Voordelen van promotiegeschenken

Nico den Engel, auteur | 5 november 2010, 14:45

In tijden van feestdagen en speciale gelegenheden geven/laten veel bedrijven promotiegeschenken of relatiegeschenken ontwikkelen. Doel van deze geschenken is om naast naamsbekendheid, ook eenheid binnen het bedrijf te creëren: internal branding.

Promotiegeschenken voor werknemers zijn een teken van waardering. Het is belangrijk om je werknemers te belonen. Zo blijkt dat bijvoorbeeld
uit het onderzoek '': werknemers die zich gewaardeerd voelen, zijn innovatiever en denken mee met de organisatie.

Relevantie, design en functionaliteit

Om de promotiegeschenken goed aan te laten sluiten bij het bedrijf, is het belangrijk om te letten op relevantie, design en functionaliteit. Als het relatiegeschenk gerelateerd is aan de visie van het bedrijf of project, valt deze beter in de smaak. Ook designvolle promotiegeschenken worden vaker gebruikt om te pronken. Natuurlijk speelt functionaliteit hierin ook een grote rol. Immers heeft niemand iets aan een promotiegeschenk dat niet bruikbaar is.

Internal branding

Middels promotiegeschenken kan het gevoel van werknemers over het
bedrijf beïnvloed worden. Daarom worden promotiegeschenken ook vaak gebruikt voor internal branding. Voor bijvoorbeeld veranderingstrajecten is het goed om aan internal branding te doen. Promotiegeschenken kunnen er in zo'n situatie voor zorgen dat er meer draagvlak gecreëerd wordt voor het veranderingstraject. Niet alleen het gevoel wordt namelijk beïnvloed door internal branding, maar ook het gedrag van de werknemers.
Zo kan het gevoel van een werknemer zijn dat het trots is op het bedrijf waarvoor hij werkt, en dit ook laat zien in zijn gedrag. Dit is belangrijk richting klanten, omdat dan niet alleen de externe marketingcommunicatie kloppend is, maar ook de interne marketingcommunicatie. Niets is namelijk zo storend voor een klant dat hij extern een beeld krijgt over een bedrijf dat intern niet klopt.

Andere voordelen

Promotieartikelen hoeven niet alleen intern gebruikt te worden. Een simpel voorbeeld is een pen. Een pen wordt vaak ook thuis gebruikt of op andere plaatsen. Doordat de pen een logo van het bedrijf bevat zorgt dit toch voor naamsbekendheid. Hetzelfde geldt voor een t-shirt dat ook in privé omstandigheden gedragen kan worden. Zo wordt een t-shirt van een project of bedrijf vaak gebruikt door mensen bij het sporten. Dit roept aandacht op bij de mensen die dit zien en zorgt voor extra naamsbekendheid. Soms komt het ook nog voor dat familie of vrienden de promotieartikelen gebruiken. Dit is natuurlijk alleen maar extra meegenomen.

Nadelen van promotiegeschenken

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan promotiegeschenken. Zo kunnen misplaatste promotiegeschenken in de verkeerde smaak vallen en dit kan leiden tot een slecht imago. Bijvoorbeeld als promotiegeschenk naar je werknemers dieetmiddelen geven. Een ander voorbeeld is een cadeaubon bij de concurrent. Een promotiegeschenk moet matchen bij het bedrijf en terug te herleiden zijn naar het bedrijf voor de beste conversie.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Steph Weigert

(11 april 2013, 14:21)
Interessant artikel over relatiegeschenken. Relatiegeschenken zijn inzetbaar voor diverse doeleinden. Internal branding is een goed voorbeeld die het meest wordt onderschat. Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor het interne groeiproces en de openheid van bedrijven. Branding van inside-out i.p.v. outside-in is een keuze die bedrijven steeds meer maken. Zie bijvoorbeeld deze [url=verwijderd door redactie]. Toch is er nog veel winst te boeken ten aanzien van relatiegeschenken. Misplaatste relatiegeschenken kunnen inderdaad in de verkeerde smaak vallen, maar vaak wordt er dan niet gedacht aan de wensen en kenmerken van de doelgroep. Kies voor kwaliteit in plaats voor altijd de laagste prijs. Dan boek je als bedrijf de meeste conversie met je relatiegeschenkencampagne.

Gerelateerde items Internal Branding Promotie