Merk & Strategie

Sky Radio heeft kerst geclaimd en dat is hartstikke slim  

Hubert Van Wensen, blogger | 6 december 2017, 15:00

De propositiehit van de radiozender.

Tekst: Hubert van Wensen

Normaal doe ik het nooit voor Sinterklaas. Daar ben ik principieel in: pas de kerstmuts op als de mijter vertrokken is! 

Maar dit jaar ging het gigantisch mis. Vorige week vrijdag in de ochtend, het moet ergens op de A4 geweest zijn, kon ik mij niet meer beheersen. 

Schuldbewust om mij heen kijkend naar fileburen om te zien of ze niet door hadden wat ik deed, was het in een paar seconden gebeurt: Radio 1 vloog de auto uit met de snelheid van het rendierencorps van Santa, die zo onder ‘knop 4’ van mijn radio zijn slee parkeerde. 

Wat later op kantoor werd ik meteen betrapt door mijn zachte gefluit. 
“All I want for Christmas is you”, hoe kom je dáár nu aan? Overvallen door deze vraag, die natuurlijk direct heel wat mannelijkheid op het spel zette, probeerde ik snel een antwoord te vinden. Kansloos dus: Sky Radio. 

Kerst met Sky Radio, het is een guilty pleasure waar de Verrückte Halbe Stunde van Edwin Evers niks bij is. En kennelijk voelen veel meer mensen zich schuldig in december, want vorig jaar was Sky Radio in deze maand met 3,6 miljoen luisteraars het best beluisterde station van Nederland. Vooral vrouwen tussen de 20 en 49 jaar stemden er op af, maar ook mannen dus. 

Knap hoe Sky kerstmis heeft weten te claimen. Want het is natuurlijk niet alleen de muziek van Michael Bublé die mij (wel ja, toe maar, nu ga ik ook all the way) aantrekt, het is vooral het algehele kerstgevoel dat dat doet. Een fijn gevoel: warm, knus, gezellig. 

Een gevoel dat ik lekker de auto mee in neem. 

Dat kerst bij Sky Radio hoort komt niet uit de lucht vallen. Het feel good station werd 29 jaar geleden in december ook al overgenomen door Wham en Chris Rea.  

Denkend aan merken die zich ook met een periode in het jaar weten te associëren kom ik niet ver. Winter en Unox. Koningsdag en 538? Er is duidelijk nog voldoende ruimte op de kalender om als merk een vaste en positieve plek in onze hersenpan in te nemen. En het op die manier te versterken. 

Ben bij Sky Radio nog wel benieuwd of ook op de langere termijn, gedurende de rest van het jaar, wat marktaandeel aan de strijkstok blijft hangen. Maak me sterk van wel, al was het maar omdat er vast mensen zijn die vergeten de knop weer om te zetten na kerst. 

Totdat ze betrapt worden natuurlijk.    

Vanaf 6 december wordt Sky Radio weer officieel omgedoopt tot ‘The Christmas station’. Het is een onweerstaanbare propositie. En zo zien en horen we ze graag. Waarom volgend jaar eigenlijk niet ook de zomer claimen, met ‘The Summer station’?

Over de auteur

Hubert Van Wensen
Hubert van Wensen, Business creative bij The USP Company, Innovatiebureau voor merkstrategie & propositie-ontwikkeling Lees meer over Hubert Van Wensen

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Robert

(7 december 2017, 22:34)
Er is wel meer dan sky op internet en dit jaar door www.christmas24.nl het ook niet slecht. Met 3 dab+ radio kanalen en live stream zonder reclame boodschappen
Avatar

Michael Bartelet

(8 december 2017, 9:03)
Het is de schrijver blijkbaar totaal ontgaan dat Sky Radio voor het eerst in 29 jaar al in november vol voor kerstmuziek is gegaan met 4-5 kerstliedjes per uur. De afgelopen 29 jaar begon de zender daar pas op 6 december mee.
Sky heeft de laatste jaren te maken met steeds lagere luistercijfers - wellicht dat men door deze druk de gok heeft genomen om de ongeschreven wet te overtreden.
Het zou zomaar kunnen dat de schrijver van dit artikel onbewust vaker naar Sky luistert en hem vooral die kerstliedjes in november opviel.
Kortom - het artikel ‘hartstikke slim’ is vooral gebaseerd op een hoop perceptie van een luisteraar in de auto.
Een stuk over het na 29 jaar doorbreken van de ‘tot 6 december geen kerstplaten-wet’ (en waarom) was wellicht interessanter geweest voor de Adformatie lezer.
Avatar

Hubert Van Wensen

(8 december 2017, 10:26)
http://www.theuspcompany.nl
Ik reageer even op de 'mystery mailer'. Het is me niet ontgaan hoor, waarom denk je dat? Het is dit jaar overigens ook niet voor het eerst dat Sky al voor 6 december kerstliedjes draait, dat was vorig jaar al zo. En al eerder zelfs dan november, in oktober begonnen ze daar mee. Net als dit jaar. Een online opwarmertje voor degene die niet kunnen wachten tot 6 december. The Christmas station vind ik een sterke propositie die veel luisteraars oplevert in december en die naar mijn stellige overtuiging ook het merk versterkt.

Gerelateerde items Sky Radio Kerst

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs