MobileMarketing.nl

Nu.nl grootste nieuwssite, maar NOS sterkste in 50+

Marlies van de Meent, blogger | 2 april 2015, 16:20

Mobiel blijkt het meest gebruikte device voor onze nieuwsconsumptie.

Nu.nl heeft het grootste gemiddeld maandbereik van Nederlandse nieuwssites, gevolgd door NOS, Twitter en de Telegraaf. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) bereikonderzoek. Marion Appel, Director Media Research presenteerde tijdens het de laatste cijfers over de nieuwsconsumptie op internet.

Het DAM onderzoek kijkt naar mensen en hoe zij verschillende platformen gebruiken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een panel van 7 duizend personen van wie bijgehouden wordt wat zij via online bezoeken, via hun desktop, mobiele telefoon en tablet. Zo ontstaat een beeld van wat mensen doen, op welk tijdstip en op welk device, maar ook wie ze zijn – omdat er van het panel ook veel achtergrondkenmerken bekend zijn.

Als je kijkt naar het gemiddelde weekbereik van websites, dan wordt de lijst aangevoerd door Google (83% van het panel bezoekt deze site) en Facebook (77,4%), maar als snel volgen de nieuwssites. De grootste daarvan is Nu.nl (30%), gevolgd door NOS (23,7%), Twitter (19,6%), Telegraaf (18,3%) en AD (17,1%).

De meeste bezoekers van nieuwssites gebruiken hun smartphone. Alleen bij de Telegraaf en het AD ligt dit net wat anders, daar scoort desktop relatief hoog. Het bezoek is daarnaast sterk gelinkt met grote gebeurtenissen. Bij grote sportevenementen of een vliegtuigcrash schiet het gebruik de lucht in, vooral op mobiele devices.

GfK kan gebruikers opsplitsen in verschillende groepen op basis van hun achtergrondkenmerken. Dan valt het op dat mannen gemiddeld meer op nieuwsplatformen te zien zijn dan vrouwen. Per nieuwsplatform kan je ook de leeftijdsgroepen vergelijken. Zo is te zien dat relatief meer 50+ers de NOS app gebruiken dan andere nieuwsapps.
Ook kun je het gebruik over de verschillende devices vergelijken. Bij Nu.nl is dan te zien dat gebruikers een voorkeur ontwikkelen voor één device. Er zijn weinig mensen die én hun smartphone én hun desktop gebruiken om Nu.nl te bezoeken.

Bekijk meer cijfers in de slides van Marion Appel (GfK) op de

Over de auteur

Marlies van de Meent
Communicatie voor iMMovator Cross Media Network en Community Manager van Hilversum Media Campus Lees meer over Marlies van de Meent

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Nu.nl bereikonderzoek

Meer in channel MobileMarketing.nl

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs