Merk & Strategie

Het sterfhuis dat Blokker Holding heet

Gastblogger | 5 april 2016, 14:18

Het sterfhuis dat Blokker Holding heet

Blokker, Leenbakker, Xenos en Bart Smit. Hollandse parels in retailland, maar voor hoe lang nog?

Tekst: Bas Vermond*

Een korte introductie. Blokker Holding BV is een internationaal retailbedrijf dat actief is in de sectoren Huishoud, Speelgoed en Wonen. Het Nederlandse familiebedrijf heeft 9 winkelformules in 8 landen met circa 2.400 winkels en 22.000 medewerkers. Deze winkelformules zijn: Bart Smit, Big Bazar, Blokker, Cook&Co, Intertoys, Leen Bakker, Marskramer, Maxi Toys en Xenos, de groothandels Elektroblok en Trend-Center. Blokker Holding is als familiebedrijf niet beursgenoteerd en bestaat al sinds 1896. Een bonte verzameling bedrijven dus.

Interne concurrentie

Leuk weetje wellicht. Een aantal merken zijn door Blokker Holding bewust tegenover elkaar in de markt gezet om te concurreren met elkaar. Bijvoorbeeld Bart Smit versus Intertoys en Marskramer versus Blokker versus Xenos. De gedachte erachter is dat deze bedrijven met elkaar moeten gaan concurreren en dus zelfstandig hun broek zouden moeten ophouden. De consument zou het idee hebben dat ze een keuze hebben en dus vanzelfsprekend bij één van de merken uit de holding hun geld uitgeven.

De meeste merken hebben eigen personeel, een eigen distributiecentrum (!), eigen systemen en eigen strategie.

Met de Holding erboven als goedkeurende moeder die tevreden naar haar zelfstandige kinderen kijkt. Efficiëntie is een woord dat de holding schijnbaar niet kent. Dit decentrale karakter was populair in de jaren ’80, maar wordt steeds vaker weer teruggedraaid naar centrale aansturing.

Volle apenrots

Dit schijnt inmiddels ook bij Blokker Holding in beweging te zijn en zo worden de baasjes van de merken richting het hoofdkantoor van Blokker Holding gemaand. Eens verantwoordelijk voor een keten, nu opgeslokt in de corporate omgeving van de holding. De apenrots wordt voller en voller.

Dramatische val

Een grote holding met een lange geschiedenis, bekende merken en formules, die overleven de retailstorm wel, zou je denken. Totdat vorig jaar opvallend nieuws naar buiten kwam.

Blokker Holding had over het boekjaar 2014 een verlies geleden van 20 miljoen euro, ook de netto omzet was behoorlijk gedaald. Dit was voor het eerst in haar geschiedenis.

Het laatste dat je dan schijnbaar doet als directie, is naar binnen in de organisatie kijken en kijken waar de gaten zitten waar het geld uitloopt. De voorspelbare aanleidingen werden dan ook gepresenteerd: ‘moeilijke marktomstandigheden’, ‘een daling van de verkoop van huishoudelijke artikelen’, het slechte weer werd nog net niet genoemd.

Ondanks de slechte resultaten blijft inmiddels vertrokken (lees: weggestuurde) bestuursvoorzitter Roland Palmer in het jaarverslag optimistisch.

“Wij staan aan de vooravond van de opening van tientallen winkels met de nieuwe formule en investeren fors in blokker.nl. Binnen die formule vernieuwt het bedrijf zijn winkels om de concurrentie van ketens als Action beter aan te kunnen.”

Een eenmalig dipje in de omzet dus, zo wil Blokker Holding ons doen geloven. Maar als je goed kijkt, gaat het al langer niet goed met de merken binnen de holding.

Enkele maanden voor het jaarverslag van 2014 maakt Blokker Holding al er 440 arbeidsplaatsen bij het merk Blokker zouden verdwijnen. Dat is zo’n 6 procent van het totaal. 

 “Om concurrerender te worden moeten we de filiaalbezetting in ongeveer de helft van onze winkels aanpassen”

“In de detailhandel is de omzet de afgelopen jaren gedaald, maar de loonkosten zijn niet mee gedaald”, zegt Blokker-directeur Jack Peters. In andere woorden: met minder mensen hetzelfde werk doen. Een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Lonen zouden de omzet moeten volgen, richting 0 dus zoals bij Blokker, zegt Peters eigenlijk. Omgekeerd hoor je dat argument zelden, er is zoveel winst gedraaid bij het bedrijf, het salaris van elke werknemer wordt verdubbeld.

Geen eenmalige dip, maar een trend

Terug naar de cijfers. 2014 was dus niet goed, omzet omlaag, hier en daar een reorganisatie, maar eigenlijk niets aan de hand, aldus Blokker Holding. Maar wanneer je de laatste naast elkaar legt, krijg je een ander beeld. 

Binnen 5 jaar van 158 miljoen euro winst, naar 20 miljoen verlies.

Een kermisattractie van de Efteling zou jaloers zijn op zo’n spectaculaire val. Ook de omzetten laten een zelfde trend zien:

Hetzelfde patroon als bij menig retailer, jarenlange terugloop in omzet, stijgende kosten, verdampende winsten. V&D maakte al jarenlang geen winst meer, in tegenstelling tot Blokker Holding. Bovenstaande koersen zijn op zijn zachtst gezegd zorgwekkend te noemen. Een minder jaar hoeft niet erg te zijn, maar jaar op jaar de winst en omzet zien verdampen is wel een duidelijk signaal. De vraag is dan ook, waarom heeft Blokker Holding niet eerder ingegrepen?

Nieuwe campagne slaat plank mis

Wat dan volgt is paniek, onrust in de top en verduisteringsgordijnen rondom het bedrijf die de huidige staat moeten verbloemen. Nog midden in de Blokker-reorganisatie lanceert de Holding een voor haar merk Blokker: ‘Fijn dat we er zijn‘.

Een hoger ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’-gehalte krijg je niet. Blokker vindt het fijn dat ze er zijn. Bij de achterdeuren van de Blokkerfilialen staan 440 mensen nog hun jassen te pakken, maar Blokker geeft aan erg content met zichzelf te zijn. Als ik kijk naar de winst- en omzetcijfers betwijfel ik of de consument het ook zo fijn vindt dat ze er van Blokker nog zijn.

 

‘Fijn dat we er nog zijn‘ had beter en gepaster geweest.

De marketeers van Blokker hebben ook het mes op de keel gekregen, dus wordt in één adem ook geroepen dat de nieuwe winkelformule als een speer gaat. De nieuwe formule sluit volgens Blokker beter aan op de wensen van “de hedendaagse consument”. De keten speelt daarbij in op de wens om via verschillende kanalen 24 uur per dag te kunnen winkelen. Verder is het winkelpersoneel voorzien van een tablet waarmee ze klanten sneller kunnen helpen. Want wie wil nu niet een samen met een op een tabletkijkende scholier van 15 in de winkel online zoeken naar sponsjes?

Bart Smit verdwijnt?

Goed, Blokker in beweging dus. Hoe gaat het met de andere merken uit de Blokker Holding, daar hoor je weinig over. In 2014 werden al de 19 filialen van Tuincentrum Overvecht verkocht (paste toch niet helemaal in de portfolio?), pas in de zomer van 2015 komen er echte geruchten naar buiten. ‘Blokker voegt zijn speelgoedketens Bart Smit en Intertoys samen, waarbij Bart Smit uit het straatbeeld verdwijnt.’

Een woordvoerder van de holding zegt: &;Dit is volstrekte onzin&;. Bronnen meldden daarna echter dat Bart Smit al een tijd verlieslatend is en Intertoys juist winstgevend.

Geen gekke strategie

Het zou geen gekke strategie zijn om de Bart Smit-filialen om te dopen in Intertoys.

Samen vormen de speelgoedwinkels dan een front van meer dan vijfhonderd vestigingen. Ook als de zeventig overlappende winkels hun deuren zouden sluiten – aldus de bronnen – blijft er nog steeds een grote speelgoedretailer over. Aan de achterkant wordt al hard gewerkt om beide speelgoedretailers op dezelfde systemen te krijgen, dit voorspelt een samenvoeging. Einde Bart Smit? Wordt vervolgd.

Xenos verdwijnt?

Grote spanning aan het begin van dit jaar bij de medewerkers van Xenos. Via de media lekt uit dat er een grote personeelsbijeenkomst is voor alle medewerkers. Later blijkt dat er 250 mensen weg moeten bij Xenos en dat er zeker zes filialen dicht gaan. In totaal heeft Xenos 3.500 medewerkers en zo’n 200 filialen in Nederland.

De maatregelen zijn onderdeel van een reorganisatie die volgens een woordvoerder nodig is &;om de positie te versterken&;.

Die memo hadden ze vast van hun collega’s van Blokker gekregen. De maanden daarna blijft het akelig stil wat er precies wordt gedaan om de positie van Xenos te verstevigen, naast mensen weg reorganiseren.

Welke merken blijven over, wie zorgt voor het geld?

Wat blijft er dan nog over binnen de holding, wie zorgt voor het geld op de rekening? Leenbakker? Die doet het wel aardig. &;De omzet van Leen Bakker is de afgelopen jaren teruggelopen, maar het bedrijfsresultaat is op peil gebleven. Daarmee is de woonwinkelketen het briljantje van moederconcern Blokker Holding&;, zegt algemeen directeur Alex van Schaik. Om daarna te zeggen:

&;De vernieuwingen bij Leen Bakker zijn noodgedwongen. Enerzijds wil de klant het, terwijl daarnaast het resultaat van de retailer in de toekomst gegarandeerd moet zijn. Ook al is het nog steeds crisis.&;

Ook hier dus teruglopende omzetten en noodgedwongen maatregelen.

Big Bazar dan? De Action is een daverend succes in Nederland, dus zal Big Bazar als prijsstunter vast ook wel op meeliften toch? :

“Discount-formule Big Bazar toonde een omzetgroei van 16 procent. De XL-winkels presteerden goed, de kleinere winkels bleven ver achter bij de verwachting.” 

