Merk & Strategie

Waarom eenvoud zo complex is

Joachim ter Haar, blogger | 14 maart 2017, 9:38

Paradoxale wetmatigheid: externe eenvoud vereist interne complexiteit

In een commerciële uitgave over bij het FD onlangs werden de vele mogelijkheden op dit gebied bewierookt. Ons leven wordt makkelijker en ons brein bevrijd van repetitief werk.  We staan aan de basis van een volgende technologische revolutie die ons leven gaat veranderen.

Bill Gates

Tegelijkertijd wordt aangegeven dat het geen makkelijke weg wordt.  Bill Gates zegt hierover:  ‘We overschatten de ontwikkelingen van de komende twee jaar, maar onderschatten ze voor de komende 10 jaar.’  

Slimste breinen

De mogelijkheden zijn groot, maar niet één-twee-drie te realiseren. Jarenlang onderzoek met de inzet van de slimste breinen in uiteenlopende specialismen ligt hieraan ten grondslag. En pas dan gaan we er echt wat aan hebben. 

Achter de intuïtieve smartphones en de oneindige hoeveelheid apps waar we dagelijks zoveel plezier van hebben, zit een vergelijkbare hoeveelheid intelligentie, bloed, zweet en tranen. Echt snappen doen we het niet, zolang het maar werkt. Zo was het ooit ook met de gloeilamp en de telefoon. 

Het is een paradoxale wetmatigheid: externe eenvoud vereist interne complexiteit.

Nike

Dit geldt eveneens voor succesvolle naamgeving en communicatie. Nike’s Just do it.-slogan komt voort uit een zorgvuldig geformuleerde strategie gebaseerd op diepgaand onderzoek. Dagelijks wordt wereldwijd de consequente implementatie begeleid en beschermd door een team van brand managers en juristen. Een noodzakelijke voorwaarde voor het langetermijnsucces.

In de politiek

Hoe zit dat in de politiek? Daar worden over het algemeen complexe oplossingen voor complexe problemen gepresenteerd.

Dit kan zeker beter, al is een vergelijking met het bedrijfsleven niet helemaal eerlijk. De vele belangen die meespelen maken dat er dikwijls simpelweg geen eenvoudige oplossing voorhanden is. Vrijwel alle partijen worstelen hiermee, zeker in de verkiezingstijd.

Eén A-4’tje

De enkeling die dan alle antwoorden kan presenteren op één A-4’tje is briljant. Althans als er een zorgvuldige onderbouwing en doorrekening aan ten grondslag ligt.

Zo niet, dan heeft het dezelfde waarde als een pitch voor de leerlingenraad van een lagere school: bij ons langere pauzes, een echt  voetbalveld en een gratis ijsmachine. Schaamteloos opportunisme. Drijfzand.  

Ik weet in ieder geval wat ik niet ga stemmen.

Over de auteur

Joachim ter Haar
is Managing Partner bij naamgevingsbureau Skriptor Zigila Lees meer over Joachim ter Haar

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs