Waarom de iPhone wel een succes wordt en dan?

Roy van Veen, auteur | 12 januari 2007, 14:26

Ruim drie jaar deed Apple erover om de iPhone te ontwikkelen. Draconische maatregelen zorgden ervoor dat er weinig tot niets concreets uitlekte. Het resultaat: een verwachtingsboog die zo strak gespannen was dat die door Apple onmogelijk kon worden waargemaakt en dus veel twijfels in de beoordeling van de mogelijkheden van het product. Toch gaat de iPhone 1.0 het gewenste 1% marktaandeel halen. Waarom?

Apple producten kunnen sinds de terugkeer van Steve Jobs en het magische ontwerpwerk van rekenen op een warme belangstelling, waarbij een zeker succes bij voorbaat gegarandeerd is, tenzij een product ernstige tekortkomingen heeft. Of die er zijn, zoals op veel gesuggereerd wordt, is nog maar te bezien. De meeste kritiek heeft betrekking op de prijs, gebrek aan een 3G (of beter) verbinding, gebrek aan opslaguitbreidingen of een missende synchronisatie met groupware oplossingen (mail, agenda, to-do's, etc). Komt de relatief slechte pers voort uit onbegrip of realiteit?

1. De prijs
Apple hanteert in de Verenigde Staten een prijs van $499 voor een 4Gb model en $599 voor de versie met 8Gb opslag. Kenners vinden dat te hoog en voorspellen doem. Dat dit niet terecht is, blijkt bijvoorbeeld aan de hand van de Treo 750. Kosten in de VS met 2 jaar abonnement . Gezien de meerwaarde van de echte iPod is het verschil emotioneel overbrugbaar.
In Nederland is de Treo bij Vodafone . Daarom denk ik dat de iPhone met een 2 jaar abonnement hier maximaal Euro 100,- duurder wordt dan een iPod met vergelijkbare opslag. En nee dat is niet gratis, maar dat is ook niet de bedoeling van deze iPhone. Daar komt later ongetwijfeld een budgetversie van uit, zoals dat bij de iPod ook het geval was.

2. Gebrek aan UMTS en HSDPA
De iPhone krijgt door zijn iPod-component het predicaat 'mediatoestel' opgeplakt. Daarom vinden veel analisten het onbegrijpelijk dat het toestel slechts uitgerust is met GPRS/Edge en dat het veel snellere UMTS/HSDPA ontbeert. Muziek downloaden wil je volgens hen namelijk over een 3.5G verbinding (HSDPA).
Uit zo'n opmerking blijkt vooral dat ze de essentie van de iTunes Music Store en de beperkte bandbreedte van HSDPA niet begrijpen. Apple verkoopt muziek in AAC formaat. Dit is nagenoeg verliesloos en daarom is een bestand dus fors groter dan een gemiddelde MP3. En ja, ik begrijp ook dat je er lokaal voor kunt kiezen je muziek op te slaan op als MP3 en dus harddiskruimte kunt beparen (en kwaliteit in te leveren). Feit is wel dat tenminste 12 Mb per liedje door de lucht moet. Doe je dat via HSDPA (1.7Mb/s), dan ga je in het beste geval dus 2 1/2 minuut op je liedje wachten. Dan hebben we het over maximale omstandigheden en iedereen die vaak met UMTS of HSDPA werkt, weet dat dergelijke condities zeldzaam zijn. Maar stel dat: zie jij jezelf 2 1/2 minuut op één liedje (40 minuten op een album) wachten, of kies jij dan toch ook voor de route om de muziek via breeband thuis of op het werk te downloaden om het dan automatisch via je computer te porteren naar je iPod?
Daarnaast is het zo dat met UMTS en HSDPA grotere componenten en meer stroomverbruik zijn gemoeid. Meer ruimte dus voor hardware en batterij. Daarmee kwam de vorm onder druk, want duidelijk is dat het uitgangspunt 100% compatibiliteit met iPod accessoires is geweest. Dat is een niet te onderschatten verkoopargument, want noem mij één andere mobiele telefoon waarvoor zoveel uitbreidingen, inclusief af-fabriek auto integratie, te koop zijn?

3. Gebrek aan uitbreiding van opslagmogelijkheden
Zoals het er naar uitziet, is het onmogelijk om via geheugenkaartjes de opslagcapaciteit van de iPhone op te waarderen. Een groot gemis, zo valt links en rechts te lezen. Van dit argument begrijp ik weinig, aangezien de iPhone met 4 of 8Gb opslagcapaciteit komt. Concurrerende toestellen doen het in veel gevallen met minder of hebben beperkingen tot 2Gb op het uitbreidingsslot. Los nog van de kosten van zo'n uitbreidingskaartje.
Wel een kwalijk punt, zoals het er nu naar uitziet, is de onmogelijkheid om zelf de batterij te wisselen. Je kunt dus geen losse batterijen meenemen voor het geval je langer weg gaat. Laat staan hem zelf vervangen wanneer hij stuk gaat. In het geval van de iPod kan ik me die keuze van Apple nog wel voorstellen, maar bij een telefoon (met het stroomvretende WiFi) wil je als gebruiker meer controle over de wisselbaarheid van een batterij en niet afhankelijk zijn van oplaadpunten.

4. Groupware connectie
Wie aan de zakelijke gebruiker denk, kan niet om mobiele e-mail, to-do's en agenda en daarmee dus Research in Motion (=Blackberry) heen. De uitvinder van push diensten perfectioneerde Microsoft outlook synchronisatie door een over-the-air synchronisatie oplossing te bedenken, waardoor moeizame communicatie tussen desktop en telefoon tot de verleden tijd behoorde. Kenners zeggen dat de iPhone die mogelijkheden niet heeft en dus in het zakelijk segment geen kans van slagen heeft.
Onzin. Apple presenteerde Yahoo als partner en die biedt op zijn beurt push diensten voor de iPhone. Yahoo biedt ook al sinds jaar en dag een synchronisatie mogelijkheid tussen hun webdiensten en de meest gebruikte groupware pakketten, dus de verticale integratie met de desktop is er.
Onzin 2: het strijdtoneel is aan het veranderen. 5 jaar geleden was de pushdienst van Blackberry uniek. Nu biedt Microsoft het standaard in zijn producten, hebben Vodafone en T-Mobile hun eigen smaakje en zijn oplossingen van andere carriers onderweg. De Telco weet dat bellen gratis wordt en beweegt zijn businessmodel richting diensten. Beter dan de concurrentie lijkt Apple te begrijpen, dat ze als producent de hardware leveren en de diensten bij de Telco moeten laten om een dergelijk product verkocht te krijgen. Dat doet de iPhone en gaat daarom in Europa een hele mooie partner vinden met bijbehorende afzetmarkt.

En dus:
Denk ik dat de hamvraag niet is of die 1% gehaald wordt, maar of het voldoende marktaandeel is om je als marketingafdeling te gaan verdiepen in de mogelijkheid die de telefoon heeft voor plaatsing van content, dan wel applicaties. Wat kan er met die en hoeveel vrijheid heb je als derde partij? Twee zaken waar we nog nauwelijks informatie over hebben, maar die voor nog snellere acceptatie in de markt essentieel zijn.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (44)

Comment author avatar
Avatar

Martin van der G

(14 september 2011, 13:37)
Apple deed er eerst 3 jaar over, nu komen ze steeds sneller met een nieuwe iPhone. Voor iedereen die straks als eerste wil profiteren en niet te veel wil betalen voor het abonnement en iPhone 5:
[url verwijderd door redactie]
Avatar

Tom

(15 januari 2008, 14:16)
$500? waar heb jij hem dan gekocht?
ik heb er begin januari twee gekocht in de Applestore in New York aan $399
Avatar

(10 januari 2008, 12:37)
ik heb heb hem uit USA($500) wat een..... tel
snap er geen ..... van.
Avatar

Etzel Steinhage

(13 december 2007, 21:26)
Dus toch! Zie je wel, hij mist nu 3G. Straks icm flatfee HSDPA van Vodafone. Wordt ie toch nog interessant!
Avatar

(13 december 2007, 0:45)
@Roy: Waar heb je die info vandaan, over iPhone via T-Mobile in 2008? Volgens mij gaat het hier om onbevestigde geruchten. Ik heb gelezen dat gewacht wordt met de Nederlandse introductie van de iPhone tot de 3G versie uitkomt. Die komt ergens in 2008 in Amerika uit. Stel dat dat zomer 2008 wordt, dan kan het heel goed nog tot een half jaar daarna duren voor hij hier uitkomt. Ondertussen zijn er bij steeds meer Nederlandse webshops al unlockte iPhones te koop i.c.m. een gsm abo. Zie www.iphonevoorminder.nl voor de prijzen.
Avatar

(31 oktober 2007, 12:16)
@Etzel, ik heb een iphone en daar heb ik de nokia n95 voor de deur uit gedaan. Hier kan geen enkel toestel tegenop. Geef commentaar als je er een in handen hebt gehad en ermee gewerkt hebt. Zelf gebruik ik wifi het meeste en dat is net zo snel als de internet verbinding is. Heel goed dus. Wat betreft umts, in Nederland zelf is de strook land waar geen wifi is ver te zoeken; )
Avatar

Etzel Steinhage

(21 oktober 2007, 9:30)
Toch knap hoe mensen blijven geloven in een product dat heel veel mooie features bezit, maar de snelheid van UMTS nog steeds mist. En dat is niet van deze tijd (in ieder geval niet in Europa).
Avatar

Roy van Veen

(20 oktober 2007, 15:38)
Dan even voor alle azijnpissers de cijfers. De iPhone staat in de VS inmiddels op de 4e plek van meest verkochte mobiele telefoon en gezien de toenemende verkopen verwachten analysten dat ie binnen 2 kwartalen op 1 staat.

Dan een ander vergelijk: Apple verkoopt via 2 verkoopkanalen op 1 markt (VS) meer iPhones dan RIM wereldwijd Blackberries verkoopt via honderden partners.

Nokia introduceert in q1 2008 een 100% kloon en geeft aan "niet te groot te zijn om iets te kopiëren dat een succes is".

Conclusie is duidelijk: de iPhone is een succes.

Hij is er begin november in Duitsland (T-M), Frankrijk (Orange) en Engeland (02). In 2008 komt ie naar Nederland (T-M) en Spanje (Telefonica). Voorlopig dus geen Vodafone.
Avatar

klusbuster

(14 augustus 2007, 22:04)
tip voor de klussen thuis !!!
Avatar

Reneetje

(2 augustus 2007, 9:25)
Hey mannen, nu heb ik ook een vraag: op welk netwerk (KPN, Vodafone of Orange)word de Iphone geintroduceerd en wanneer? Bedankt!
Avatar

Tink

(24 juli 2007, 13:42)
Ik heb alleen een vraag/opmerking. Volgens mij zijn aac bestanden niet groter maar juist kleiner dan mp3's. Ik heb mijn hele muziek lijst eens omgezet van mp3's naar aac en heb zo een hoop ruimte bespaart. Of heb gewoon scheel gekeken?
Avatar

Joe

(20 oktober 2007, 12:55)
De Apple iPhone is verkrijgbaar bij
TeleTools & TeleWorld!
Avatar

Leon Buijs

(3 juli 2007, 9:43)
Als Apple dan zo ver gaat om zo'n iPhone zo strak te produceren, inclusief OSX en Safari en zo in detail uitgewerkt.. en het publiek lekker maakt met de mogelijkheden.. En er zoveel plannen mee heeft.. Dan is het natuurlijk erg vreemd dat op het laatste moment blijkt dat de iPhone 'afgeschermd' blijft voor niet-Apple programmeurs. In plaats daarvan beloofd Steve 'full java en Flash' ondersteuning via Safari webpagina's - alleen nu nog niet, blijkt nu.

Hier moet een héle goede reden voor zijn. Óf er is een technisch probleem, óf er zijn politieke redenen om de iPhone af te schermen. Ik vrees het laatste.
Avatar

Roy van Veen

(3 juli 2007, 8:07)
Bluetooth is hardwarematig aanwezig, dus het functioneel aanpassen ervan is een software update. Flash toevoegen aan de browser: idem. Dat is een kwestie van tijd.

Ik vermoed een update over een week of 8, ruim voor de lancering van OS X Leopard om wat applicaties toe te voegen en een grote er vlak na om de iPhone er beter op af te stemmen.
Avatar

Leon Buijs

(2 juli 2007, 20:31)
Wat hier niet genoemd wordt, maar wat ik een groter gemis vind: Apple zegt dat de iPhone (nog) geen Flash te ondersteund.

Als brood-Flash'er vind ik dit natuurlijk fataal ;)
Avatar

Wim Heitinga

(2 juli 2007, 20:07)
leuk sommetje, over hoelang het duurt om een liedje van de ITMS te downloaden. Helaas kan dat helemaal niet, je kunt alleen maar liedjes op je iPhone krijgen door hem via een USB kabel te synchroniseren met je itunes, zelfde als je iPod. Draadloos downloaden is er niet bij. Je iPhone gebruiken om je iBook draadloos met het internet te verbinden trouwens ook niet vreemd genoeg, en je contactgegevens syncen via Bluetooth ook niet (moet via USB)
Avatar

snipper

(1 juli 2007, 1:11)
Inderdaad: beetje onzin-probleem, dat de batterij niet te vervangen is. Hoe vaak heb jij de batterij van je mobiel of MP3speler moeten vervangen? Bij sommige iPods kon het niet en zelfs dan kan je het eenvoudig toch laten doen.

Bovendien: Er komt natuurlijk een hausse aan accessoires voor de iPhone, waaronder ongetwijfeld allerlei auto-aansteker-verloopstekkertjes en losse batterijen die je er op aan kunt sluiten.
Avatar

Roy van Veen

(30 juni 2007, 9:09)
GPRS is een logische keuze voor de VS, het land dat werkt met telco netwerken die sterk achter lopen en nergens dekkend zijn. GPRS heeft in de VS nog een beetje dekking. Apple gaat echt niet met Edge naar Europa komen.

Dat wordt zeker UMTS of HSDPA. Waarbij ik HSDPA logischer vindt omdat je daarvoor dezelfde componenten als UMTS nodig hebt (dus even duur), maar de technologie wel beter met een batterij omgaat. UMTS kost nogal veel stroom.

Er wordt nu met Exchange gesynch via Outlook (ook onder Vista) en via Yahoo (over the air). Dus de zakelijke integratie is er. In Europa gaat de iPhone gevoerd worden door T-Mobile en Vodafone, die elk een blackberry achtige dienst hebben. Verder zie ik Apple opduiken op de lijst van partijen die een MS ActiveSync licentie hebben gekocht, dus in die hoek verwacht ik ook nog wel iets van Apple.

Batterij: de meegeleverde batterij is 2 x zo sterk als de batterij die in de iPhone zat toen ik het artikel schreef. Recensenten schrijven dat je een iPhone 'every other day' moet opladen bij intensief gebruik. Als dat werkelijk zo is, dan kan de gemiddelde Windows Mobilie telefoon daar een puntje aan zuigen.

Een losse batterij: ja, een eeuwige discussie die ook rond de iPod wordt gevoerd. Ik bel mobiel sinds 1993 en heb alleen in de beginjaren losse batterijen meegedragen omdat een batterij toen 3 uur mee ging (standby, Bosch telefoon). Ik had er dus 4 nodig om 'wat te bellen' en de dag door te komen. Verder heb ik nog nooit te maken gehad met een kapotte batterij. Ik vind de 'losse batterij' discussie daarom een beetje spijkers op laag water zoeken.
Avatar

Etzel Steinhage

(26 maart 2007, 16:17)
Toen ik het las wist ik het: kan alleen door Roy geschreven zijn...
Grtz, E.
Avatar

Jop

(13 februari 2007, 19:13)
Ik weet niet meer precies wie het zei, maar ik heb ook ademloos naar de presentatie van de iPhone gekeken, en ik moet en zal er eentje hebben.
Ik heb gelezen op een aantal sites dat analisten voorspellen dat de prijs nog omlaag zal gaan, misschien wel 100'en dollars.
Ik ben aan het eind van het jaar jarig, wanneer de iPhone hopelijk komt, dus hopelijk kan ik met mijn ouders voor mijn verjaardag een afspraak over een iPhone maken. Zoniet, dan ga ik bij de Albert Heijn werken, om hem toch te kopen :) !
Avatar

Roy van Veen

(22 januari 2007, 10:30)
@Joost
Ja, dat ben ik met je eens. Grappig is vooral om te lezen dat de kritiek hetzelfde is: geen distributiekanaal, een interface die achterblijft bij de concurrentie en het ontbreken van allerhande zaken.
Het was juist de interface en het ontbreken van functionaliteit die de iPod deed winnen. En toen was het distributiekanaal er in notime.

Maar let op: niet alles dat Apple lanceert wordt een succes. Newton werd de hemel in geprezen, maar maakte het niet waar. Pippin werd de grond in geschreven en dat bleek ook te kloppen. Beide producten waren hun tijd ver vooruit, want Palm maakte later faam met de opvolger van de Newton en uit de Pippin kwam uiteindelijk de Nintendo ES voort.
Avatar

Joost

(22 januari 2007, 15:54)
@Roy
klopt wat je zegt over de Newton. Was inderdaad z'n tijd ver vooruit maar ik denk dat dit met de iPhone niet het geval is. Ze hebben gewoon beter naar een interface, gekeken dan zijn concurenten hebben gedaan. Het is een absolute winnaar, en natuurlijk zullen er latere versies op de markt komen die nog beter zijn. Maar voor nu zie ik geen enkel min punt op het Nederlandsche negatievisme na dan; )
Avatar

Harold Vorsteveld

(30 juni 2007, 8:56)
mbt het zakelijk gebruik kan ik me niet in je betoog vinden.
UMTS én Windows Exchange integratie is noodzakelijk voor een zakelijke gebruiker. GPRS en synchronisatie met yahoo oid is voor een zakelijke gebruiker niet hetzelfde als UMTS mét Exchange synchronisatie.
Ik weet ook dat nu maar 2 gsm toestellen die leveren, maar voor iets als een iphone had ik wel meer verwacht én een batterij die er rekening mee houdt. Samsung heeft dat steeds beter door, die levert allerlei slimme batterij oplossingen (leren tasje mét extra batterij)
Avatar

Roy van Veen

(13 januari 2007, 21:31)
@Remco
Tja ... gaat dus betekenen dat je een stabiel platform hebt, dat het altijd doet. Maar je, gaat toestroom voorkomen en dat is jammer. Ik had me kunnen voorstellen dat je bepaalde OS X applicatie met een simpele recompile (andere processor in iPhone) werkend op de telefoon hadden kunnen worden gemaakt. Met andere woorden: snel veel software.

Geruchten dat Java (behoudens dus Javascript voor Widgets) niet ondersteund wordt, zijn er ook. Die Widgets ga je als derde partij dus bij Apple aanmelden en na goedkeuring ga jij een factuur betalen en gaan zijn hem via een software update verspreiden. Service, maar vooral controle.

Geen handige zet en maakt eigenlijk dat we het predicaat 'smartphone' voorlopig maar even in de ijskast moeten zetten. Het is gewoon een mooi hebbeding met veel mogelijkheden en een geweldige interface ;)
Avatar

(14 januari 2007, 7:28)
Zonder umts is in de USA normaal. Daar is nog helemaal geen UMTS. Voordat de machine naar Europa komt, zal het erop zitten. Daar zorgen de operators wel voor.

Zoals het er nu naar uitziet, zit er ook geen GPS op. Dat is een gemiste kans, zeker met zo'n partnership met google maps.

Ben het ermee eens dat prijs niet zo'n heel groot issue zal worden. Dat is namelijk net het concept van Apple: superior user experience. En dat kost wat.

Grootste vraagteken is het ontbreken van een toetsenbord. Alle telefoons die PDA alike zijn die geen toetsenbord hadden, zijn toch min of meer door klanten afgeserveerd. De vergelijking met de ipod gaat hier niet op: voor het aanzetten van een nummertje en soms wisselen heb je maar heel beperkte handelingen nodig. Het maken van een belletje of beter nog, sms, is veel ingewikkelder. Nu heb ik Apple ongelooflijk hoog zitten, maar ben benieuwd wat de overwegingen zijn geweest, behalve eenvoud op het eerste gezicht en dus design.

Geen software van derden lijkt me niet zo'n heel groot issue voor de klanten of operators. Alhoewel de trend volstrekt andersom is met Symbian 60 en Windows, maar nog maar weinig mensen maken gebruik van die mogelijkheden. Dat zal niet hinderen in verkoop. Is gewoon geen issue. Alleen onhandig voor derde partijen, die hebben een relatief zwakke positie in de distributieketen. En aangezien daar wel veel relevante innovatie vandaan komt, is het jammer. Maar ik geloof niet dat het als belangrijk zal worden gezien door Apple, de operators of distributeurs in verhouding tot de marketingkracht van het apparaat as such.
Avatar

Joost

(22 januari 2007, 10:23)
Ooit heb ik op een aantal Nederlandse marketing sites commentaar gelezen over de introductie van de iPod. Niet veel positiefs en de gerenomeerde marketeer wist wel even te vertellen waarom dit niet ging werken... De iPod heeft elk merk in het gezicht geslagen en is de standaard geworden. Zo zal dit ook met de iPhone gaan.
Avatar

Roy van Veen

(14 januari 2007, 20:11)
@Eric
De angst voor het toetsenbord delen we. Komt bij dat ik begrijp dat het touchscreen afgestemd is op de huid en dat nagels niet werken. Duidelijk dus wat het meest verkochte iPhone acc. gaat worden: de nagelclipper.
Avatar

Roy van Veen

(13 januari 2007, 18:11)
@matthijs
Het complete product is nog niet bekend. Reden daarvoor is dat die telefoon nog 6 maanden door de FCC keuring heen moet. Tijd die Apple en Cingular hard nodig hebben om te onderhandelen over hoe audio/video aankopen (via WiFi) af te handelen EN (essentieel) de shop van Cingular aan te passen zodat hij Audio/Video kan produceren die compatible is met de iPhone. Nu doet cingular realnetworks format en de DRM daarvan wordt niet door Apple geslikt. Daar is nog wel wat werk aan de winkel. Daarna komt er zeker een 'koop' mogelijkheid, al was het maar 'ringtones over WiFi'.

@Remco
Ja, dat toetsenbord ben ik ook huiverig voor. Ik lees er wel wat goede berichten over (New York Times, gisteren), maar ook ik heb zoiets van 'eerst zien ... ehh, voelen'
Avatar

Remco Bron

(13 januari 2007, 17:55)
Ik ben vooral erg benieuwd naar de touchscreen. Jobs zegt dat dit revolutionair is... Als hij wil dat wij e-mails gaan tikken op een touchscreen dan moet dat het ook zijn. Alle huidige technieken zijn hier gewoon niet goed genoeg voor.

De iPhone is een mooi slick apparaat, maar ik denk dat ik toch maar even bij mijn MDA Vario blijf en 3G verbinding van T-mobile...
Avatar

(13 januari 2007, 17:14)
Mooi verhaal, maar je hebt het erover dat je nummers wilt downloaden. Dat heeft niet zoveel zin, want apple gaat geen nummers verkopen via Iphone.
Avatar

Arjan Lagerwaard

(13 januari 2007, 12:15)
Inderdaad veel kritiek op de technische aspecten die Roy overigens prima weerlegd. Mij moet toch iets van het hart: trek een uurtje uit en kijk via apple.com naar de introductie van de iPhone van Steve Jobs. Ik heb ademloos zitten kijken: het gaat niet om techniek, het gaat om User Interface. De manier waarop je zelf kunt selecteren welke voicemail je wilt beluisteren, de manier waarop je inzoomt op foto's, het feit dat je de iPhone kantelt en alles in landscape verschijnt. Daarom wordt de iPhone een succes. (Of klink ik nou als een enorme fan?)
Avatar

Wally van de Pas

(13 januari 2007, 9:57)
Ik vind het een beetje tegenstrijdig dat iedereen over die batterij zit te zeuren en er wel bij vermeld word dat er zoveel accessoires voor de iphone zijn. Er zijn namelijk ook apparaatjes om die ipod met batterijen op te laden. Ik zie het probleem dus niet zo, sterker nog het is misschien zelfs makkelijker voor als je onderweg bent en je batterij is op.
Avatar

(12 januari 2007, 21:32)
Heel interessant is nu: wat gaat Microsoft doen? De Microsoft 'smartphones' zijn opeens geen 'smartphones' meer, maar 'toestellen die veel kunnen, maar erg ongebruiksvriendelijk zijn.'

Vooral particulieren die een 'smartphone' zoeken kunnen niet om de gelikte en handige iPhone heen.
Avatar

Edo

(12 januari 2007, 17:59)
Roy, prima stuk, helder en volgens mij zeer volledig in het weerleggen van diverse kritiek.
In aanvulling op je laatste punt: de iPhone draait op een nieuwe mobiele versie van OSX. Apple kennende zullen ze de komende maanden ongetwijfeld de benodigde source info aan third party developers gaan overbrengen zodat die ook software voor de iPhone kunnen gaan ontwikkelen. En dan is het vernieuwingshek pas echt van de dam!
Avatar

Anton-Jan Thijssen

(12 januari 2007, 17:58)
Mbt prijs zit je volgens mij fout. De prijs in USA is alleen als je een 2-jarig abonnement bij Cingular erbij afsluit. Los wordt hij verlopig niet eens verkocht. Maar als dat toch gaat gebeuren; de losse prijs zal dus veel hoger zijn. En Apple trekt de euro en dollar meestal gelijk. Zou dus zomaar 700-900 euro kunnen worden... Alleen betaalbaar met abonnenemt dus en ik heb kenners al horen zeggen dat het nog lang niet zeker wordt dat alle Europese provides 'm gaan opnemen....

Verder vind ik het wat technisch maar klopt vast allemaal. Je hoort nu wel wat kritiek vanuit de kenners maar ach, een heel populair hebbedingetje wordt het sowieso... Zelfs als zou het 1.000euro kosten!
-----
Avatar

Roy van Veen

(12 januari 2007, 23:01)
@AJ
De telefoonmarkt zit raar in elkaar. Dat heeft te maken met de subsidies die links en rechts betaald worden door telco's en contentjongens. Ik heb bewust de Treo als vergelijk gepakt:
- Net als de iPhone, in tegenstelling tot nokia - samsung - sonyericsson, is het een Amerikaans product;
- Net als de iPhone wordt het bij Cingular verkocht.
- Net als de iPhone valt ie in het dure segment. Zonder sponsoring $799,-, met sponsoring $399 (vanaf).
Sorry dat het een beetje technisch is. Maar het is ook een stukje techniek: de grootte van de chips bepaalt min of meer dat de iPod formfactor niet gehandhaafd kon worden bij UMTS ... dus geen 3G.
Terugkomend op je andere punt: gaat een carrier in Europa hem voeren? Ja, tenzij Apple UMA gebruikt om van WiFi naar GSM te schakelen en terug, waardoor mobile VoIP mogelijk is. Dan wil geen carrier hem hebben.
Het feit dat Cingular heeft meegewerkt duidt erop dat UMA niet in het spel is en dat Apple voor Europa dus een grote carrier gaat strikken voor de voicemail trick alhier.

@Edo
Het lijkt er inderdaad op dat Apple iets naar openheid beweegt, maar wel met veel controle. Even Steve Jobs citeren: ?We define everything that is on the phone,? he said. ?You don?t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn?t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.?
Avatar

Roy van Veen

(13 januari 2007, 8:57)
Update:
Geruchten worden sterker dat de telefoon wel UMTS ondersteunt en dat dit via een firmware upgrade geactiveerd kan worden. De limiet zou verband houden met de videowinkel van partner Cingular die uitsluitend media in Real formaat biedt en geen content in Quicktime/H.264. Onderhandelingen daarover zijn onderweg en zodra het rond is gaat het toestel via een update UMTS doen.
Word ik niet vrolijk van, want de batterij is al niet al te sterk en UMTS vraagt meer power dan GPRS.
Avatar

Marrek

(24 mei 2011, 19:51)
Ik ben toch van mening dat Apple zijn enorme PR campagne voor de populariteit van de Iphone heeft gezorgd. Hoewel het een fantastisch apperaat is : er zijn veel andere toestellen met min of meer dezelfde functies. Hetzelfde geldt ook voor de Imac, zelfde hardware en functionaliteit als een gewone windows laptop van 500 euro, maar men betaalt vooral voor het 'merk'.

Van plan om een Iphone aan te schaffen? Misschien heb je iets aan de volgende website : [url=http://www.iphoneabonnementvergelijken.nl/]Iphone abonnement vergelijken[/url]
Avatar

Bastiaan van de Werk

(15 september 2011, 8:10)
Is dat zo Marrek? Kan je een merk zo lang consistent laten groeien en winstgevend laten met alleen PR (en ik neem aan dat je ook reclame etc. bedoeld)? Ik denk dat je dan de waarde van innovatie, interface, gebruikerservaring, industrieel ontwerp, stabiliteit en ook de slimme allianties die Apple weet te sluiten voor content, distributie en software onderschat...
Avatar

Edwin

(20 januari 2012, 15:33)
Toch wel leuk om dit (oude) artikel te lezen nu de apple gekte helemaal is losgebarstten, zeker na de dood van Steve Jobs. Ik heb zelf sinds kort een iphone en kwam dit artikel tegen in de zockmachine. Ik ben super blij met mijn iphone. Ik kwam onderstaande site tegen, daar heb ik mijn iphone gekocht. Veel informatie verzameld:

[url=http://goedkoopsteiphone4abonnement.nl]goedkoopste iphone 4 abonnement[/url]
Avatar

Martin van der G

(20 maart 2012, 8:48)
De iPhone 4 is toch niet meer van deze tijd? Ga voor iets meer tastbaars zoals de [url=http://www.denieuwe-ipad.nl]Nieuwe iPad[/url] !