Omzet is dus prima, maar wat er onderaan de streep overblijft is onduidelijk. De laatste zin voorspelt niet veel goeds, de kleinere winkels blijven niet een beetje achter, maar ver.

Voor de internetgoeroe’s, retaildeskundigen, omdenkers en social sellers

De omzet van alle webshops uit de Blokker Holding bedroeg in 2014 98 miljoen euro.

De netto omzet van de offline retailkanalen was meer dan 2 miljard euro.

Hoeveel de holding ook gaat investeren in de webshops, hoeveel SEO en SEA-experts ze gaan inhuren, hoeveel social mediakanalen ze willen gaan openen, hoeveel medewerkers ze ook gaan uitrusten met ipads in winkels, de dalende omzet zal nooit gecompenseerd kunnen worden uit de opbrengsten van de webshops.

Paar sponsjes

Waarom niet? Simpelweg omdat de producten die deze merken voornamelijk aanbieden ‘easy to buy’ producten zijn. Je hebt een paar sponsjes nodig, oh ja een dweil en emmer en een leuk fotolijstje, misschien nog een buddhabeeldje voor in de tuin. Dat ga je niet online bestellen. Je loopt de winkel in omdat je ze dan nodig hebt of tegenaan loopt, je gaat daar ‘s avonds geen goede zoekstrategie en prijsvergelijkingssites op na slaan. En als mensen deze producten wel online kopen, kopen ze het dus ergens anders, blijkt uit de cijfers.

Wil Blokker Holding geld gaan verdienen met online, dan zullen ze verder moeten denken dat alleen webshops en met iets baanbrekend moeten komen.

De strategie die nog geen strategie is

Om het tij te keren trekt Blokker Holding de komende 3 jaar 200 miljoen uit voor de transformatie van het concern. Het geld wordt gestoken in de verandering van de mensen en organisatie, de webshops en in vernieuwing van de winkelketens. Dat laat topman Casper Meijer weten. De benodigde investeringen worden voor een deel gefinancierd door de aandeelhouder. Daarnaast haalt Blokker Holding geld uit het eigen bedrijf, onder meer door voorraden terug te brengen en de betaaltermijn op te rekken naar maximaal zestig dagen (ding dong: hier is het V&D-verhaal weer).

Het is nog te vroeg, zegt Meijer, om te zeggen of ingrepen als bij Blokker en Xenos (ontslagen) ook bij andere winkelketens nodig zullen zijn of dat zelfs

Hoe ver de nieuwe strategie precies is uitgewerkt laat zich raden. Dit wekt in iedere geval niet bepaald vertrouwen. Meijer zegt: “In het plan moet duidelijk staan hoe de ketens concurrerend kunnen worden en harder kunnen groeien, wat voor investeringen in het merk gedaan moeten worden en wat er nodig is om de positionering weer tiptop te maken.”

Gezichtsloze merken

Daar ligt het ware probleem achter de merken van Blokker Holding, het is een flink positioneringsprobleem.

Merken met een lange geschiedenis, stilletjes in het middensegment van de markt terecht gekomen. In slaap gesust, het ging wel aardig, het was een moeilijke tijd met die crisis, maar alles komt vanzelf weer goed. De consument is verder gegaan, Blokker Holding niet. Blokker, Xenos, Leenbakker, Marskramer, Bart Smit, stuk voor stuk merken zonder gezicht, zonder inhoud, zonder onderscheidend vermogen. Wat je daar kunt kopen, kun je ook op 100 andere plekken kopen.

De positionering klopt niet meer, consumenten zijn deze merken kwijt, het is geen onwil, het is consumentengedrag. De consument zoekt en vindt. En in de Blokker Holding zitten veel merken die niet genoeg meer aanspreken of tot de verbeelding spreken. In de Action zit echt niet meer ‘Beleving’ dan in een Blokker (, maar het is echt zo), consumenten zijn niet op zoek naar ‘Beleving’ of ‘Ervaringen voor de zintuigen’. 

Consumenten willen Goede Producten, voor een Passende Prijs, met Prima Service. Punt. En als de consument vindt dat jij minimaal één van deze zaken niet aanbiedt, ben je gezien.

Het sterfhuis dat Blokker Holding heet

Over een paar maanden zal Blokker Holding naar buiten treden met het jaarverslag over 2015. Ik kan mij niet voorstellen dat er weer klinkende cijfers zijn geschreven.

De merken worden uitgehold, overgeleverd aan mensen op een hoofdkantoor die eigenlijk niet goed weten wat ze met de merken aan moeten.

Er gaat flink op online worden ingezet, en wellicht komt het uitgemolken credo ‘Beleving’ ook weer terug. Maar dat gaat het zinkend schip Blokker Holding allemaal niet redden.

Ik vrees een sterfhuisconstructie. Een constructie waar in een tijdsbestek van een aantal jaar afscheid wordt genomen van bepaalde merken. De ommezwaai zal voor een aantal merken te laat komen. 66 miljoen per jaar uittrekken voor zo’n grote culturele en organisatorische verandering is niets, een druppel op de gloeiende plaat.

Bepaalde merken zullen worden samengevoegd (bijvoorbeeld de speelgoedtak), opnieuw worden gepositioneerd, maar een aantal merken zullen eenvoudigweg geen bestaansrecht meer hebben en de komende jaren worden ontmanteld of worden verkocht.Wat overblijft is een schim van de eens zo legendarische Blokker Holding.

Blokker Holding, Fijn dat u er was.

*Bas Vermond is projectmanager digital/online. Dit artikel verscheen eerder op het blog 

Eerste twee foto&;s: ANP

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (39)

Comment author avatar
Avatar

Dehullue

(6 april 2016, 9:02)
En deze blogger denkt dat iemand dit allemaal leest...?
Avatar

Bert Peeters

(6 april 2016, 9:24)
Booooooooooringggggggggg
Avatar

Jaap van Oirschot

(6 april 2016, 9:31)
artikel is net zo boeiend en relevant als de formules die de auteur beschrijft.
Avatar

erwin rijser

(6 april 2016, 9:59)
Ja ik heb het helemaal gelezen omdat het een interessante post is. Ik deel de mening van Bas. De kans dat we meer gaan horen over reorganisaties, doorverkoop of ontmanteling bij deze club is zeer groot. Het consumentengedrag wijkt gewoonweg teveel af van hun formule(s) en ik verwacht niet dat ze aansluiting gaan vinden.
Avatar

Bert Kroondijk

(6 april 2016, 10:25)
Dit is geen Blokkerblog, maar een Blokkerboek. Zonder 'beleving' :-)
Avatar

Paul Haarman

(6 april 2016, 11:08)
http://www.haarmaninternetmarketing.nl/
Ik ben het oneens met de teneur van dit artikel. Blokker is nog lang niet afgeschreven vanwege een aantal teleurstellende jaren (daar zijn ze in retailland ook niet uniek in). Ik denk dat er in dit artikel te makkelijk voorbij wordt gegaan aan de online kansen. Waarom zou er geen ruimte zijn voor een online convenience shop? Ik ga misschien niet direct op zoek naar een sponsje (hoewel dat nog 70 x per maand wordt ingetikt in Google), maar we zoeken al wel meer naar dweilen en tips daaromheen (vele duizenden x per maand). Bovendien kan het juist de sterkte van Blokker zijn dat ik weet dat ik daar online alles kan vinden van vaatdoek tot theepot, dan is zoeken al niet meer nodig.
Avatar

Tim Rook

(6 april 2016, 12:33)
Wat jammer dat dit zon negatieve (en pretentieuze) publicatie is met als doelstelling het vernietigen van een Nederlandse retailer..... Ik lees erg veel 'feiten' maar vraag me serieus af of deze ook daadwerkelijk een feit zijn.

Hoe dan ook, ik hoop dat het je heeft opgelucht en dat je nu weer verder kunt gaan met publicaties die daadwerkelijk iets bijdragen en wellicht zelfs inspirerend zullen zijn voor Nederlandse ondernemers zoals Blokker.
Avatar

Erik Bouwer - Klantcontact.nl

(6 april 2016, 12:58)
Harde analyse, met naar ik vrees veel goede inschattingen. Ook verfrissend om (bij deze kant van de markt) af te rekenen met de beleveniseconomie. #BS.
Avatar

John Smith

(6 april 2016, 13:05)
Soms zou je willen dat je Kees de Kort bent.
Soms doe je gewoon net alsof.
Avatar

Bas Vermond

(6 april 2016, 13:15)
@Tim Rook

Alle cijfers en persberichten zijn openbaar en dus te checken. Ik zie jouw blog met de andere conclusies wel verschijnen.
Avatar

EVV

(6 april 2016, 14:11)
Interessant artikel. Ik moest zelfs een aantal keer lachen, hoe lullig ook, maar het is volgens mij de waarheid als een koe. Helaas pindakaas.
Avatar

Hans

(6 april 2016, 14:23)
Een lang verhaal dat de schrijnende situatie bij de diverse ketens van Blokkerholding juist weergeeft. Het grootste probleem(ook verlies) zit bij de Blokker winkels. Het tij kan nog gekeerd worden dsaar maar dan moet er nu razendsnel maatregelen worden genomen.

1. (en de belangrijkste) een assortiment aanbieden wat de klant graag wil kopen. In de juiste prijs-kwaliteit verhouding en dat hoeft beslist niet altijd het goedkoopste te zijn. Geen al te brede assortimenten zoals nu met meer dan 10 waterkokers, 12 soorten kookwekkers, tig soorten koffiezetapparaten etc.

2. Blokker-Marskramer en Cook & Co samen voegen. Van deze ongeveer 900 filialen er ca. 400 sluiten en alleen onder de naam Blokker doorgaan.

3. Professionele, kwalitatief goede, 100% commercieel georiënteerde inkopers aantrekken. Geen catagory management. (Dat hoort bij de supermarkten)

4. Een kwalitatief goede, besluitvormende, directie aanstellen die mensen de ruimte geeft om te werken(presteren).

5. Nieuwe winkel formules(inrichting) zijn mooi maar alleen effectief als er in die winkels de juiste producten worden verkocht. Zo niet dan is elke Euro investering daarin weg gegooid geld.

6. Wel overwogen assortimenten in de winkels die via internet aangevuld worden met extra's.

Het kan zeker nog goed komen maar dan niet wachten maar direct doen.
Avatar

Ben

(6 april 2016, 15:30)
Als leverancier van de enkele formules van Blokker kan ik niet anders dan vaststellen dat ze op enorme schaal de aansluiting aan het verliezen zijn met hun (online) concurrenten. Alles binnen deze formules is gericht op goedkoop, generiek product dat "aansluit bij de wensen van de klant", dat wil dus zeggen de gemene deler. Maar de gemene deler is een begrip dat niet meer bestaat. Met alle (online)keuze die er is, wil een consument niet meer beperkt worden door de "keuze op safe" van de inkoper. De consument wil een goede keuze in merken die tot de verbeelding spreken, merken die qua specs of design echt iets toevoegen en producten die echt goedkoper zijn dan wat je zou verwachten. Eigenlijk slaan ze op alledrie de fronten de plank mis.

De online organisatie, Nextail, waar veel in geïnvesteerd wordt en die de online verkopen moet aanjagen, werkt daarnaast slecht samen met de winkelformules en is enorm traag in de uitvoering van plannen en het online brengen van producten.

Helaas, als het zo doorgaat zie ik het somber in.
Avatar

Rens S.

(8 april 2016, 10:04)
Scherpe analyse van een traditionele, in zichzelf gekeerde organisatie zonder onderscheidend vermogen - interessant om te lezen. Ik lees alleen geen oplossingen / kansen die volgens Bas Vermond wél het verschil zouden maken. Gemiste kans!
Avatar

Nieck Engelhard

(8 april 2016, 12:10)
Geachte Bas Vermond,

Ik lees: "De marketeers van Blokker hebben ook het mes op de keel gekregen, dus wordt in één adem ook geroepen dat de nieuwe winkelformule als een speer gaat."

Wat bedoel je hiermee? Zijn de marketeers van Blokker voorlichters van een autoritair regime? Is dat de cultuur bij Blokker Holding?
Avatar

Mitchel

(9 april 2016, 18:30)
Ben het er volledig mee eens, ben zelf al jaren werkzaam binnen de holding en er is veel gaande wat niet naar buiten gebracht wordt. De miljoenen die afgelopen tijd geïnvesteerd zijn zijn niet alleen voor de aanpassing maar ook voor het financiële gebeuren. Juni dit jaar zou anders het doek kunnen vallen van één van de merken. Inkopers, rayonleiders, projectleiders en zelfs bedrijfsleiders zijn de afgelopen 2 maanden massaal ontslagen of teruggezet in lagere functies.

De kleine filialen gaan dicht, er worden zogenaamde "Blokker straten" gemaakt, betekent dus dat minimaal 3 merken naast elkaar komen te zitten. Waardoor o.a. huren "gedwongen" verlaagd dienen te worden.

Dan het personeel, contracten worden sinds 2 weken niet meer verlengd hoe goed je ook bent. Nee want ze nemen liever 15 en 16 jarigen aan, ben je ouder en inmiddels in vaste dienst?? Dan wordt je vakkundig het bedrijf uit getreiterd, lukt dat niet in jou filiaal dan wordt je keurig over geplaatst naar een filiaal of merk 200km verderop.... Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Avatar

Paula

(11 april 2016, 9:45)
Kritische reacties, hard geschreven stuk. Maar voor zover ik zie met veel waarheden.
Vooral dat Blokker Holding veel op webshops inzet & dat hun consument daar niet op zit te wachten. Da's waar.
Zelf denk ik dat de Blokker consument liever Oma's Tips schrijft en ontvangt. Past beter bij hun beleving.

Ben benieuwd wat er de komende maanden/jaren waar blijkt uit deze scherpe analyse.
Avatar

Rob Nicolai

(12 april 2016, 12:43)
Er zijn organisaties die in staat zijn om verrassend sterk terug te komen. Geheel nieuw en verfrissend qua positionering en waarvan een groot deel van marketing Nederland de mond open valt. Gevoelsmatig lijkt Blokker dit niet op korte termijn te kunnen realiseren. Hopelijk gaan ze als een echte ondernemer kijken hoe de omzet weer kan gaan toenemen om zo meer resultaat te behalen, ipv als een managementteam de loonkosten terugbrengen om zó het resultaat te vergroten. Benieuwd hoe dit afloopt.
Avatar

Susanne

(12 april 2016, 13:14)
Mijn zus 12,5 jaar in dienst bij blokker feest! Juist op die dag vinden de mensen van Blokker het tijd om haar te vertellen dat ze niet in de nieuwe formule past. Ze zou teveel goederen gericht zijn ipv klantgericht.

Ook ik heb als zaterdaghulp 4 jaar gewerkt bij Blokker. Dat mijn zus en ik samen 12 uur na het overlijden van onze oma samen in de winkel stonden omdat er niemand in de regio was die het over wilde nemen hebben we nooit wat over gehoord. Stank voor dank.

Medewerkers worden gedwongen minder te werken dan contracturen, overige uren moeten vrije uren voor worden opgenomen. Bevalt het je niet dan neem je toch ontslag? Blokker is bezig met vieze spelletjes om de vaste ervaren krachten eruit te werken. Stelletje dombo's van amper 20 jaar zijn natuurlijk veel beter.
Avatar

Rob

(14 april 2016, 17:17)
Als kritische consument maar professioneel zeker ook betrokken bij marktontwikkelingen in de retail verbaas ik me er over dat de meeste retailers slecht inspelen op marktvraag. Door een focus te hebben op social media trending kanaal, kun je producten in de schappen leggen die trending zijn en niet voor online shoppen gangbaar zijn. Je inkoopkanaal en distributiekanaal moet hiervoor wel heringericht worden. Direct kunnen reageren op de markt is de nieuwe succesformule.
Avatar

Hendrik van Zwol

(14 april 2016, 21:14)
Goed artikel Bas! Dit artikel schetst goed het beeld dat Blokker Holding de afgelopen decennia geen innovatie heeft doorgevoerd. Het is jammer om te zien dat een oud Hollands bedrijf over enkele jaren waarschijnlijk niet meer bestaat.
Avatar

Jung sun Beijsens

(15 april 2016, 6:55)
Goed stuk Bas,

Ben het geheel eens met de uitspraak 'gezichtsloze merken'. Helaas is dit van toepassing op heel veel retailmerken. Werk al ruim 20 jaar in retail en ik zie dat als grootste probleem van de off/online wereld. Het gezichtsloos-zijn is n proces wat erin sluipt en wordt door vele factoren veroorzaakt.

Ik heb ooit n presentatie gegeven over Kaizen in retail, dat is volgens mij naast het kiezen voor een goede positionering met alles wat daarbij hoort, de redding voor veel retailers. Maar dat moeten ze dan wel snel doen.
Avatar

Jan

(17 april 2016, 21:43)
Gaat niet slagen, daar durf ik zelfs mijn miljoenen (als ik die had) zelfs voor in te leggen. Alles gaat zeer langzaam. Ze doen aan kanabalisatie. Kijk naar Xenos, Big Bazaar. Die eten zichzelf op. Blokker biedt ook speelgoed, is dat dan niet een directe concurrent van Bart Smit en Intertoys? Ze concurrenten nu rechtstreeks met Kruidvat, Action en andere discount-formules. Verder online is het ook erg dramatisch, want je betaalt bezorgkosten. Bovendien zijn de prijzen enorm hoog in vergelijking met Action. Wat dacht je van de grootste moordende concurrent vanuit China? Webshops die voor dezelfde prijs of zelfs goedkoper, de producten gratis thuisbezorgen? Meteen je unique selling points weg. Wat willen klanten? Goedkoop en klantgericht? Alleen door een goede service te verlenen en/of lage prijs aan te bieden ben je pas klantgericht. Bij beide springen ze niet uit. Waarheid is hard, maar als ik Blokker was dan had ik dit jaar de holding verkocht en genoegen genomen met het geld. Want veel beter gaat het niet meer worden. De markt wordt alsmaar sneller, wanneer je dat niet meer kan bijbenen, dan ben je niet meer gemaakt voor deze markt. Spijtig, maar Chinezen veroveren de markt. Klinkt kort door de bocht, maar met AliExpress beginnen ze een groot marktaandeel te veroveren. Kijk eens op AliExpress en zie hoeveel producten door Nederlanders zijn gekocht. Het is hier goedkoop, enorme keuze, en vaak gratis bezorging. Alle drie dingen wat Blokker totaal niet heeft. Dan kan je blijven bedelen tot Kerst, maar ik denk dat dat zelfs niet meer haalbaar is. Waarom ga je ineens verbouwen? Denk je dat ze daardoor meer klanten binnenhalen? Worden de producten goedkoper daardoor? Als ik door Blokker loop is het allemaal duur. Door te verbouwen worden de producten waarschijnlijk nog duurder, omdat ze de kosten moeten terugverdienen. Beter zorgen ze dat er een platte organisatiestructuur is, met zeer korte lijnen. Gooi alle conservatieve mannetjes eruit en laat talenten deze onderneming leiden. Alleen dan kan je nog overleven. Want het concept is zwaar achterhaald. Online is ook totaal overbodig, want de bezorgkosten zijn ook enorm hoog. Bovendien komen bijna alle producten van Blokker Holding toch uit China. Waarom bij Blokker Holding halen als Alibaba je erbij kan helpen?
Avatar

john

(18 april 2016, 12:44)
Ik vrees dat Bas op veel fronten gelijk krijgt en dat de Blokker "ziekte" ook bij andere retailketens zal toeslaan. De grote ketens zijn blindgaand op groei en gegoochel met cijfers hard op weg om de factor mens volledig weg te strepen. Personeel wordt op een ongekend harde en hufterige wijze benaderd ipv gemotiveerd om een goede gastheer/gastvrouw te zijn voor de klanten. De betrokkenheid van het personeel met de werkgever is ver te zoeken, waarom zou je ook?
De wijze waarop de klant gezien en (niet) gehoord wordt is bij de grote ketens volledig uit het lood. Het is koopvee dat gemanipuleert dient te worden door ook weer cijfergedreven marketing. Contact maken en houden met je markt en afnemers zoals dat bij B2B gebeurd is hen volledig vreemd.
Ik snap echter het afgeven van Bas op het begrip beleving niet zo. Het is juist in die hoek waar een nieuwe weg gevonden kan worden, zeker als je daarbij goed gebruik maakt van de online activiteiten van de klanten. Plemp in elk blokkerfiliaal een uitgebreide keuken en een paar tafels neer en nodig mensen uit om hun kookhobby te botvieren voor een klupje genodigden en vergeet ook de passerende klanten niet uit te nodigen om aan te schuiven..Laat het op geregelde tijden gezellig en thematisch inrichten door al die creatieven die bij de Xenos en bazar hun knutsel en frutsels halen. betrek een online platform als Etsy erbij en voer een spaarsysteem in. Beloon eenieder voor zijn inspanningen die bij dragen aan het concept.. Betrek scholen door informatieve workshops te organiseren, laat kids producten testen en bedenken, organiseer en stimuleer life en producthacking via youtube enz. enz. Allemaal zaken waarmee je bouwt aan behoud van en inzicht in je klanten..en tergelijkertijd weer een identiteit geeft aan je merken die past bij deze tijd.
De weg die nu gevolgd wordt loopt uiteindelijk dood met als resultaat veel menselijk leed voor alle medewerkers die op straat komen te staan en een verdere verschraling van retail en detailhandel.
Avatar

Anonymous

(18 april 2016, 19:59)
Jamie
Avatar

K j Korbee

(18 april 2016, 21:15)
the Milking Cow wordt een Dog en de kosten voor verbouwing worden nog even ten laste van de Winst gebracht. Kortom.... t einde is nabij
Avatar

Dave Bouten

(24 april 2016, 14:22)
Ik ben het op sommige punten oneens, zeker over hetzelfde werk met minder mensen. Als de omzet slinkt dan is er minder flow van producten en zet je minder uren in. Dus minder werkzaamheden mbt goederenontvangst, inruimen,afrekenen, service ect. En als de omzet groeit ga je iemand natuurlijk niet dubbel betalen maar neem je meer handjes aan. Daardoor groeien de loonkosten met de omzet mee. Blokker gaat het redden. Ze gaan de klant adviseren en begeleiden met kennis en kunde. Hetzij online of op de vloer.
Avatar

Bibi

(8 mei 2016, 11:24)
Ze zouden net meer moeten investeren in het personeel in de winkels inplaats van op kantoor dure maneges en directeuren. Of dure reclames. Daar in tegen als je bij Blokker, Bart Smit en xenos iets vraagt aan het personeel weten ze ook waar ze het over hebben. Terwijl bijv. Intertoys dat niet weten of te weinig verstand ervan hebben.
Avatar

Christiaan van Mansfeld

(17 mei 2016, 17:31)
Zeer relevant en volgens mij ook goed onderbouwd artikel dat met de aankondiging van morgen opeens opnieuw actueel is. Wat mij echter frustreert is het feit dat het einde van Blokker als een voldongen feit wordt gebracht.
Misschien wel waar als je ook kijkt naar wat V&D is overkomen maar waarschijnlijk niet nodig als er eens wat creatiever wordt gedacht. En dan bedoel ik (ondanks mijn achtergrond) niet alleen aan reclame maar aan heel veel meer. Het aantal knoppen waarin bij een dergelijk bedrijf aan kan worden gedraaid is groter dan alleen promotie en of prijs.
De schrijver trapt bijvoorbeeld beleving meteen dood terwijl ook dat op allerlei manieren valt in te vullen.
Ik liep een aantal weken terug een paar dagen in allerlei Engelse winkels rond en zag de mooiste en beste invullingen, ook door zogenaamde ouderwetse bedrijven. En daarom werd ik bijna pissig over de eenzijdige route naar de afgrond die klaarblijkelijk V&D heeft gelopen. Pissig omdat het voor mij ook als een soort van verlies van ‘erfgoed’ voelde.
Morgen wordt waarschijnlijk opnieuw een keiharde dag voor de Nederlandse retail en het Blokkerpersoneel specifiek.
Laten we hopen dat het nieuwe management (na de valse publiciteitsstart van een paar weken terug) de kans krijgt om te laten zien dat er geen onvermijdelijk einde is. Laten we ook hopen dat de Blokkerfamilie laat zien dat ze, in tegenstelling tot internationale hedgefunds, in staat zijn tot anders en creatiever handelen.
Avatar

E. de Vrijer.

(4 juni 2016, 19:55)
De nieuwe Blokker,
strijkijzer in de aanbieding, getracht te kopen, uitverkocht,
ook de webshop. Is dus nee verkopen.
Zou een week later er weer zijn, klopt, alleen een tientje duurder dan .
Heb moeten zeuren om het toch voor de folderprijs te krijgen.
Slechte zaak voor de nieuwe zaak.
Avatar

Thomas S.

