Merk & Strategie

Waarom Maxi-Cosi een voorbeeld is voor andere merken

Davy Guijt, blogger | 18 augustus 2016, 14:32

Maxi Cosi - Jumbo

Hoe word je als merk dé standaard onder de consument?

Je kunt verschillende merken opnoemen die graag dé standaard willen worden in een bepaalde productgroep. Waarschijnlijk wil elk merk dat wel zijn. Maar in hoeverre slagen merken in deze missie?

Weber

Als ik hierover nadenk kom ik een aantal voorbeelden tegen waarbij het aardig lukt. Neem BBQ-fabrikant Weber. Wanneer je via online onderzoek de data rondom de Weber induikt , kom je dikwijls teksten tegen als &;de Weber staat aan&;, &;de Weber brandt al lekker&;, &;mooie avond om de Weber van stal te halen&;, et cetera.

Dit zal de marketing/pr-afdeling van Weber goed doen om dit soort uitingen te lezen. Helaas voor Weber wordt er momenteel nog steeds meer over de BBQ gesproken dan de Weber.

Voor onderstaande grafiek hebben we gezocht op Weber zonder dat er BBQ in de posting voorkomt vanaf begin dit jaar. 

Maxi Cosi

Dan hebben we Uber voor het bestellen van een taxi, Thuisbezorgd voor het online bestellen van eten en dan uiteraard de Maxi Cosi. Eerlijk gezegd wist ik niet beter dan dat de Maxi-Cosi een product was. Gelukkig ben ik niet de enige want wie zich er een beetje in verdiept komt met regelmaat advertenties tegen waarin een Maxi-Cosi wordt aangeboden van een ander merk dan Maxi Cosi, wat eigenlijk onmogelijk is natuurlijk.

Maxi-Cosi is echt de standaard geworden voor een autostoeltje voor baby&;s. De supermarktketen Jumbo heeft deze zomer zelfs een winkelwagenkarretje ontwikkeld voor een tweeling en een Maxi-Cosi. Over andere merken wordt op blogs, fora en sociale media praktisch niet gesproken als we het hebben over autostoeltjes. Sterker nog, als we zoeken op elke mogelijk vorm van autostoeltje of zelfs autostoel dan wint Maxi-Cosi het alsnog. Je ziet dit in de grafiek hieronder (gemeten vanaf begin dit jaar). 

Nadeel van dit succes is misschien dat er maar weinig mensen weten dat Maxi-Cosi ook nog andere producten heeft. Hier wordt dan ook nauwelijks over gesproken online. Voor marketingmanagers kunnen deze cijfers goed dienen als doelstelling voor de naamsbekendheid en de richting aangeven of je de standaard hebt bereikt. 

Statistieken en grafieken komen uit

Over de auteur

Davy Guijt
Commercial Manager at Buzzcapture Lees meer over Davy Guijt

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Renske

(18 augustus 2016, 16:09)
Maar is het écht een voordeel? Net zoals dat je een spa rood bestelt, maar het ook prima vindt als je een Sourcy krijgt. Of een post-it wil hebben, maar dat dit ook gewoon van de lokale kantoorwinkel kan zijn. Het is dus maar de vraag volgens mij of het echt een voordeel is.
Voor de naamsbekendheid natuurlijk wel, maar zeker voor Maxi cosi en de verkoop voor hen vind ik het nog wel de vraag.
Avatar

Sara

(19 augustus 2016, 8:27)
Het is pas een voordeel als de consument geen genoegen neemt met een ander merk. Overigens doen de meeste consumenten dat ook niet, aan het straatbeeld te zien..
Avatar

Rianne

(19 augustus 2016, 15:15)
Interessant. Geldt wel voor nog meer merken; Pampers, Luxaflex zijn ook goede voorbeelden.

Gerelateerde items Marketing Pr #social Media

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs