Merk & Strategie

Hoe kan een ziekenhuis zich onderscheiden?

Gastblogger | 23 februari 2016, 5:31

Als ‘gastvrij’, ‘lief’, ‘innovatief’ of ‘sportief’?

Tekst: Robin de Ruiter*

Als gevolg van de marktwerking wordt binnen steeds meer zorginstellingen inhoud gegeven aan het begrip marketing.

Hoe versterk je de marktpositie van een ziekenhuis of zorginstelling in een snel veranderende omgeving? Hoe bouw je een sterk merk waarmee je met vertrouwen de toekomst in kan?

Het zijn cruciale vragen voor veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen.

Ziekenhuizen leveren al jaren goede zorg, de dienstverlening en service is de laatste jaren sterk verbeterd, maar ze willen zich onderscheiden van andere aanbieders. Ze willen ervoor zorgen dat patiënten, medewerkers en zorgverzekeraars bewust voor hun ziekenhuis kiezen.

Hoe doe je dat? Het begint met een strategische positionering die relevant en onderscheidend is. Een positionering die betekenis geeft aan klanten en stakeholders.

Soms is het eenvoudig je te onderscheiden

Voor sommige specialistische centra, zoals het oogziekenhuis en een epileptisch centrum is dat relatief eenvoudig om een heldere en specialistische positionering te kiezen.

Voor de andere ‘gewone’ ziekenhuizen is het al een stuk lastiger.

Universitaire ziekenhuizen onderscheiden zich nog door de wetenschappelijke kennis en benadering.

Topklinische ziekenhuizen onderscheiden zich door hun opleidingsfunctie en specialiseren zich vaak op een aantal medische speerpunten. Vooral voor de andere (vaak kleinere) ziekenhuizen is het een zoektocht naar een onderscheidende en relevante positionering.

Waar kies je voor?

Kies je voor het meest gastvrije ziekenhuis, het meest innovatieve ziekenhuis of voor het liefste ziekenhuis?

Het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop en Eindhoven staat al jaren bekend op het gebied van sport en bewegen. Dit is voortgekomen uit hun geschiedenis dat zij de voetballers van PSV en de hockeyers van het Nederlands team begeleiden. Is het toeval dat zij zich onderscheiden met sport?

NIMA Marketing in de Zorg is hier benieuwd naar en gaat daarom op dinsdag 8 maart langs bij TopSupport, het medisch sportgezondheidscentrum van het St. Anna Ziekenhuis. Wil je mee?

 

*Robin de Ruiter SMP is bestuurslid NIMA Marketing in de Zorg

Foto: Pixabay

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Arigato

(23 februari 2016, 9:36)
Het lijkt lastig, maar het is volgens mij heel eenvoudig: zet als gemiddeld ziekenhuis in op "jezelf kunnen zijn". Is dat niet de grootste angst/ergernis voor mensen die moeten worden opgenomen? Als je die kunt wegnemen heb je volgens mij een unieke propositie die wel eens de nieuwe standaard zou kunnen worden.

Gerelateerde items #nima

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs