Product & Design

Verschil tussen merk, identiteit en logo

Arno Schwithal, blogger | 22 juni 2014, 13:02

Never a dull moment… Het ene moment wandelt er iemand vragend het hoofdkwartier binnen, of we een logo kunnen ontwerpen.

Vervolgens rinkelt de telefoon met het verzoek om een coporate identity met een company icon. Dan weer mailtjes met vragen over branding, beeldmerken, merkbeleving en of we misschien ook huisstijlen doen. 

Een oceaan vol mooie termen waarin je makkelijk verzuipt, wat ze betekenen en de wezenlijke verschillen ertussen lees je hier.

1. MERK
Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.

2. (VISUELE) IDENTITEIT
Een identiteit (corporate identity of huisstijl) biedt de visuele elementen om het merk zichtbaar te maken. De identiteit is samen met marketing strategie, advertising, public relations, social media, klantenservice, etc. een van de belanggrijkste onderdelen van ‘branding’. Het zorgt ervoor dat mensen het merk herkennen en zich er mee willen associëren. Een identiteit maakt het merk zichtbaar en concreet. Dat gebeurd door het publiek in contact te laten komen met uitingen die op elkaar zijn afgestemd zoals: het logo, visitekaartjes, websites, advertenties, bedrijfskleding, verpakkingen, etc.

3. LOGO
Een logo (Company icon of beeldmerk) visualiseert het merk en haar identiteit in de eenvoudigste vorm en maakt gebruik van een symbool en/of een woord. Een logo is onmisbaar voor elk bedrijf dat herkenbaar wil zijn.

Uitleggen wat het verschil is tussen logo, identiteit en merk hoeft nu dus nooit meer een zware dobber te zijn.

Over de auteur

Arno Schwithal, de Handlangers
Arno Schwithal
Maker van visuele identiteiten bij de Handlangers Lees meer over Arno Schwithal

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Brands design corporate identity identiteit Merkbeleving