Merk & Strategie

Verdwenen Merken: De U-Bocht van RTL Véronique

, blogger | 2 oktober 2017, 9:29

Wekelijks haken Robbert van Loon en Richard Otto in op de actualiteit aan de hand van een Verdwenen Merk. Deze week: RTL Véronique

"Het moge duidelijk zijn. RTL4 kampt met tegenvallende kijkcijfers en wordt, in de vorm van Johan Derksen, nu ook van binnenuit aangevallen. Zelfs RTL-coryfee Bridget Maasland durfde deze week kritisch te zijn in paradepaardje RTL Boulevard. Er zal dus iets moeten gebeuren in Hilversum. Ook voorganger RTL Véronique had hiermee te maken, maar zij werd gered door Joop van den Ende en de Fabeltjeskrant".

Toen commerciële televisie nog verboden was in Nederland moesten de initiatiefnemers achter RTL Véronique eind jaren tachtig op zoek naar een creatieve oplossing om toch tv te kunnen maken. Zij vonden dit via de zogenoemde U-bochtconstructie waarbij de zender officieel via Luxemburg uitzond. Als 'buitenlandse' zender werd RTL Véronique zodoende toch op de Nederlandse kabel toegelaten.

Gelukkig maar, want zo hoefden we niets te missen van programma's als Telekids en Gááán met die Banaan. Omdat de zender officieel een Luxemburgse zender was, moest het ook wel programma's uitzenden die gericht waren op het Luxemburgse publiek. RTL Véronique  deed dit zéér vroeg in de ochtend en diep in de nacht met het in het Luxemburgs gesproken actualiteitenprogramma ‘Hei elei kuck elei’.

De Nederlandse Publieke Omroep, met de NOS voorop, vond het allemaal maar niks. Zij zagen in RTL Véronique een oneerlijke concurrent die de wet omzeilde. De Raad van State ging hier niet in mee en gaf de 'Luxemburgse' zender alle ruimte om namen als Catherine Keyl, Wessel van Diepen, Irene Moors, Jeroen Pauw en Manon Thomas uit te laten groeien tot ware sterren.

Kritiek kwam later, ook vanuit de kijker. De zender had te weinig eigen programma's, zo was het oordeel en buiten het cupvoetbal en erotiek wist de zender aanvankelijk weinig hoge kijkcijfers te halen.

RTL Véronique  wilde daarom van een jongerenzender uitgroeien tot een familiezender, maar dit leek pas echt te lukken toen Joop van den Ende zich met de zender kwam bemoeien.

Ook hij probeerde namelijk met TV10 een commerciële zender in Nederland te starten, maar doordat hij geen gebruikmaakte van de Luxemburgse constructie werd dat initiatief wél verboden. Hij besloot zich daarom aan te sluiten bij RTL Véronique en bracht bekende TV-namen als Henny Huisman, André van Duin en Jos Brink onder bij de zender. Ook programma's als Klasgenoten, De Soundmixshow en de Fabeltjeskrant zorgden voor stijgende kijkcijfers. In 1990, een jaar na oprichting, veranderde RTL Véronique van naam en ging het verder als RTL 4.

De verhalen uit deze reeks zijn ook terug te vinden in het boek .

Over de auteur

Bureau Basket
Bureau Basket / Shopperactivaties voor Reclamebureaus Lees meer over

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Gerben Busch

(3 oktober 2017, 8:33)
http://www.thevalley.nl
http://www.adformatie.nl/blog/verdwenen-merken-de-u-bocht-van-rtl-veronique" class="rdf-meta element-hidden">
Wat is de U-bocht in dit verhaal? En wat de actualiteit?
Avatar

Taco Jelgersma

(3 oktober 2017, 12:17)
http://www.adformatie.nl/blog/verdwenen-merken-de-u-bocht-van-rtl-veronique" class="rdf-meta element-hidden">
Er is staat een feitelijke onjuistheid in het artikel.
"(...) maar doordat hij geen gebruikmaakte van de Luxemburgse constructie werd dat initiatief wél verboden." TV10 maakte oorspronkelijk - net als Radio 10 - gebruik van de U- bocht over Milaan. Juist door de verlegging van de U bocht naar Luxemburg is TV10 door het commissariaat "verboden". Zij oordeelde namelijk dat TV10 in Luxemburg louter was opgericht om de Nederlandse wet te omzeilen.

Gerelateerde items Verdwenen Merken Rtl Veronique

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs