht voor content binnen het marketingveld op dit moment groter dan ooit. Content Marketing is de nieuwe King.
What's in a name? Custom publishing, custom media, customer media, customer publishing, member media, private media, branded content, corporate media, corporate publishing, corporate journalism, branded journalism, custom content en branded media. Wat mij betreft vallen ze allemaal onder dezelfde noemer: Content Marketing (of contentmarketing, zo u wilt). Content Marketing is een vorm van marketing gebaseerd op de gedachte dat relevante en waardevolle content in het huidige medialandschap het meest geëigende middel is om een goed gedefinieerde doelgroep aan te trekken, aan je te binden en tot interactie aan te zetten. Content die zowel on-line als offline beschikbaar kan zijn.

Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit en zijn voortdurend op zoek naar informatie. Ze bepalen zelf wat relevant, geloofwaardig en waardevol is. En hebben daar steeds minder traditionele media bij nodig. Daarentegen wordt wel steeds meer waarde gehecht aan de online mening van anderen. Social Media spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook andere omgevingen waar min of meer neutraal en informatief informatie wordt uitgewisseld. 'Uitwisselen' is hierbij een sleutelwoord. Plaatsen waar alleen gezonden wordt, zonder ruimte voor reactie, repliek en interactie, zijn minder interessant. Consumenten verwachten van bedrijven en organisaties dat zij snel en toegankelijk alle voor hen relevante informatie beschikbaar hebben. Makkelijk vindbaar, en in de vorm van van oplossingen, tips en verhalen. Entertainment zowel als informatie. Dat geldt in consumentenmarkten, maar zeker ook in de B2B-omgevingen. Ook daar zijn bedrijven op zoek naar ideeën, suggesties, expertise, tips and tricks. Online Content wordt daarbij steeds belangrijker. Mensen delen informatie en ervaringen makkelijk online, via social media, maar ook nog steeds gewoon via mail. Als je als bedrijf in staat bent je naam aan zulke gedeelde content te verbinden, verbindt je je ook met die afnemers.

Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is Content Marketing.
Content Marketing is de kunst van het communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats van het onder de aandacht brengen van je producten en diensten lever je je relaties informatie waarmee zij iets kunnen, waar zij beter of slimmer van worden. Essentieel daarbij is het idee dat als je als organisatie voortdurend waardevolle en relevante content aan je relaties levert, dit uiteindelijk beloond wordt met hun klandizie en trouw. Eerst geven voordat je kunt 'nemen'. Eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Daarbij draagt Content Marketing sterk bij aan je autoriteit en reputatie.

Het internet zorgt voor een voortdurende 'honger' naar nieuwe content. Op nagenoeg elke site wordt de content minimaal dagelijks ververst, maar liever nog vaker. Google en de andere zoekmachines hebben ook een voorkeur voor sites met wisselende content. Actieve sites maken het waard om bij terug te komen, opnieuw en opnieuw. Verse content moet mensen trekken, boeien, binden.
Marketing is inmiddels onmogelijk zonder goede content En goede content is díe content die relevant is, waardevol, actueel en verfrissend, steeds anders, steeds aangepast op doelgroep, omgeving en tijdstip.
Goede content marketing zorgt ervoor dat een potentiële klant stopt, leest, nadenkt en uiteindelijk zijn gedrag aanpast.

De inhoud van de content is één kant. De andere kant wordt gevormd door de vindbaarheid. Waar wordt de content aangeboden, en in welke vorm. Hier komt het erop aan om een infrastructuur te bouwen van Paid, Owned en Earned Media. Een samenhangend en logisch geheel van betaalde kanalen (advertorials, webvertorials, gast-columns), eigen kanalen (twitter, blogs, social media, newsletters, YouTube etc.) en kanalen van derden, waar anderen over jou communiceren, zoals op social media of relevante nieuwssites. Nu het steeds drukker wordt op internet en er ook steeds meer aan contentmarketing wordt gedaan, is vervolgens een strategische aanpak voor het schrijven, plaatsen en promoten van je artikelen eveneens essentieel. Het loont om planmatig te werk te gaan en vooronderzoek te doen. Een tool als kan daarbij goed van dienst zijn.
Meer over de aanpak van content marketing bij , en een andere rijke bron van informatie:

Over de auteur

Ward van Beek
Ward van Beek is Reputation Manager bij communicatiebureau It'saRep Lees meer over Ward van Beek

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Contentmarketing Content Marketing Content