Social commerce trends 2011

Frans Jan Boon, blogger | 11 januari 2011, 7:21

Ik doe eens mee. Met de lijstjes. Daarom hierbij mijn lijstje met social commerce trends en voorspellingen voor 2011. Hoe gaat social commerce zich dit jaar in Nederland ontwikkelen?

Wat is social commerce ook alweer? Social commerce is het stimuleren en genereren van sales met behulp van social media. Wat gebeurde er in 2010? Zomaar een greep: we zagen onder andere hoe Procter & Gamble een webshop op Facebook opende, andere webwinkels dit voorbeeld volgden, en groepskortingsite Groupon hard groeide en een overnamebod van Google afsloeg. In eigen land maakten Wehkamp en Otto synchronized shopping (samen met je Hyves/Facebook/etc. vrienden online winkelen) mogelijk, maakte boekenwinkel selexyz handig commercieel gebruik van de location based service Foursquare, kon je tijdens Sinterklaas je schoen zetten op Twitter, en zetten veel bedrijven hun eerste schreden op het social media pad.

Dat was 2010. Wat zullen we in 2011 zien? Ik denk het volgende:

Van engagement naar conversie
Begin 2011 kwam uit dat de prijswinnende campagne van G-Star Raw voor veel engagement zorgde maar weinig verkoop. Sterker: de betrokken crowd kon in de sociale media-uitingen van G-Star maar nauwelijks vinden waar de kleding te kopen (bron: onlinemarketeer.tv). Veel bedrijven hebben hun eerste stappen op het social media pad gezet zonder te weten hoe ze die investeringen terug gaan verdienen. Andere bedrijven wachten om die reden nog even. Vooral retailers, webshops, bedrijven in de travel en leisure branche en andere direct sellers waar aan het eind van de dag de kassa gevuld dient te zijn zullen social media gaan inzetten met als doel sales te genereren.

Social commerce wordt nog socialer
Retailers, webshops, merken, vergelijkings- en kortingssites zenden vooral en maken het doen en delen van ratings, reviews en recommendations via social media nog niet tot nauwelijks mogelijk. Slechts 8,3% van de referrals van Groupon komt van social media, versus 24% uit advertenties. Het feit dat 90% van de consumenten reviews van bekenden vertrouwt, 70% reviews van onbekenden vertrouwt, 81% wel eens advies over een product of (web)winkel via een social netwerk ontvangt en 74% zich daardoor laat beïnvloeden (bronnen: AC Nielsen, IBM, Bazaarvoice, Beyond) zal ertoe leiden dat aanbieders de vrienden en volgers van hun doelgroep een belangrijke rol zullen laten spelen.

Van retail layer naar social layer
Na(ast) het toevoegen van e-commerce functies aan sociale netwerken (retail layer) zullen sociale functies (social layer) meer en meer worden toegevoegd aan e-commerce sites. Deze zullen hiervoor vooral gebruik maken van de Open Graph standaard en on-site plugins.

Groei location based en in-store
Bij een location based service als Foursquare en Feest.je speelt de locatie een belangrijke rol. Die rol zal vooral in-store groter worden door de groei in gebruik van check-in promotions (zoals eerdergenoemd voorbeeld van selexyz), passieve geo-locatie (auto-check-in) en in-store AR markers. Daarnaast zullen (lokale) retailers het Groupon trucje deels kopiëren en hun vrienden/volgers unieke aanbiedingen doen via barcodes en kortingscodes die verspreid en gedeeld worden via sociale netwerken en mobiel.

Eigen flash sales
Flash sales sites als Vente-privee.com en het Nederlandse Shopvip.com worden vooral door merkaanbieders ingeschakeld om van overtollige voorraden af te komen en te voorkomen dat deze via ‘ramsj’ outlets op de markt komen. Bol.com, V&D en Marktplaats.nl zijn de eerste grote e-commerce partijen in Nederland die dit jaar zelf flash sales gaan houden. Door dit in eigen beheer te doen behouden ze hun volledige marge en werven zij nieuwe klanten, die later benaderd kunnen worden met andere aanbiedingen. Het voorbeeld van deze spelers zal gevolgd worden door andere aanbieders, waarbij het delen van deze aanbiedingen via social media een nog grotere rol gaat spelen.

Groei f-commerce
Facebook groeit, maar F(acebook)-commerce blijft in Nederland nog wat achter. De belangrijkste reden hiervoor is dat bestaande oplossingen om een webshop op Facebook te openen alleen betaling met credit card of PayPal bieden, terwijl in Nederland iDeal de belangrijkste betaalmethode is. Daardoor zien we op commerciële Nederlandse Facebook fanpages voornamelijk storefronts die verwijzen naar bestaande webshops. Het zal niet lang duren voordat iemand een met Payvment of VendorShop vergelijkbare f-commerce app met iDeal betaalmethode ontwikkelt, wat de groei van f-commerce in Nederland zal stimuleren.

H-commerce
Hyves kan niet achterblijven bij de commerciële mogelijkheden die Facebook biedt. De propositie van de branded hyve (kosten: 25k) zal op de schop gaan om bij te blijven bij de mogelijkheden die een (gratis) Facebook fanpage biedt. Gezien de mobiele ontwikkelingen bij Hyves zal ook een mobiele check-in en propositie a la Facebook Places, Facebook Deals en Foursquare ontwikkeld worden. Door de recente overname van Hyves door Speurders.nl-eigenaar TMG zullen locale advertenties hierin een belangrijke rol gaan spelen.

Over de auteur

Frans Jan Boon
Frans Jan Boon
Met mijn bedrijf Add to Friends zorg ik ervoor dat websites en webshops beter bezocht worden en meer resultaat opleveren. Dit doen wij door websites en webshops beter vindbaar te maken, en campagnes en conversies te optimaliseren. Lees meer over Frans Jan Boon

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Erik van Erne

(14 januari 2011, 17:48)
Zou zomaar eens waar kunnen zijn. Lijkt mij aardig om hier eind 2011 nog even op terug te komen. Mooi ook al die termen. Zelfbedacht?

Gerelateerde items Social Media Social Commerce E-Commerce