Vijf redenen waarom affiliate-marketing zal groeien

Richard Sweep, auteur | 27 mei 2010, 7:10

Laten we er niet omheen draaien. Als er dit jaar één marketingdiscipline bestand is gebleken tegen de recessie, dan is het wel affiliate-marketing.

Door Richard Sweep, Managing Director en

De dip in consumentenuitgaven zorgt voor lagere advertentiebudgetten. Het is daarom essentieel om de opbrengst van elke geïnvesteerde euro meetbaar te maken. Gezien de accountabilitymogelijkheden is de keus voor online marketing dan ook snel gemaakt. Maar zelfs dan zijn er nog veel mogelijkheden. Affiliate-marketing biedt wat u zoekt. Dankzij de focus op het Cost per Action-model (CPA) – waarin adverteerders alleen betalen voor daadwerkelijke verkoop – is dit hèt kanaal waarin u relatief weinig risico loopt. Zeker in een ondernemingsklimaat waarin transparantie en Return on Investment steeds belangrijker zijn, zorgt affiliate-marketing ervoor dat u altijd inzicht hebt in inkomsten en uitgaven. Behalve de adverteerder (of Merchant) zijn er bij affiliate-marketing nog twee andere partijen van belang: de affiliate (de eigenaar van de website waarop geadverteerd wordt) en het affiliate-netwerk (zorgt voor de tracking en betaling van de commissies). Voor een succesvolle affiliate-marketingcampagne zijn een optimale samenwerking en afstemming tussen deze drie partijen van groot belang.

Affiliate-marketing zal – ongeacht de ontwikkeling van de economie – blijven groeien in haar rol als een accountable, prestatiegericht marketingkanaal. Er is op deze plek al door diverse experts geblogd over affiliate-marketing. In dit artikel zet ik de vijf belangrijkste kansen voor affiliate-marketing nog een keer op een rij.

1. Verschuiving – In tijden van economische neergang gaan advertentiebudgetten omlaag en is een kanaal dat direct resultaat biedt en alleen kosten voor geleverde prestaties met zich meebrengt, enorm interessant. De CPA-methode is hèt voorbeeld van goede prestatiemarketing. Tel dit op bij het lage investeringsrisico dat affiliate-marketing met zich meebrengt, en het zal duidelijk zijn dat budgetten zich steeds meer in die richting gaan bewegen. De verwachting is dan ook dat de uitgaven aan affiliate-marketing blijven groeien ten koste van andere vormen van online adverteren.

2. Specialisatie – Kort door de bocht zijn er twee soorten affiliates te onderscheiden. Ten eerste de Pay-per-Click affiliates (PPC) die zich richten op zoekmachinemarketing om traffic naar de sites van hun klanten te trekken. De tweede zijn content affiliates die sites en/of services bouwen om hetzelfde doel te bereiken, bijvoorbeeld prijsvergelijkingssites. Hoewel er veel overlap is tussen beide activiteiten, is het voor affiliates belangrijk om meer focus bij een van de twee te leggen. Om toegevoegde waarde te kunnen blijven bieden, moeten PPC-specialisten zich nog meer gaan toeleggen op hun expertise in het betaald zoeken. Uiteindelijk zullen ze fungeren als een soort search agency. Tegelijkertijd moeten ook de content affiliates zich nog meer concentreren op betere zichtbaarheid om zo hogere bezoekersaantallen te trekken.

3. Kortingsacties en kortingscodes – Een trend die zal doorzetten, zeker in een dalende economie, is de opkomst van kortingscodes en geld-terugacties op gespecialiseerde affiliate-sites, zoals , , en . In het licht van afnemende consumentenbestedingen neemt het belang van zulke sites toe. En hoewel ze vaak een vorm van loyale participatie bij de consument vereisen, zijn ze steeds geaccepteerder in de wereld van het online winkelen. Als verkoper dien je zulke methoden dan ook te omarmen.

4. Nieuwe media – Uiteraard biedt ook de opkomst van social media een kans voor affiliate-marketing. Uw klant bevindt zich in toenemende mate op contentgeoriënteerde omgevingen, zoals Facebook en Twitter. Tot op heden is advertising op deze platformen vaak nog ineffectief. Affiliates zijn echter, net als de traditionele adverteerders, wel geïnteresseerd in deze doelgroep. Ze hebben applicaties gebouwd, die maximaal gebruikmaken van de demografische-targetingmogelijkheden en trafficgenererende mechanismen van sociale netwerken. Het ligt voor de hand dat affiliates het voor elkaar krijgen een advertentiemethode te ontwikkelen, die wel effectief is. Hun broodwinning is er immers op gebaseerd.

5. Rapportage – Efficiency is steeds belangrijker voor affiliates, omdat adverteerders hen uiteindelijk afrekenen op resultaten. Daarom hebben rapportages met prestaties en resultaten de hoogste prioriteit. En dan nog het liefst real-time in aanpasbare formats voor specifieke campagnes en kanalen. Hierdoor ontstaat er beter inzicht in het pad naar conversie en de ervaring van de online consument. Er is zoveel nadruk op de laatste click in het conversieproces, dat veel partijen voorbij gaan aan het pad ernaartoe. Welke reis onderneemt een bezoeker op weg naar een aankoop, doel of beloning? Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten of en wanneer bezoekers tijdens het aankoopproces afhaken. Affiliates zullen hier beter naar moeten kijken om hun resultaten, en dus de resultaten voor de adverteerder te kunnen verbeteren.

Meten betekent direct meer weten. Adverteerders zouden er goed aan doen als ze een ontkoppeling in rapportages vragen. Ik bedoel hiermee dat wanneer een bedrijf verschillende kanalen inzet voor advertentiedoeleinden (bijvoorbeeld displayadvertising en zoekmachinemarketing of twee verschillende affiliate-kanalen), het zaak is de kanalen los van elkaar te analyseren en ook te belonen. Affiliate-marketing is een uitstekend middel om meer verkoop te genereren, terwijl displayadvertising niet zozeer bijdraagt aan hogere verkoopcijfers, maar wel aan een betere naamsbekendheid. Affiliate-netwerken moeten vooral werken aan optimale transparantie en een goed inzicht geven in hun resultaten. De netwerken zelf zullen zich in toenemende mate moeten realiseren dat de bomen niet tot in de hemel groeien en de adverteerder stap voor stap begeleiding, analyses en advies aanbieden. Een goede samenwerking tussen affiliate-netwerk en adverteerder leidt tot betere verkoopresultaten en daar profiteren beide partijen van.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Kristian Marinus

(2 juni 2010, 11:18)
Kortingscodes zijn over het algemeen geaccepteerd, alleen kunnen affiliates benadeeld worden. Een voorbeeld; ik kom via affiliate A op een website terecht en wil een bestelling maken. Vervolgens kom ik in de bestelstraat en vind daar de mogelijkheid om een kortingscode in te voeren. Mmm, die heb ik niet, vervolgens ga ik zoeken, kom op een kortingscode site en in het algemeen geldt dan het ‘last cookie counts principe’. Oftewel de vergoeding gaat naar de website met de kortingscode.

Gerelateerde items Affiliate Marketing Online Marketing Performance Based Advertising