Twitter nekt actie laagsteprijsgarantie Albert Heijn

René van Dijk, auteur | 17 juni 2009, 5:42

Albert Heijn garandeert dat A-merken die het bedrijf aanbiedt in de bonusfolders nergens anders goedkoper zijn, meldt NRC Next deze ochtend. De actie lijkt averechts te werken. Dankzij media als en Twitter is het een race tegen de klok: wie is er het eerst bij, Albert Heijn of hun klanten?

Carlo Hagemann, docent communicatiewetenschap aan de Radbouduniversiteit Nijmegen denkt dat Albert Heijn de ‘mobiliserende capaciteit van internetfora zoals Geenstijl en Twitter onderschat”. Een woordvoerder van Albert Heijn erkent dat sommige mensen er een sport van maken om op zondagavond, als de nieuwe bonusfolder online wordt gezet, zo snel mogelijk lijstjes met dezelfde A-merkproducten die ergens anders goedkoper worden aangeboden op het internet te zetten.

Op het internet zijn diverse foto’s te zien van trotse consumenten met hun buit. Eén klant toont 78 flessen Ariël-wasmiddel, een ander heeft een achterbak vol Tuc-koekjes, flessen cola en een complete Milner-kaas. “Albert Heijn bedankt” staat er bij de foto’s. Kijk hier voor de ;s">foto's.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Erik van Erne

(17 juni 2009, 17:38)
Is toch een compleet mislukte actie, die inderdaad helemaal averechts uitwerkt. Gezien de foto's zijn er weer heel veel mensen gelukkig, met dank aan Appie.

Kan mij niet voorstellen dat AH er zelf echt blij mee is.
Avatar

René van Dijk

(17 juni 2009, 19:14)
Ik kan me ook niet voorstellen dat hier rekening mee gehouden is.
Avatar

Menno van Bohemen

(17 juni 2009, 15:29)
Ik denk dat Albert Heijn zich een breukt lacht om dit hele gedoe. AH is de grootste, met de meeste omzet. Als de prijzen bij de concurrenten omlaag gaan, dan doet AH vrolijk mee. Juist de wat kleinere concurrenten voelen meer van de kratten bier die onder inkoopprijs worden verkocht dan AH zelf. Die haalt toch wel een goede omzet.

En dan de mensen die gratis cola, bier en appeltaarten gaan halen. Landelijk gezien zijn dit nog geen 100 mensen, zo schat ik. Ik denk niet dat AH wakker ligt van deze gratis producten. Dit wordt elders wel weer mee terug verdiend
Avatar

Flip Dötsch

(17 juni 2009, 9:19)
@Dirk: Als AH het wel best vond dan hadden ze niet laten weten de actie te gaan aanpassen naar maximaal 6 producten. Zie o.a.:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/6/13/ahpastactieaanvanwegesucces.html

Het kost ze blijkbaar veel geld. De aanpassing is bedacht maar aan de foto's op de social media te zien nog niet helder doorgekomen in de filialen.

Dit lijkt toch echt eerder op een mislukte actie, dan op het bewust doorzetten van de campagne. Zeker aangezien diverse onderzoeken aantonen dat supermarkten als Lidl en Jumbo sterker groeien dan AH.
http://www.distrifood.nl/web/Vakkennis/Marktaandelen.htm
Uiteraard heeft AH nog steeds het grootste deel van de markt.

Naast Jumbo speelt nu ook Dirk met de goedkoopste prijzenactie. Waar de supermarkten nu vooral met elkaar vechten zijn de winnaars uiteindelijk de A-merken en de consumenten. A-merken draaien grote volumes en de consumenten doen goedkoper boodschappen.
Avatar

René van Dijk

(17 juni 2009, 8:52)
Dirk, daar heb je een punt! Ik lees net op Reclameweek (http://www.reclameweek.nl/bureau-nieuws/jumbo-voert-prijzenoorlog-via-commercials-(11360).html) dat Jumbo óók op de laagsteprijsgarantie gaat zitten. Wellicht is de actie van Appie de start van een ouderwetse oorlog?

En over de publiciteit die AH wellicht expres afdwingt; ik betwijfel of het beetje aandacht de kosten van al die gratis artikelen waard is. Vooral nu Jumbo er nog even overheen wil. Benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Avatar

René van Dijk

(17 juni 2009, 8:10)
Flip, je hebt volkomen gelijk. Het werkt averechts want de focus is nu juist op die handvol producten die NIET goedkoper zijn. En ik denk dat Albert Heijn niet erg slim overkomt als je als consument de geleerde marketingmensen van zo'n groot bedrijf te slim af bent...
Avatar

035894@nhtv.nl

(17 juni 2009, 8:39)
@ Flip en Rene: Ik ben het volledig met jullie eens als het gaat over de beeldvorming. Het is niet handig dat de consument de AH slimmer af kan zijn en ook dat je zegt de goedkoopste te zijn, maar dat niet bent.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie visie op het volgende...ik kan me ook voorstellen dat AH het allemaal wel prima vindt zo. Overal in het nieuws, nu dus ook hier op molblog...op een gegeven moment zullen ze er wel iets aan doen of erop inspelen, maar zullen ze het nu niet gewoon even best vinden? Wederom een verkapte supermarktoorlog, waarbij AH (Ahold) een lange adem heeft. De concurrentie gaat er heerlijk in mee... En al die mensen die voor een gratis pakje TUC naar de AH gaan en daarnaast ook hun mandje/kar volgooien met andere spullen...?
Avatar

Flip Dötsch

(17 juni 2009, 7:55)
Het feit dat een jacht wordt geopend op de actieproducten toont aan dat AH nog steeds duurder is dan een anderen. De actie bereikt het tegengestelde doel. In plaats van posionering als goedkoopste is AH nu proefondervindelijk de duurste. Dat via social media vooral studenten hiervan gebruik maken is niet meer dan logisch. Zouden de voedselbanken ook op de deurmat slapen om de bonusfolder op te vangen? Deze mislukte actie zou een symapthieke twist kunnen gebruiken - AH bedankt de consument om de prijzen goedkoper te maken - een voor allen en allen voor een -, maar vooralsnog wordt dit niet campagnematig ingezet.