(18 augustus 2016, 22:46)
Het ligt niet aan Blokker Holding. Internet heeft de boel op z'n kop gezet.
Het is een kwestie van tijd en niemand koopt meer iets van enige waarde, vanaf euro of 35, in een winkel.
Vanaf dat bedrag kan je nl. al snel geld verdienen door op internet te vergelijken en dan zelfs met verzendkosten (4 euro Kiala) voordeliger uit zijn dan in een winkel.
Die winkels die zichzelf de das om doen door geen gratis tasjes meer te geven, (weet hoe graag dames gezien worden tillend met verschillende merken tasjes, kijk eens wat ik allemaal kan kopen)
Met ongevraagde spaaracties die het afrekenen alleen maar vertragen.
"heeft u een jeuk aan mijn oor klantenkaartkortingpas?" Vul even dit formulier in de persoon achter u die wacht graag. "Mag ik uw fucking postcode?" "om te ruilen moet u naar de servicebalie, wel jammer dat u dat van mij pas na 5 minuten wachten aan de kassa hoort".
Of de veel te jonge, totaal ongeinteresseerde winkelhulpen. Ja ze kosten maar 1,50 per uur maar je klant komt er niet voor naar je winkel terug.
Enfin, de rij ellende is eindeloos.
Idd. zullen alleen euroknallers het redden. Het is nl. niet betaalbaar te maken om een toiletborstel van 1 euro als pakket te laten versturen.
Voor dat soort producten heb je nog winkels nodig.
Verder is het lastig parfum ruiken online hoewel ik dat rustig een kwartier in de bekende zaken doe om dan toch online mijn voordeel te pakken.
Nog sterker kan ik het jullie vertellen, uiteraard zal je altijd foute aankopen houden, kado's die je niet wilt hebben etc.
Die staan op de 2de hands sites. Ik koop zelfs mijn parfum van dat soort sites. Heerlijk.
Heerlijk voordelig.
Nope, winkelstraten zijn ten dode opgeschreven. Bedenk dienstverlenende concepten. De schoen-sleutelmaker, snelle voordelige kappers (groeiende multi culturele samenleving is dol op kappers) een fietsenmaker etc.
Maar helaas zullen we nog wel een tijdje moeten aanzien hoe de retail krampachtig vasthoudt aan een door de tijd ingehaald concept.
Ontkenning is ook een fase bij afscheid.
Avatar

Student

(13 februari 2017, 12:15)
Laatste poging van blokker, servicedistributie of prijsdistributie. Denk ik alle twee niet leuke.
Avatar

Kees

(17 mei 2017, 10:22)
Een jaar later en nu komt de voorspelling uit de laatste alinea al uit:

"http://www.retailnews.nl/nieuws/AZyQ7LrhQJ214wUT138IsQ-5/blokker-holding-alleen-door-met-blokker.html"

Deze gastblogger had het zo slecht nog niet gezien. Blokker Holding gaat al zijn dochter merken afstoten en alleen nog door met Blokker. Dit gaat een enorme aardbeving in retail land te weeg brengen. Zeker 100 Marskramers gaan de deuren sluiten, nog eens 100 Blokker winkels gaan sluiten. 1900 mensen op straat. En dan is alleen nog van deze twee merken. Het wordt billenknijpen voor de medewerkers van een Xenos of Intertoys wanneer deze bedrijven in andere handen vallen. Hoeveel zaken gaan daar nog sluiten?
Avatar

Wim Roffel

(17 mei 2017, 10:51)
Wat mij het meest opviel bij een recent bezoek aan een Blokker waren twee dingen. Ten eerste is de winkel nogal ruim, maar onoverzichtelijk opgezet. En dat effect wordt nog eens versterkt door het assortiment. Ze hadden bijvoorbeeld wel een stuk of 20 modellen koffiezetmachines (een heel rek vol met allemaal verschillende - waarvan er geen één uitsprong). Nu snap ik dat dat hardlopers zijn. Maar onderzoek geeft aan dat zo'n brede sortering vaak tot een omzetdaling in plaats van stijging leidt: bij zoveel keus wil de klant vaak nog even nadenken. Als je een beperktere keus hebt kun je voordelen van een model beter uitlichten en kun je voordeliger inkopen. En het geeft je de mogelijkheid een winkelmerk met genoeg aandacht neer te zetten.
Avatar

Daangonzalez@hotmail.com

(21 mei 2017, 21:34)
Ik heb echt geen verstand van stofzuigers elek tandenborstels waterkokers & strijkijzers.
Maar ik heb ze wel nodig.

Mediamarkt
Kijkshop

Heeft het ook maar daar wordt je niet geholpen
De blokker oogt netter en rustiger.
Perfect voor deze aankopen.
Echter staat er achter de balie een kauwende meid van 16. Die eerder kijkt dat ik moet opschieten dan me helpen met advies!

Gerelateerde items Blokker

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs