Merk & Strategie

Maatschappelijk verantwoord koffiedik kijken

Jos Reinhoudt, blogger | 14 januari 2015, 7:34

MVO Nederland zet de belangrijkste trends voor 2015 op een rij. Niet op het gebied van kapsels of mode, maar voor MVO.

Net zoals trendwatchers op andere terreinen doen, hebben we een aantal experts gevraagd wat zij beschouwen als de spannendste en meest relevante ontwikkelingen. Daarnaast hebben we onderzoeksrapporten bestudeerd, congressen bezocht, websites bekeken en vakbladen gelezen.

Tijdens lunchbijeenkomsten hebben we collega’s van MVO Nederland uitgehoord over hun toekomstverwachtingen en op bezoek bij partners hebben we ze geïnterviewd over hun blik op 2015.

Zeven MVO-trends

Al die informatie, suggesties en ideeën leverden uiteraard niet meteen een pasklaar setje afgebakende MVO-trends voor het komende jaar op, maar gaven ons wel munitie voor het identificeren van een aantal opvallende ontwikkelingen.

Door nog eens opnieuw alles op een rijtje te zetten en te bespreken, ontstond geleidelijk aan een tiental top-trends op het gebied van MVO. Daarvan zijn er uiteindelijk drie afgevallen. We vonden ze toch niet vernieuwend genoeg, we konden ze onvoldoende onderbouwen, of we vermoedden dat we te maken hadden met de waan van de dag in plaats van met een stevige trend.

Zeven trends bleven er over. Zeven grote ontwikkelingen waarvan wij denken dat ze het debat over MVO de komende jaren gaan bepalen, trends waarvan we denken dat het verstandig zou zijn als bedrijven er kennis van nemen om er vervolgens adequaat op te kunnen reageren.

Bij iedere trend vonden we ook koplopers die het pad effenen en als eerste ervaring opdoen met de veranderende omstandigheden.

MVO Trendrapport 2015

Die zeven trends en de manier waarop koplopers erop reageren, hebben we beschreven in het MVO Trendrapport 2015. Dat presenteren we op 20 januari, tijdens het van MVO Nederland. Daarna komt het ook online beschikbaar.

Over een jaar kunnen we beoordelen of onze glazen bol helder genoeg was en of de trends die we nu denken te zien toch geen luchtspiegelingen waren.

De toekomst loopt altijd anders dan je van tevoren kunt voorspellen, maar voor de zekerheid laten we toch maar onze snor staan. Je kunt maar beter voorbereid zijn.

Beeld: Sebastiaan ter Burg, CC BY-SA 2.0

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Mvo Trends Mvo Nederland

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs