Diesel & het recht op abortus

Kari-Anne Fygi, redactie | 6 februari 2012, 15:38

Kledingmerk Diesel is boos.

Organisatie , voor het recht op veilige abortus, heeft de merknaam gebruikt en is onder mom van ‘’ een campagne gestart voor bewustwording voor veilige abortus voor alle vrouwen in de wereld, ook degenen in arme landen waar abortus vaak illegaal is.

Iedere vrouw, ook zij die in de fabrieken van Diesel (en andere kledingmerken) werken, heeft het recht op een veilige abortus door middel van pillen in plaats van klerenhangers.

Om die schending van mensenrechten van vrouwen in de kledingproductie-industrie aan de kaak te stellen is er een parodie op de Diesel for succesful living-campagne gemaakt. ‘Diesel is proud to announce a new milestone in its ongoing campaign for successful living.’
beweert gratis abortuspillen te verschaffen om de vrouwelijke fabrieksarbeiders te bevrijden.

De organisatie schat dat jaarlijks zo’n 21,6 miljoen vrouwen een onveilige abortus ondergaan, 47.000 sterven hierbij. En het zijn juist jonge vrouwen in armere landen die hier mee te maken krijgen. Veel van die vrouwen werken in de kledingproductiefabrieken in landen waar abortus verboden is, dus toevlucht zoeken in illegale, risicovolle abortussen. Een medische abortus is een veilige manier. Zwanger raken zorgt soms voor verlies van baan en inkomen.
Mensen worden opgeroepen te doneren en de campagne op Facebook te delen.

noemt de campagne ‘definitely daring, original, and well-executed’. Diesel zelf denkt daar anders over en .

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Women For Waves Diesel