Insights & Trends

KPI Dashboard: managementinformatie op een presenteerblaadje

Pieter Paul van Oerle, blogger | 17 mei 2014, 16:27

Infobesitas, het gevaar van big data. Dichtgroeien, verdrinken in een overvloed aan gegevens. Hoe kun je makkelijk en snel de gigantische hoeveelheid verzamelde gegevens overzichtelijk presenteren, en delen met alle geïnteresseerden? KPI Dashboard helpt big data behapbaar te maken.

‘We willen de ‘infobesitas‘ terug dringen en de overload aan informatie compact en toegankelijk maken via een tablet altijd onder handbereik. En alleen dát rapporteren wat er op dat moment écht toe doet, in een visueel aantrekkelijke vorm’, zegt oprichter Arjen Vaalburg. Hij ziet zijn KPI Dashboard daarvoor als de nieuwe resource managementtool.

Realtime, snel te delen, en ad hoc
Het draait om drie eigenschappen. KPI Dashboard maakt al je gegevens in één oogopslag realtime zichtbaar, en presenteert ze als managementgegevens. Die data deel je volledig of deels, en zijn ze makkelijk traceerbaar. Ten slotte breng je eenvoudig op het laatste moment informatie naar voren, zonder tussenkomst van ingewikkelde ICT. Via een app die aan het systeem gekoppeld is laad je scripts die je à la minute de gewenste informatie voorschotelen. Arjen: ‘Traditioneel moet ICT hiervoor aan de slag, die met andere, vaak langlopende projecten bezig zijn. Even snel een onderzoek of pilot opzetten is er dan niet bij.  Uniek aan het KPi dashboard is, dat je dit als manager nu zelf kan. De resultaten worden uiteraard weer real time in het KPI-Dashboard getoond.’

Vraag vanuit de markt
Arjen: ‘KPI Dashboard past bij de trend dat marketeers en CEO’s in toenemende mate beslissingen nemen op basis van feiten en klantinzichten. Daarnaast willen ze weten hoe vaak daadwerkelijk gekeken wordt naar de verkregen informatie en resultaten. Met onze tool kun je zien of en wie in de organisatie naar de gedeelde inzichten kijkt. Het helpt bedrijven heel snel intern draagvlak te krijgen, met compacte informatie voor degenen voor wie het interessant is.”

Zachte informatie
Een groot verschil tussen het KPI Dashboard en conventionele CRM-systemen is de gebruikmaking van klantinzichten. Nieuw zijn de compacte, grafische vormgeving en de combinatie met een Customer Insights Tool waarmee sales- en front office medewerkers klantinzichten kunnen vastleggen en die direct, rechtstreeks in het dashboard worden weergeven.  Arjen: ‘Customer insights die aan de voorkant van de organisatie binnenkomen, mogen niet verloren gaan’. Deze ‘zachte’ informatie kan niet in standaard getallen gevangen worden maar  in dit dashboard kunnen ze wel worden weergegeven. Arjen: ‘Het is ongefilterd en slaat managementlagen over waardoor het veel directer het contact tussen de klant en de organisatie weergeeft. Ook de front office medewerkers voelen zich hierdoor beter gehoord.’. Het KPI-Dashboard is door zijn compacte opzet binnen enkele weken operationeel

Dichter naar de klant toe kruipen
KPI Dashboard is nu een maand live, de interesse is groot. De focus ligt voorlopig op expansie binnen Nederland. Arjen: ‘We focussen ons eerst op het klantcontactmanagement, wat direct op ons adviesgebied valt. Organisaties met een klantenserviceafdeling en een front office die afgescheiden is van de rest van de organisatie. Daarnaast zijn er de bedrijven die dichter naar de klant toe willen kruipen. Een voorbeeld hiervan zijn healthcare organisaties. Deze organisaties kunnen de management informatie goed gebruiken om organisatie-breed klantinzicht te verkrijgen en daarop direct actie te ondernemen.‘

 

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Ethan Hunt

(20 januari 2018, 10:49)
This is very useful learning platform me because i badly needed this to activate my hey cortana feature https://heycortana.me/ in to my windows 10 desktop.Thanks for sharing this.

Gerelateerde items Innovation Awards KPI Dasboard CRM systeem

Meer in channel Insights & Trends

Meer in channel Marketing Technology

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs