Merk & Strategie

Verdwenen Merken: de vooruitstrevende dochter van de Rabobank

Robbert van Loon, blogger | 27 oktober 2017, 9:36

Wekelijks haken Robbert van Loon en Richard Otto in op de actualiteit aan de hand van een Verdwenen Merk. Deze week: Bizner.

‘Er is veel te doen rondom onze boerenbankentrots. Zo ongeveer het hele reclamevlak viel over haar reclamepitch, of competitie, heen. Het resultaat ervan wordt dan ook met cynisme en wisselende reacties ontvangen. Vooruitstrevend is de bank echter wel. Net als haar dochter die 10 jaar geleden het licht zag…’ 

De Rabobank opende in 2007, in het jaar dat de eerste iPhone op de markt kwam, al een unieke online bank voor MKB'ers. Bizner was geboren. Het bleek een succes en werd geroemd om de eenvoud.

Onnodige administratieve rompslomp werd vermeden en een startende ondernemer kon zonder enig ondernemingsplan gemakkelijk een lening van 50.000 euro krijgen. Tot de crisis toesloeg…

Kredieten werden niet meer zo makkelijk verstrekt en zowel bij de bank als de consument groeit de behoefte om “elkaar in de ogen te kunnen kijken bij het beoordelen van een kredietaanvraag".

Daarnaast vindt de Rabobank haar dochter Bizner minder noodzakelijk worden aangezien financiële zaken ook prima via de site van de Rabobank geregeld kunnen worden. Bizner verliest hierdoor aan waarde en de winstgevendheid komt onder druk te staan. In november 2011 heeft Bizner de activiteiten als internetbank voor ondernemers gestopt en worden klanten bij de Rabobank zelf ondergebracht. De website is het laatste visitekaartje dat ons aan deze bevalling herinnert. 

Over de auteur

Bureau Basket
Robbert van Loon
Bureau Basket / Shopperactivaties voor Reclamebureaus Lees meer over Robbert van Loon

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Verdwenen Merken

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs