Insights & Trends

Geraniums.nl. Over het online koopgedrag van ouderen

Niels Vink, blogger | 26 februari 2015, 11:39

Verschillende onderzoeken wijzen uit wat ik in mijn omgeving zie: steeds meer ouderen maken gebruik van internet.

In een onderzoek van het CBS, dat bijna een jaar oud is, zegt 75% binnen de leeftijdscategorie tussen 65 en 75 jaar overweg te kunnen met internet. In 2010 was dat nog 57% en u zult me niet als helderziende beschouwen als ik u verzeker dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. Hoe dan ook: goed nieuws voor online marketeers van golfbanen, hoortoestellen, scootmobiels en geraniums.

In deze blog vergelijk ik twee verschillende groepen ouderen, binnen het consumentenclassificatiesysteem Mosaic Huishouden bekend als “Welverdiend Genieten” en “Vergrijsde Eenvoud”, met de groep “Jonge Digitalen”. Wat is verschil tussen jong en oud? En hoe verhouden de twee groepen ouderen zich tot elkaar?

Jongeren met een eigen huishouden zijn sterk online georiënteerd. Zij hebben bijna allemaal smartphones en internet is als een tweede natuur. Wij noemen deze groep bij Experian ook wel de Jonge Digitalen. Het besteedbaar budget van Jonge Digitalen ligt lager dan van de welvarende groep onder de ouderen, genaamd “Welverdiend Genieten”. Ondanks het lager besteedbaar budget koopt de jongeren groep veel online. 10% van alle online omzet komt bij ‘Jonge Digitalen’ vandaan.

Op welke dagen besteden de ‘Jonge Digitalen’ hun geld aan online aankopen? Onderstaande grafiek laat de verdeling van de bestedingen over de dagen van de week zien. Daar is te zien dat er op de meeste dagen zo’n 13% wordt uitgegeven. Op woensdag en donderdag wordt het meeste besteed (16%-18%) en op vrijdag het minst (12%).

Het gemiddelde online aankoopbedrag voor Jonge Digitalen ligt tussen €180,- en €190,- . Op maandag worden de duurste bestellingen gedaan met een gemiddeld aankoopbedrag van €227,-

Welverdiend Genieten en Vergrijsde Eenvoud
In Nederland is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder. Toch voelen deze 65plussers zich allerminst oud. De meeste werken dan wel niet meer, ze gaan nog regelmatig fietsen, passen op de kleinkinderen en sporten regelmatig. Ze leiden een actief leven. Experian maakt onderscheid in twee segmenten. Ten eerste een groep Welverdiend Genieten, dit zijn stellen en alleenstaanden in koopwoningen, die actief in het leven staan en genoeg inkomen hebben om te kunnen genieten van hun (aanstaande) pensioen. Ten tweede een groep Vergrijsde Eenvoud, dit zijn minder kapitaalkrachtige gepensioneerden woonachtig in huurwoningen.

Vooral overdag online
Ook deze groepen ouderen doen online aankopen, hoewel een stuk minder dan de Jonge Digitalen. Toch zijn deze twee groepen ouderen samen verantwoordelijk voor 8% van de online omzet. Welverdiend Genieten is verantwoordelijk voor 5% van de online omzet en Vergrijsde Eenvoud voor 3% van de online omzet. En dat terwijl deze twee groepen in Nederland ongeveer even groot zijn. Hieronder zie je de gedragslijn van beide groepen over een gemiddelde dag (alle uren van de dag is hier 100%).

Tussen 10:00 uur en 16:00 uur doen ouderen de helft (49%) van alle online aankopen. Opvallend is dat ouderen tussen 13:00 en 14:00 uur de meeste online aankopen doen: 10% van alle aankopen wordt in dit ene uur gedaan. Hierin verschilt Welverdiend Genieten nauwelijks van Vergrijsde Eenvoud. Toch doet Welverdiend Genieten 33% meer aankopen dan Vergrijsde Eenvoud.

Dit verschil is vooral te verklaren door online aankopen in de avonduren. Tussen 18:00 en 22:00 uur neemt het aandeel aankopen door Vergrijsde Eenvoud sterk af, terwijl het aandeel aankopen bij Welverdiend Genieten na 18:00 uur een flinke opleving laat zien. Niet zo gek gezien hun actieve leven. Op zondag is deze opleving overigens nog sterker dan op andere dagen. Zowel overdag als ’s avonds is er dus geld te verdienen voor online marketeers die zich richten op welgestelde ouderen.

Afrekenen
Welke van de drie besproken groepen rekent gemiddeld genomen het hoogste bedrag af? Dat is verrassend genoeg met €216 de groep Vergrijsde Eenvoud. Wat meteen opvalt is de erg lage aankoopfrequentie van deze groep. Die is drie keer lager dan van Jonge Digitalen (gemiddeld aankoopbedrag van €186) en twee keer zo laag als Welverdiend Genieten (gemiddeld aankoopbedrag van €123). Maar met een groeiende groep internetters zal het gemiddelde bonbedrag bij ouderen steeds minder zeggen.

Over de auteur

Niels Vink
Niels Vink
Consumer Insight Specialist Lees meer over Niels Vink

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Reiniervb

(21 mei 2015, 11:32)
Beste Niels,

Verwacht jij dat de vergrijzing een negatieve invloed heeft op het online aankoopgedrag?
Avatar

Melissa

(14 december 2015, 22:55)
Hallo Niels,

Waar kan ik alle resultaten van dit onderzoek vinden?

Avatar

Anja

(1 februari 2016, 11:22)
Mooie en handige cijfers voor webshops in <a href="http://www.hulpwinkel.nl/">hulpmiddelen voor ouderen</a>! De drie benamingen van de online kopers zijn hier erg helder weergegeven. Inderdaad verrassend dat de groep Vergrijsde Eenvoud het hoogste bedrag uitgeeft! gr Anja

Gerelateerde items Doelgroep Segmentatie Online Aankopen

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs