Merk & Strategie

Pas op, u zit op een goudmijn

Jos Reinhoudt, blogger | 30 januari 2015, 16:38

Alles wat over is of verspild dreigt te worden kan de basis zijn voor een nieuw verdienmodel.

Auto&;s staan stil, mensen zitten werkloos thuis, kantoorpanden staan leeg, kleding gaat maar een seizoen mee en veel voedsel verdwijnt in de afvalbak. Het inzetten van &;het potentieel van het teveel&; is een van de zeven trends die MVO Nederland signaleert in het . Over de invloed van de deeleconomie op de consumentenmarkt is al veel geschreven, maar MVO Nederland ziet deze trend nu razendsnel opkomen in de zakelijke markt.

Het is niet veronderlijk dat dit gebeurt, want wat stil staat of niet wordt gebruikt, kost geld. Door elkaars restproducten, afvalstromen en onbenutte productiecapaciteit in te zetten wordt enorm bespaard op grondstoffen. Bedrijven wisselen in toenemende mate producten, kennis, diensten en zelfs personeel met elkaar uit.

Business model

Het MVO Trendrapport presenteert een overvloed aan voorbeelden van dit fenomeen. Kantoorruimte, personeel, hout, meubels, huishoudelijke spullen, voedsel, urine, bouwmaterieel, kennis, textiel, netwerkkabels, visnetten, aluminium frames en bierbostel; het lijkt wel of alles geruild en gedeeld kan worden. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat bedrijven hun business model opnieuw onder de loep te nemen.

Een aantal van de koplopers die in het Trendrapport genoemd worden, komt op 17 maart bij in Culemborg bijelkaar voor de sessie &;Verdienen aan verspilling. Nieuwe verdienmodellen op basis van groei & duurzaamheid&;. Doel van de bijeenkomst is kennis uit te wisselen over het benutten van het potentieel van het teveel. Deelnemers gaan in een aparte deelsessie ook zelf aan de slag met het ontwikkelen van een duurzame groeistrategie.

Meer informatie over de bijeenkomst staat ; het Trendrapport 2015 van MVO Nederland vindt u .

Jos Reinhoudt
Mede-auteur MVO Trendrapport 2015

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Trends Mvo Mvo Nederland

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs