Merk & Strategie

Tofumelk mag geen melk heten, en dat is best raar

Gastblogger | 4 oktober 2017, 15:00

Misschien is die oude zuivelverordering wel aan herziening toe…

Gastblog, door Ebba Hoogenraad en Sarah Arayess

Waar de Vegetarische Slager vecht tegen de vleeslobby, hebben producenten van sojadranken last van de zuivellobby...

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier.

Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout! Dat mag geen ‘melk’ heten, want het komt uit plantaardige soja of tofu. Melkklieren zijn daarbij niet te bekennen.

TofuTown.com Duitsland heeft tot aan het Hof van Justitie geprocedeerd om haar tofumelk toch die naam te mogen geven. Zonder resultaat. Het Hof van Justitie kon ook eigenlijk niet anders; de wettelijke definitie is klip en klaar en daar voldoet tofumelk niet aan. Zelfs disclaimers (‘geen echte melk’) helpen dan niet.

De Zuivelverordening kent wel een paar historische uitzonderingen, zoals pindakaas (geen kaas in te vinden) en kokosmelk (het sap van de kokosnoot, geen echte melk). Maar dat is een  limitatieve lijst en soja en tofu staan daar niet op. Helaas pindakaas….

Het blijft wel gek natuurlijk. Fabrikanten zoeken het noodgedwongen in allerlei fantasienamen om het woord ‘melk’ op de verpakking te vermijden: Ricedream voor in je havermout en een vleugje sojadrank in je koffie. En tegelijkertijd staat in menig koffiebarretje ‘cappucino met sojamelk’ op de kaart. Want de gemiddelde Nederlander gebruikt het als melk en noemt het dus melk. Ondertussen weet de  consument drommels goed dat sojamelk plantaardig is. Misleiding is dus niet aan de orde.

De oplossing voor deze gekke situatie? Een uitbreiding van de lijst met uitzonderingen op de verordening voor Landbouwproducten, met als argument dat de toevoeging ‘melk’ juist heel precies voor de consument aangeeft wat de textuur en toepassing is van dit soja- of tofuproduct.

Nog even een rondje Brussel …

Ebba Hoogenraad en Sarah Arayess, Hoogenraad & Haak Advocaten

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Zuivelverordering sojamelk De Vegetarische Slager

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs