Product & Design

Is het logo van Hillary Clinton nu echt zo slecht?

Roel Stavorinus, blogger | 13 april 2015, 22:41

'Hillary Clinton's Pursuit of Happiness'.

Hillary Clinton wil president worden van de Verenigde Staten. Dat wist iedereen natuurlijk allang, maar sinds gisteren is het officieel.

In een aankondigingsfilmpje laat Clinton doorsnee Amerikanen zien, die plannen hebben voor hun nabije toekomst.

Pas op tweederde van het filmpje komt ze zelf in beeld en laat ze ons weten dat ook zij zich voorbereidt op iets nieuws: het presidentschap. Het filmpje maakt twee dingen duidelijk: Hillary heeft grootse plannen. En gewone Amerikanen maken deel uit van dezelfde beweging als Hillary Clinton. Dat maakt haar toegankelijk, benaderbaar. Althans, zo lijkt het.

Logistieke firma

Het filmpje sluit af met het campagnelogo van de Hillary-campagne. Tja, dat logo... Als je niet beter zou weten, zou je denken dat een logistieke firma haar nieuwe logo presenteert. Op sociale media was de commotie dan ook enorm. Kritiek, parodieën, hoongelach...

Positieve reacties heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Terecht of onterecht?

Voorbarig
Om te beginnen is het misschien wat voorbarig om het logo tot de grond toe af te branden, zonder te weten wat de achtergrond is en hoe het toegepast gaat worden.

Het logo is één element van de communicatiecampagne. Een visueel haakje dat boodschappen van Hillary aan Hillary koppelt. Het belang is relatief.

Bij Obama was het belangrijk, want een belangrijke drager van zijn boodschappen. Bij Hillary is Hillary de voornaamste boodschap.

Is het een slecht logo?
Ach, het is strak, formeel en zakelijk. Het is op zichzelf niet bijzonder creatief en onderscheidend, maar binnen de context van Amerikaanse verkiezingen misschien wel. En vergeleken met logo’s van andere presidentskandidaten zeker. 

Wat zegt de symboliek?
Rood en blauw zijn kleuren die nu eenmaal worden gebruikt bij Amerikaanse verkiezingen. Zowel de republikeinen als de democraten gebruiken die kleuren met trots.

De pijl wijst naar rechts. Daar kan bijna niet het politieke rechts mee bedoeld worden...  

Wellicht wel om de verbinding te maken tussen &;Hillary&; en &;America&;.

De H van Hillary
Het belangrijkste vormelement is de hoofdletter H, het initiaal van haar voornaam. Dat is opvallend.

Normaliter gebruiken presidentskandidaten altijd hun achternaam. Waarom nu de voornaam? Misschien om weg te blijven bij associaties met het presidentschap van haar man Bill Clinton? Of om de campagne duidelijker aan haar persoon te koppelen. Of om toegankelijk over te komen? Hoe dan ook: bij Hillary gaat het om haar, om haar persoon, om haar ideeën en plannen voor de Verenigde Staten. In die volgorde.

Onvervreemdbaar
Maar misschien zit er nog wel meer achter. De H in combinatie met de pijl maakt een H-arrow.

‘Harrow’ betekent ‘to pursue’. Achter de pijl staat ‘America’. Je kunt het logo dus lezen als ‘Hillary in pursuit of America’. En misschien dat dit weer verwijst naar ‘The Pursuit of Happiness’, volgens de opstellers van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring een onvervreemdbaar recht van alle Amerikanen.

De Declaration of Independence werd aangenomen in 1776 toen ‘happiness’ nog een andere betekenis had.

Waarschijnlijk betekende het ‘good luck’, ‘success’ en ‘contentment’ en was het gerelateerd aan het oud Engelse ‘hæpic’, wat gelijkwaardig betekent.

Als dat is wat het logo betekent, dan is dat best een mooi verhaal.

Een verhaal ook dat lijkt te kloppen met de inhoud van het filmpje. Een verhaal dat zich in ieder geval goed leent voor de campagne. 

Het logo wordt er natuurlijk niet beter of slechter van.

De vorm van het logo is belangrijk. Maar het verhaal erachter en wat je ermee doet is belangrijker. 

 

 

Over de auteur

Roel Stavorinus
Adviseur op het gebied van organisatie identiteit en designmanagement Lees meer over Roel Stavorinus

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Charlotte Andriesse

(14 april 2015, 14:47)
Eerlijk gezegd vind ik het een heel simpele vormgeving, misschien ook een beetje afgekeken van Fedex i.e. wat die pijl betreft dan. De H is gewoon Hillary, daar loopt ze helemaal van over. En dan dus voor Amerika. Klaar zijn we dan en ermee, toch?
Avatar

Aad Brouwer

(16 april 2015, 7:28)
ha Roel, goed verhaal! Het is onze stelling dat een logo meet moet zijn dan alleen maar mooi. Het moet op een of andere manier een verhaal vertellen. En mooi of lelijk, zodra dat verhaal duidelijk is beklijft het logo vele malen beter.
Avatar

Armijn Woudman

(16 april 2015, 10:27)
Een logo is slecht als het niet klopt bij de inhoud. En omdat de inhoud van Hillary nog niet helder is, is over de kwaliteit van het logo bar weinig te zeggen.

Dit is inderdaad niet zo heel erg sterk, want het kan nog alle kanten op. Ik kan veel meer met uitgesproken merken en logo's. Letterlijk en figuurlijk. Want hoe harder je iets uitspreekt, hoe beter het wordt gehoord!

Meer in channel Product & Design

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs