Marketing Technology

Deze 5 wearables ken je nog niet

Ingeborg van Beusekom, blogger | 14 oktober 2014, 8:05

Zoals de LifeBEAM Helmet. Of de Orcam.

Wearables veroveren de laatste tijd niet alleen de harten van fitnessfanaten en tech-nerds. Ook het grote publiek loopt steeds meer warm voor de handige, techy devices.

Zeker wanneer ze gekoppeld zijn met de cloud maken ze allerlei leuke toepassingen mogelijk. Voorbeelden als Nike FuelBand, Google Glass en Apple iWatch zijn natuurlijk overbekend. Veel minder in de spotlights staan deze vijf opvallende wearables. Jammer, want ze zijn absoluut de moeite waard.

LifeBEAM Helmet: fietshelm met sensoren

Wielrenners en mountainbikers hebben jarenlang met borstsensoren rondgereden voor het monitoren van onder andere hun hartslag. Nadeel: ze zitten altijd te strak en gaan op den duur irriteren. De maakt daar een einde aan. Deze fietshelm heeft ingebouwde sensoren die je hartslag en calorieverbruik continu monitoren. Deze gegevens kun je real-time aflezen van bijvoorbeeld een sporthorloge of smartphone, want via bluetooth koppel je het aan tal van andere devices. De helm voldoet bovendien aan alle geldende veiligheidseisen, een niet echt onbelangrijk detail.

Icis: een slimme bril, maar dan wel mooi

Google Glass is ontegenzeggelijk een slimme bril met opvallende functionaliteit, maar eerlijk is eerlijk: het ding ziet er niet uit. Zo niet . Deze bril heeft vergelijkbare functies, maar het ontwerp doet niet onder voor de gemiddelde designerbril. En zeg nu zelf: een bril die je de hele dag draagt moet natuurlijk wel smoelen. Icis praat met je smartphone en toont e-mails, tweets, Facebook- en Instagram-updates. Desgewenst brengt de bril je van a naar b dankzij geprojecteerde navigatie. In het pootje is een touchpad verwerkt en dankzij de ingebouwde microfoon kun je gesproken opdrachten geven. Tussen de glazen is een zo goed als onzichtbaar cameraatje gemonteerd waarmee je kunt filmen en fotograferen. Icis is daarmee en dankzij zijn onopvallende uiterlijk de ideale spionagegadget. De bril moet begin 2015 op de markt verschijnen, maar is nu al beschikbaar voor ontwikkelaars en early adopters.

Orcam: hulp voor visueel gehandicapten

Hoe ziet de wereld er uit voor mensen met een visuele beperking? Als het aan de makers van OrCam ligt in ieder geval een stuk toegankelijker dan nu. is een klein apparaatje dat je aan een brilpootje kunt bevestigen. OrCam herkent tekst en leest deze voor. Een krant, een label, een menukaart: dankzij tekstherkenning kan het allerlei soorten tekst voorlezen. Ook herkent het producten, handig tijdens het boodschappen doen. Het enige dat je hoeft te doen, is te kijken naar het object en met je vinger te wijzen of op een knop te drukken. In de toekomst moet de Orcam ook gezichten en plaatsen gaan herkennen en hulp bieden tijdens reizen met het openbaar vervoer.

OMsignal: intelligente shirts

Waarom zou je een extra sportarmband dragen als de sensoren ook in je kleding kunnen zitten? Zoiets moet gedacht hebben. De fabrikant maakt nauwsluitende shirts propvol sensoren. De sensoren meten natuurlijk je hartslag, maar ook bijvoorbeeld je ademtempo en -diepte. Ook bevatten de shirts een stappenteller en houden ze je vochtigheidsgraad in de gaten door een indicatie van hoeveel vocht je verliest. Uiteraard hebben de shirts een eigen app die alle biodata verzamelt en interpreteert. Ze kunnen overigens gewoon in de wasmachine, wel moet je dan het kleine zwarte kastje afkoppelen. De OMsignal-shirts komen november 2014 op de markt. Overigens zijn ze niet alleen voor fanatieke sporters, er staan ook shirts voor dagelijks gebruik op stapel.

Mink: make-up uit een 3D-printer

Misschien is het niet helemaal een , maar deze is te opvallend om niet te noemen. Met , een vinding van een Amerikaanse studente, kun je je eigen make-up printen. Uiteraard in de door jou gewenste kleur. Die kleur kun je simpelweg aangeven vanuit Photoshop of Microsoft Paint, waarna je een printopdracht geeft naar je Mink-printer. Volgens de studente is de vinding gericht op meisjes tussen 11 en 21 jaar die nog erg op zoek zijn naar hun eigen stijl en zich niet willen laten beperken tot wat er in de winkel te koop is.

Over de auteur

Ingeborg van Beusekom
Sr. Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland Lees meer over Ingeborg van Beusekom

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar

Gerelateerde items Wearables

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs